اضافه کاری محیط بانان افزایش می یابد/ بررسی موضوع اشتغال در سازمان محیط زیست

۱۴۰۱/۰۹/۱۷ - ۱۵:۰۴:۱۹
کد خبر: ۱۴۰۸۵۲۸
اضافه کاری محیط بانان افزایش می یابد/ بررسی موضوع اشتغال در سازمان محیط زیست
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با حضور در مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری به صورت تلفنی پاسخگوی دغدغه‌های محیط زیستی مردم از سراسر کشور بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با حضور در مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری به همراه احمد صالحی رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری به صورت تلفنی پاسخگوی دغدغه‌های محیط زیستی مردم از سراسر کشور بود.

نکته قابل توجه در این تماس‌ها، افزایش دغدغه‌مندی مردم ایران نسبت به موضوعات محیط زیستی در سطح کشور بود که این موضوع نشان‌دهنده فرهنگ‌سازی خوب در این زمینه است. مورد دیگر، اشراف خوب رئیس سازمان محیط زیست به موضوعات بود که این تسلط به واسطه سفرهای استانی معاون رئیس جمهور و بازدید میدانی او از مشکلات محیط زیستی استان‌ها حاصل شده است.

وعده بازدید از کارخانه سیمان فرداد 

نخستین تماس در مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری مربوط به دغدغه‌مندی یک از اهالی ساوه در رابطه با کارخانه سیمان فرداد بود که قرار است تأسیس شود؛ این شهروند بیان کرد که در محدوده روستای ما 4 معدن و 2 کارخانه وجود دارد و این منطقه ظرفیت بارگذاری بیشتر را ندارد و ساخت آن باعث افزایش آلودگی رودخانه‌های منطقه می‌شود.

سلاجقه در پاسخ به این شهروند به موضوع بارگذاری بیش از توان محیط زیست در کشور اشاره کرد و با تأکید بر بررسی مجوزهای مورد نیاز برای احداث این کارخانه، قول پیگیری و بازدید میدانی ابعاد ساخت کارخانه توسط کارشناسان محیط زیست استان و همچنین حضور شخصی در استان برای پیگیری این موضوع را داد.

بررسی طرح یک محقق ایرانی

یکی دیگر از تماس‌ها، مربوط به طرح یکی از دانشجویان دکتری تحت عنوان " طرح جامع تالاب انزلی و جنگل سراوان" بود که به بودجه 300 میلیون دلاری نیاز داشت. سلاجقه در پاسخ اطمینان داد که هفته آینده برگزاری جلسه‌ای برای بررسی طرح این محقق ایرانی در سازمان محیط زیست با حضور معاون دریایی و تالاب‌های این سازمان برگزار خواهد شد.

مخالفت سازمان برنامه و بودجه با افزایش حقوق کارمندان محیط زیست

تماس دیگر مربوط به یکی از کارمندان سازمان حفاظت محیط زیست بود که پیگیر تخصیص بودجه 233 میلیارد تومانی برای افزایش حقوق کارمندان سازمان محیط زیست بود. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص ضمن ارائه توضیحاتی درباره افزایش حقوق کارمندان که در فیش رفاهی و اضافه‌کار آن‌ها اعمال می‌شود، اعلام کرد که با وجود موافقت مجلس برای پرداخت این مبلغ به سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه با این موضوع مخالفت کرده و تاکنون یک ریال از این مبلغ تخصیص داده نشده است!

وی ضمن قدردانی از مطالبه‌گری نیروهای سازمان محیط زیست گفت: همین افزایش حقوق "50 درصد فوق‌العاده ویژه" اعمال شده نیز با جابه‌جایی در منابع در اختیار سازمان اعمال شده است و ما پیگیر تحقق کامل مبلغ 233 میلیارد تومان و احقاق حقوق کارکنانمان هستیم.

بررسی میزان تأثیر معدن سنگ آهن الموت در تخریب محیط زیست 

در تماس بعدی که از سوی مدیرعامل شرکت کانسال خزر صورت گرفت، مطالبی درخصوص پساب‌ها و آلودگی‌های منابع آبی استان گلستان به واسطه فعالیت این شرکت مطرح شد. معاون رئیس جمهور در این‌باره قول پیگیری از طرف معاونت دریایی سازمان را داد و گفت که شخصاً حواشی مربوط به پساب‌های این کارخانه را بررسی می‌کند.

یکی دیگر از تماس‌ها مربوط به دغدغه‌مندی یک شهروند قزوینی درباره فعالیت یک معدن سنگ آهن در الموت شرقی بود. این شهروند دوستدار محیط زیست فعالیت این معدن را تهدیدی بالقوه برای حیات وحش غنی این منطقه و گونه‌های گیاهی آن دانست.

سلاجقه نیز با تأکید بر اظهارات این شهروند ضمن اشاره به درختان اُرس که از گونه‌های ارزشمند این منطقه است و حضور گونه‌هایی مانند کل و بز و خرس قهوه‌ای در منطقه، وعده داد که فعالیت و میزان تخریب محیط زیست توسط این معدن از طرف ستاد کل و اداره محیط زیست قزوین دنبال شود.

استقبال از طرح کاهش لجن های اسیدی 

تماس دیگر از طرف دانشمند ایرانی بود که به فناوری تولید هیدروکربن از لجن‌های اسیدی حاصل از پالایش روغن‌های سوخته دست یافته است که سال‌هاست یکی از معضلات محیط زیستی کشور است. وی با تأکید بر اینکه صفر تا صد این طرح با فناوری‌ و ماشین‌آلات داخلی قابل اجراست، درخواست فرصتی برای ارائه طرح خود و سرمایه‌گذاری در این طرح را داشت.

سلاجقه در پاسخ به مخترع کشورمان گفت: از طرح‌های مربوط به کاهش لجن‌های اسیدی استقبال می‌کنیم و به شما قول می‌دهم که در بحث بررسی طرح با معاونت انسانی سازمان حفاظت محیط زیست جلسه می‌گذاریم و در صورت تأیید طرح، بحث سرمایه‌گذاری را با وزارت نفت و وزارت صمت مطرح می‌کنیم.

افزایش اضافه کاری محیط بانان

در تماس بعدی، یکی از محیط‌بانان استان مرکزی از دریافتی پایین نسبت به شیفت‌های طولانی محیط‌بانان گله کرد. سلاجقه در پاسخ از افزایش مبلغ اضافه‌کاری محیط‌بانان همزمان با تخصیص اعتبارات خبر داد و گفت: حقوق محیط‌بانان و اعمال شدن سختی کار آن‌ها جز اولویت‌های سازمان حفاظت محیط زیست است. بنده آدرس ایمیل خود را در اختیار شما قرار می‌دهد تا مستقیماً باهم در ارتباط باشیم.

تماس دیگر از سوی یک شهروند اهل ارومیه بود که پیشنهادی را درخصوص احیای دریاچه ارومیه ارائه داد که در این ارائه تلفنی به نظر می‌رسید این طرح هم کم هزینه است و هم پایه علمی دارد. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست وعده داد که این شهروند دغدغه‌مند در جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه حضور پیدا کند و این پیشنهاد از سوی رئیس اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی پیگیری شود.

تماس بعد از از جانب یک مهندس آب گلستانی بود که نظراتی را درخصوص مصرف منابع آب استان گلستان داشت و همچنین از شکار غیرمجاز پرنده‌های مهاجر در این استان گله کرد. معاون رئیس جمهور پاسخ داد: درخصوص شکار متأسفانه شکارچیان غیرمجاز جای شکارچیان مجاز بومی را گرفته و بی‌رویه و بدون توجه به فصل مهاجر و زادآوری پرندگان آن‌ها را شکار می‌کنند. در موضوع مصرف آب و احیای تالاب‌ها نیز نیاز به پیگیری و فرهنگ‌سازی در این خصوص نیاز داریم.

تماس دیگر مربوط به دغدغه یکی از هم‌وطنان کردستانی بود که درخصوص منطقه‌ای گله داشت که حیات وحش و پوشش گیاهی بسیار غنی دارد و از سال 1398 به عنوان منطقه حفاظت شده انتخاب شده اما در همان سال در این منطقه پایگاه نظامی تأسیس شده و جاده‌های فراوانی برای دسترسی به این پایگاه‌ها کشیده شده  و سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص اقدامی نکرده است.

سلاجقه در پاسخ گفت: معمولاً در مناطقی که پایگاه نظامی تأسیس شده، حیات وحش منطقه نیز به خوبی حفظ شده که منطقه خجیر و سرخه حصار تهران نمونه آن است. موردی که در استان شما اتفاق افتاده را نیز پیگیری می‌کنیم و نمی‌گذاریم که محیط زیست آسیبی ببیند.

وی ادامه داد: در زمان جنگ، سپاه پاسداران در یکی از جزایری که جز مناطق حفاظت شده بود اقدام به احداث سایت موشکی کرده بود که این موضوع با مخالفت سایر نهادها روبه رو شد. در آن زمان مقام معظم رهبری دستور دادند که هرچه سریع تر نسبت به تخلیه منطقه حفاظت شده اقدام شود.

بررسی موضوع اشتغال در سازمان محیط زیست

تماس بعدی از سوی یک شهروند همدانی بود که از بوی نامطبوعی که یک شهرک صنعتی در شهرستان بهار این استان ایجاد کرده بود گله داشت. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پاسخ داد که این موضوع از گذشته در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست بوده و به این شهرک اخطار داده شده است که اگر در زمان مقرر آلودگی را رفع نکند، طبق قانون، پلمب خواهد شد.

آخرین تماس مربوط به شهروند کرمانی بود که دکتری محیط زیست داشت و چندین طرح را نیز در خصوص معضلات محیط زیستی استان ارائه کرده بود اما موفق به یافتن کار نشده و پس از مراجعه به دانشگاه‌ها، سازمان‌ محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی و نهادهای مربوط به محیط زیست با این جمله روبه‌رو شده است که ما احتیاج به نیرو داریم اما سهمیه جذب نداریم.

معاون رئیس جمهور ضمن قدردانی از طرح‌های محیط زیستی ارائه شده توسط این دکتری محیط زیست، وعده داد که موضوع اشتغال و بررسی این طرح‌ها را به واسطه خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی دنبال کند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز