آثار ثبتی در یونسکو تبدیل به ویترین جهانی می شوند

۱۴۰۱/۰۹/۱۷ - ۱۱:۲۸:۵۲
کد خبر: ۱۴۰۸۴۵۹
آثار ثبتی در یونسکو تبدیل به ویترین جهانی می شوند
یک کارشناس میراث ناملموس گفت: از طریق ثبت جهانی، میراث ملموس و ناملموس کشورمان به همه دنیا معرفی می شود و تماشاگرانی از سراسر کره خاکی پیدا می کند، این موضوع تأثیر بسزایی در جذب گردشگر برای کشور دارد.

مریم منصوری، کارشناس میراث ناملموس در گفت و گو با خبرنگار میراث فرهنگی‌خبرگزاری برنا با اشاره به اهمیت ثبت جهانی هنر سوزن‌دوزی ترکمن در یونسکو، گفت: سوزن ‌دوزی جزئی از فرهنگ و تمدن یک ملت  و یکی از هنرهای قدیمی است که از ادوار گذشته در میان کشورهای مختلف شهرت داشته است.

وی همچنین با اشاره به رواج هنر سوزن ‌دوزی ترکمن در میان اقوام ایرانی، افزود: از آنجایی که این هنر تاریخچه ‌ای کهن در تاریخ سرزمین کشورمان دارد، ثبت آثار فرهنگی، تاریخی، صنایع دستی و میراث معنوی و ناملموس ایران در یونسکو منجر به معرفی هر چه بهتر این آثار و درنهایت قدمی مثبت در جهت حفظ و احیای این عناصرارزشمند می شود.

این کارشناس ثبت آثار ناملموس استان گلستان با اعتقاد بر این که ثبت های جهانی و ملی موجب آگاهی عموم مردم از جایگاه هنرها و سنت های ایرانی می شود، ادامه داد:  ایران تنوع قومیتی منحصر به فردی دارد که از جزئیات گوناگونی همچون غذا، پوشاک، آداب، آیین‌ ها و باورهای متنوعی برخوردار است. چنین ویژگی هویتی و ارزشمندی در پرتوی ثبت جهانی می تواند در کنار معرفی شدن به جهانیان، تحت حفظ، ترویج و پاسداشت قرار گیرد.

منصوری گسترش روزافزون تکنولوژی و محدودشدن ارتباطات جوامع شهری و روستایی را خطری دانست که ممکن است خطر انحراف از اصالت‌ ها، فرهنگ‌ها و آیین ‌های کهن گذشتگان را همراه داشته باشد.

به اعتقاد این کارشناس، وقتی یک آیین یا هنر اصیل و باستانی با تمام جزئیات در فهرست جهانی یونسکو به امانت گذاشته می شود، ترس از به فراموشی سپرده شدن و دست خوش تغییرات قرار گرفتن آن رسوم کهن و فرهنگ‌ های اصیل کم و کمتر می شود.

وی در ادامه با اعتقاد بر این که اثری که در فهرست جهانی ثبت می شود تبدیل به ویترینی جهانی می شود، اظهار کرد: از طریق ثبت جهانی، میراث ملموس و ناملموس کشورمان به همه دنیا معرفی می شود و تماشاگرانی از سراسر کره خاکی پیدا می کند و این مهم تأثیر بسزایی در جذب گردشگر برای کشور دارد.

این کارشناس ثبت آثار ناملموس استان گلستان در پایان با اشاره به اهمیت ثبت جهانی هنر سوزن ‌دوزی ترکمن به صورت مشترک با کشور ترکمنستان، افزود: چنین اقدامی علاوه بر این که گسترش تعاملات و مناسبات فرهنگی میان دو کشور را به دنبال دارد می تواند آن ها را برای اهداف مشترکشان به همکاری های سازنده ای سوق دهد، چرا که اهمیت وجود ریشه مشترک باعث از میان رفتن شکاف‌ های ایجاد شده به دلیل فاصله جغرافیایی می ‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما