پیگیری قاطعانه اجرای مصوبات جلسات کمیته کشوری ایمن‌سازی برای ارتقای سلامت مردم

۱۴۰۱/۰۹/۲۱ - ۱۲:۲۷:۰۶
کد خبر: ۱۴۰۹۹۷۶
پیگیری قاطعانه اجرای مصوبات جلسات کمیته کشوری ایمن‌سازی برای ارتقای سلامت مردم
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر پیگیری قاطعانه وزارت بهداشت برای اجرای مصوبات جلسات کمیته کشوری ایمن‌سازی که گامی مهم در راستای حفظ و ارتقای سلامت مردم محسوب می‌شود، تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ حسین فرشیدی در سومین جلسه کمیته کشوری ایمن‌سازی، با ابراز خرسندی از حضور دانشمندان رشته‌های مختلف در کنار یکدیگر در این کمیته، به‌‎عنوان یکی از کمیته‌های بسیار مهم حوزه سلامت کشور، از زحمات علیرضا مرندی برای سال‌ها تلاش در این زمینه قدردانی کرد و انتخاب دکتر «محمدمهدی گویا» را به ریاست کمیته کشوری ایمن‌سازی تبریک گفت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه شرایط دو سه سال اخیر بحران کرونا بخش‌های مهم و نیازمند برنامه‌ریزی مجدد برای رفع نقایص حوزه سلامت و پیشگیری را به‌خوبی متذکر شده است، بر اهمیت جایگاه کمیته کشوری ایمن‌سازی تاکید کرد و گفت: کووید 19 هنوز تمام نشده و بیماری‌های مشابه آن نیز بسیار است که باید مورد توجه قرار گیرد.
 
وی افزود: تاثیر کووید 19 بر افزایش شیوع بیماری‌هایی که پیش از این به‌خوبی با واکسن کنترل شده بودند و امروز با زنگ خطر بازگشت آنها مواجه هستیم و دیگر بیماری‌هایی که انتظار تولید واکسن برای آنها وجود دارد نیز از موارد بسیار مهمی است که در کمیته کشوری ایمن‌سازی در مورد آنها تصمیم‌گیری می‌شود.
 
فرشیدی ایمن‌سازی را یکی از بخش‌های بسیار مهم مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری دانست و ادامه داد: این مرکز وظایف دیگری هم دارد و باید از توانمندی همه دانشگاه‌ها و موسساتی که به هر شکلی در زمینه پیشگیری در حوزه سلامت فعال هستند، برای تقویت آن استفاده کنیم.
 
وی با اشاره به وضعیت بحرانی کشور و تهدیدهایی که از کشورهای همسایه پیش روی نظام سلامت است، گفت: تجربه کووید 19 به ما ثابت کرد که سیستم رصد و پیشگیری در کشور و سیستم مدیریت در مرزها باید ارتقا یابد.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه مصوبات کمیته کشوری ایمن‌سازی که با سلامت مردم سروکار دارد، قاطعانه پیگیری می‌شود، از اعضای کمیته خواست با کار درست و علمی و با توجه به وضعیت کشور در شرایط تحریم و دیگر مشکلات موجود، راهکارهایی با قابلیت اجرا را در کمیته تصویب کنند.

پوشش مناسب واکسیناسیون در کشور بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی
 
شهنام عرشی سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت با عرض خیر مقدم به استادان عضو کمیته کشوری ایمن‌سازی و قدردانی از حضور معاون محترم بهداشت وزارت متبوع در جلسه این کمیته، بر اهمیت برنامه ایمن‌سازی در ارتقای سلامت جامعه، به‌ویژه کودکان، تاکید کرده و خواستار تقویت بیش از پیش برنامه ایمن‌سازی در کشور شد.
وی ضمن تشکر از حضور گویا به‌عنوان رئیس این کمیته و حسن انتخاب اعضا، بر حمایت کامل مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر از کمیته کشوری ایمن‌سازی و تامین شرایط لازم برای تولید مستندات علمی مورد نیاز به‌منظور ارائه مشاوره‌های فنی کمیته تاکید کرد.
سیدمحسن زهرایی رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت و دبیر کمیته کشوری ایمن‌سازی نیز با اشاره به سابقه طولانی واکسیناسیون در ایران، وضعیت امروز پوشش واکسیناسیون کشور را در مقایسه با برخی کشورهای توسعه‌یافته بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی، مناسب ارزیابی و گزارشی از برنامه ایمن‌سازی و موفقیت‌ها و چالش‌های پیش روی این برنامه و اقداماتی که در آینده باید انجام شده و نیازمند پیگیری و حمایت همه‌جانبه است، ارائه کرد.

ضرورت اضافه‌شدن واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کودکان
 
در ادامه این جلسه محمدمهدی گویا رئیس کمیته کشوری ایمن‌سازی، توضیحاتی در خصوص وضعیت دو بیماری فلج اطفال و سرخک در کشور ارائه کرد و با اشاره به تهدیدهایی که از سوی کشورهای همسایه وجود دارد، بر لزوم فعالیت بیشتر نظام مراقبت کشور در حوزه بیماریابی فعال، یافتن ویروس در فاضلاب‌ها و کمپین‌های مرتبط با واکسیناسیون تاکید کرد.
 
وی با اشاره به واکسیناسیون کودکان مهاجر افغانی که سال گذشته در مراکز استان‌ها انجام شد، خواستار حمایت دولت از ادامه روند واکسیناسیون این کودکان و حتی والدین آنها و سازماندهی برای اجرای این طرح در سطح گسترده‌تری شد.
 
گفتنی است در پایان این جلسه و با توجه به مباحث مطرح‌شده، اعضای کمیته بر ضرورت اضافه‌شدن واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کودکان تاکید کرده و خواستار پیگیری مجدانه معاونت بهداشت وزارت بهداشت برای دسترسی هرچه سریع‌تر به این واکسن‌ها شدند.
 
همچنین، ضرورت انجام مطالعات کشوری و تولید مستندات برای تصمیم‌گیری و اضافه‌شدن دیگر واکسن‌ها به برنامه ایمن‌سازی، مورد تاکید اعضا قرار گرفت.

 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز