توصیه های تغذیه ای در شرایط آلودگی هوا

۱۴۰۱/۰۹/۱۹ - ۱۱:۰۱:۰۱
کد خبر: ۱۴۰۸۹۷۸
توصیه های تغذیه ای در شرایط آلودگی هوا
دریافت غذاها و مواد مغذی که التهاب را کاهش می دهند در کنار دریافت مقادیر بالای آنتی اکسیدان های غذایی می تواند به کاهش اثرات مخرب ناشی از استنشاق ریز گردها کمک کند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ احمد اسماعیل زاده مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: هر ساله با شروع فصل سرما با معضل آلودگی هوا به دلیل پدیده وارونگی هوا مواجهه هستیم. یافته های مطالعات حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با طیف وسیعی از اثرات بر سیستم تنفسی و قلبی عروقی و افزایش مرگ و میر همراه است.

اسماعیل زاده افزود: بسیاری از اجزای ذرات معلق و سنگین هوا تحریک کننده و زمینه ساز سرطان به خصوص سرطان ریه، بیماری های مزمن مانند آلرژی های دستگاه تنفسی، عفونت های تنفسی و بیماری های قلبی عروقی هستند.

وی ادامه داد: در حین تنفس ذرات معلق سمی هوا وارد بدن شده و به سطح ریه ها می چسبند و بدینوسیله التهاب را در بدن تحریک کرده و باعث کاهش آنتی اکسیدان های بدن به خصوص آنتی اکسیدان های مایع پوششی ریه می شوند که به دنبال آن سلول های مختلف تخریب شده و خطر ابتلا به سرطان به خصوص سرطان ریه افزایش پیدا می کند.

وی بیان کرد: لذا دریافت غذاها و مواد مغذی که التهاب را کاهش می دهند در کنار دریافت مقادیر بالای آنتی اکسیدان های غذایی می توانند به کاهش اثرات مخرب ناشی از استنشاق ریزگردها کمک کنند.


مصرف سبزی و میوه

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان این که برای سلامت خود و حفظ سلامت ریه هایتان سبزیجات و میوه های زرد و نارنجی زیاد استفاده کنید، گفت: مصرف بالای هویج، کدو حلوایی، گوجه فرنگی، زرد آلو، آلو، طالبی، موز، انبه اکیدا توصیه می شود. این میوه ها و سبزی ها دارای بتاکاروتن بالا (که در بدن تبدیل به ویتامین A می شود) هستند که به بدن کمک می کند تا اثرات مضر ناشی از ریزگردها کاهش یابد.

وی افزود: میوه و سبزیجات غنی از ویتامین C مانند پرتقال، لیمو ترش، نارنج، نارنگی، توت فرنگی، سیب، خربزه، طالبی، انار و سبزیجات سبز تیره همچون اسفناج و سبزی خوردن، انواع فلفل از جمله فلفل دلمه ای، شلغم ، لبو و پیاز را نیز در روزهای آلودگی هوا مصرف کنید.

اسماعیل زاده خاطرنشان کرد: مصرف جوانه ها و آجیل های گیاهی را در روزهای آلودگی هوا در اولویت قرار دهید. انواع جوانه ها، مغزهای آجیلی و تخم آفتابگردان حاوی ویتامینE بالایی هستند که می تواند به کاهش التهاب در بدن و مقابله با اثرات مضر آلودگی هوا بر سلامت کمک کند.


مصرف مواد غذایی حاوی امگا 3

وی تصریح کرد: ماهی، گردو و خرفه بیشتر مصرف کنید. این مواد غذایی امگا 3 خوبی دارند که می تواند در حفظ سلامت ریه ها موثر باشند. همچنین از مصرف سبزیجات خانواده کلم غافل نشوید؛ کلم بروکلی، گل کلم و کلم برگ ماده ای دارند که می تواند به روند حذف سموم و پیشگیری از سرطان کمک کند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به این که یافته های تحقیقاتی حاکی از آن است که مصرف این سبزیجات اثرات منفی سموم استنشاق شده بر ریه را تا حد چشمگیری کاهش می دهند، گفت: مصرف پیاز و سیر را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. این غذاها حاوی ماده ای هستند که به تقویت ریه ها و کاهش خلط در ریه کمک می کنند. مکمل ویتامین دی نیز مصرف کنید. ویتامین D به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی نقش مهمی در مقابله با اثرات آلودگی هوا دارد.

اسماعیل زاده با بیان این که از وضعیت ویتامین D بدن خود با یک آزمایش ساده خون می توانید آگاه شوید و در صورت کمبود حتما با مشورت با کارشناسان یا متخصصان تغذیه از مکمل ویتامین D استفاده کنید، اظهار داشت: در تهیه غذاهای خود حتما از زردچوبه استفاده کنید. این ادویه دارای کورکومین است که باعث بهبود عملکرد ریوی می شود.


ضرورت مصرف شیر و مواد لبنی

وی اضافه کرد: مصرف روزانه شیر و مواد لبنی به مقدار کافی، عوارض ناشی از آلودگی هوا را بر دستگاه گوارش به دلایل زیرکاهش می دهد .شیر به دلیل دارا بودن فسفر، منیزم و کلسیم، خنثی کننده سموم است و دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می کنند.

وی یادآور شد: هر وقت میزان باکتری های مفید بر اثر ورود سرب و مواد آلاینده به بدن کم شود، عمل دفع هم با مشکل مواجه می شود و این مواد در بدن باقی می مانند. شیرهای غنی شده با باکتری هایی به نام پروبیوتیک، سطح باکتری های مفید را در روده انسان تعادل می بخشد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: کلسیم موجود در شیر، منجر به کاهش جذب سرب و همه فلزات سنگین موجود در هوای آلوده می شود. توصیه می شود در شرایط آلودگی هوا از شیر کم چرب استفاده شود زیرا دریافت اسیدهای چرب اشباع موجود در فرآورده‌های لبنی پرچرب می ‌تواند در کاهش کارایی سیستم ایمنی دخالت کرده و موجب گسترش بیماری‌های ریوی در هوای آلوده شود. بنابراین توصیه می گردد روزانه حداقل دو لیوان شیر یا ماست مصرف شود.


مراقب وزن تان باشید

اسماعیل زاده خاطرنشان کرد: مراقبت وزن تان باشید زیرا چاقی و اضافه وزن باعث ایجاد التهاب و فشار بر ارگان های بدن به خصوص قلب و ریه می شود و می تواند سیستم ایمنی بدن را در مقابله با عوامل ایجاد کننده بیماری از جمله آلودگی هوا با ریزگردها ضعیف کند.

وی افزود: اگر دچار چاقی و اضافه وزن هستید یا کودک شما درگیر این مشکل است برای رهایی از این مشکل و آسیب کمتر در برابر ریزگردهای موجود در هوا به نزدیک ترین کارشناسان و متخصصان تغذیه در محل زندگی خود مراجعه کنید.

 

انتهای پیام/

نظر شما
پرونده ویژه