نرخ سالمندی به ۱۰.۵ رسیده/ نرخ باروری در سال ۱۴۰۰ به ۱.۶۵ رسید

۱۴۰۱/۰۹/۲۳ - ۱۲:۳۱:۲۸
کد خبر: ۱۴۱۰۹۷۳
نرخ سالمندی به ۱۰.۵ رسیده/ نرخ باروری در سال ۱۴۰۰ به ۱.۶۵ رسید
دبیر ستاد ملی جمعیت گفت: در سال 1390 تعداد ازدواج 874 هزار بود که این رقم در سال 1400 به 570 هزار کاهش پیدا کرد. تعداد طلاق در سال 90 حدود 143 هزار عدد بود که در سال 1400 این عدد به 200 هزار افزایش یافت. نرخ باروری در سال 1390، 1.79 بود که در سال 1400 نرخ باروری به 1.65 رسید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛  یکی از دلایل اصلی جلوگیری از فرزندآوری، تکیه بر فرهنگ و تعالیم غربی است، که این موضوع زنگ خطر بزرگی در کشور محسوب می شود.

در این راستا قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۰۷/۲۴ کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید طی نامه شماره ۹۳۹۸۲ مورخ ۱۴۰۰/۰۸/۲۴ توسط رییس جمهور ابلاغ شد اما با گذشت حدود یک سال از تصویب این قانون مصوبات آن اجرایی نشد.

روز گذشته علل اجرایی نشدن این قانون در مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

احمد وحیدی وزیر کشور درباره گزارش مشترک کمیسیون های فرهنگی، اجتماعی و بهداشت و درمان در مورد نحوه عملکرد دستگاههای مسئول در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: در ابتدا باید از اهتمام مجلس شورای اسلامی به این موضوع مهم و حساس تشکر کنم چرا که سیاست های کلی آن در سال 95 ابلاغ شد و تا زمان تصویب قانون جوانی جمعیت اقدامی در این راستا صورت نگرفته بود بنابراین اقدام مجلس یازدهم قدم بسیار بزرگی است که برداشته شد و پیگیری های رئیس مجلس و اعضای آن حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: کارهای انجام شده در وزارت کشور پس از ابلاغ این قانون در دولت جدید متعدد است، ابتدا اینکه ما در همه کشور قرارگاه های ستاد جوانی جمعیت را راه انداخته ایم و بخش مهمی از زمان استاندارها در هفته به این موضوع تعلق می گیرد و این موضوع در دستورکارشان قرار دارد، این کار در سطح شهرستان ها نیز ادامه پیدا کرده و بیش از 90 درصد شهرستان ها با محوریت فرمانداری ها به منظور راهبری، برنامه ریزی و هماهنگی های بین بخشی فعال شده اند.

وحیدی با بیان اینکه کارگروه های تخصصی نیز برای این کار تشکیل شده است اضافه کرد: طراحی و تدوین برنامه راهبردی جمعیت و فرزندآوری با عنوان مسیر نجات انجام شده است که چند کار را در دستور دارد، ابتدا تعیین وضعیت بحرانی استان ها است چرا که برخی از استان ها به لحاظ جمعیتی وضعیت وخیم تری دارند مثلا در استان های شمالی همچون گیلان و مازندران و سمنان به لحاظ جمعیتی در وضعیت بحرانی هستیم به همین دلیل در این استان ها یک شناسنامه جمعیتی درست خواهد شد و پیامدها و چالش های آن ها احصا می شود.

وی با اشاره به تدوین پلتفرم آموزشی مسیر نجات برای آموزش مدیران و مردم، گفت: این پلتفرم می تواند ما را در مسیر موردنظر به اهدافمان نزدیک تر کند. همچنین اتفاق خوب دیگر ایجاد رویداد مسیر نجات است که در این رویداد هدف تهیه و تدوین نقشه راه جمعیتی استان ها است و از 31 استان در این رویداد شرکت کرده اند و در یک برنامه 2 الی 3 روزه تلاش کرده اند نقشه راه جمعیتی خود را تهیه کنند و امیدواریم تا یک الی 2 ماه دیگر بتوانیم برای هر استان نقشه راه جمعیتی مستقل برای آن استان را داشته باشیم.

در این راستا بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: از 73 ماده این قانون 43 ماده آن به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با وزارت بهداشت در ارتباط است، به عبارتی 60 درصد مواد قانون مذکور با وزارت بهداشت در ارتباط است.

عین اللهی با بیان اینکه به منظور اجرای این قانون قرارگاه جوانی جمعیت در وزارت بهداشت با مسئولیت وزیر تشکیل شده است، افزود: تمام افرادی که در این موضوع نقش داشتند در قرارگاه مذکور حضور دارند؛ قرارگاه جوانی جمعیت 15 جلسه تشکیل داده است و توانستیم موفقیتی در این زمینه به دست آوریم.

وی با اشاره به اینکه در هر قرارگاه جوانی جمعیت 9 کمیته وجود دارد، گفت: هر کمیته مسئول یک بخش است؛ کمیته بهداشت، درمان، هوشمندسازی، فرهنگی، علمی، حقوقی، بیمه، رصد، پایش و ... از جمله این کمیته‌ها هستند.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: برای بند به بند قانون دستور‌العمل تدوین کردیم به طور مثال در ماده (53) اصلاح دستور‌العمل غربالگری، ناهنجاری‌های کروموزمی ابلاغ شده است، در مده (54) راه‌اندازی سامانه ملی باروری سالم ، در ماده (58) اصلاح دستور‌العمل داروی میزوپروستول که موجب سقط عمدی می‌شد، در ماده (47) ابلاغ راهنمای حفظ و مراقبت از سلامت، در ماده (28) ابلاغ عواض خطرناک پزشکی و روانشناختی سقط عمدی، ماده (41) ابلاغ راه اندازی مراکز درمانی ناباروری در دانشگاه، در ماده (44) ابلاغ پوشش بیمه رایگان مادران باردار، ماده (17) ابلاغ بخشنامه‌هایی به منظور پرداخت حقوق و مزایا، مرخصی زایمان و ... از جمله دستور‌العمل‌های مذکور است.

عین‌اللهی با بیان اینکه اداره کل جوانی جمعیت در وزارت بهداشت برای نخستین بار ایجاد شده و به طراحی اپلیکیشن‌ها با برنامه‌های مختلف در راستای اجرای این قانون اشاره کرد،  گفت: طراحی طرح رویش جهت پرداخت به کارانه پلکانی به بهورزان یکی از این موضوعات است. اگر در محل خدمت بهورزی میزان بارداری افزایش یابد، بهورز مورد تشویق قرار می‌گیرد.

در این راستا همچنین سید کاظم فروتن دبیر ستاد ملی جمعیت ضمن تشکر از ریاست جمهور که با وجود مشغله‌های بسیار به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توجه دارند و در این راستا به 3 موضوع مسکن، اشتغال و حمایت از جوانی جمعیت رسیدگی می‌کنند، افزود: تاکنون 3 جلسه ستاد ملی با حدود 32 مصوبه برگزار شده است.

وی با بیان اینکه موضوع فرهنگ‌سازی مورد غفلت قرار گرفته است، تصریح کرد: در سال 1390 تعداد ازدواج 874 هزار بود که این رقم در سال 1400 به 570 هزار کاهش پیدا کرد. تعداد طلاق در سال 90 حدود 143 هزار عدد بود که در سال 1400 این عدد به 200 هزار افزایش یافت. نرخ باروری در سال 1390، 1.79 بود که در سال 1400 نرخ باروری به 1.65 رسید.

دبیر ستاد ملی جمعیت گفت: نرخ سالمندی 8.3 بود و اکنون به 10.5 رسیده است. این اعداد نشان می‌دهد که ما بحرانی را در حوزه ازدواج، طلاق و سالمندی پیش رو داریم که باید به آن توجه کنیم؛ علت تمام این موضوعات را باید در فرهنگ‌سازی جستجو کرد.

فروتن با بیان اینکه ما در فرهنگ سازی بسیار ضعیف عمل کردیم، افزود: یک سال از تصویب قانون مجلس می‌گذرد اما هنوز ما تبلیغات لازم را در مراکز لازم نمی‌بینیم. قبلا مطرح می‌کردند فرزند کمتر زندگی بهتر چرا اکنون ما نمی‌گوییم "فرزند بیشتر، زندگی بهتر"، چرا روی این شعار کار نمی کنیم، وزارت ارشاد، رسانه ملی و ... باید روی این موضوع کار کنند.

همچنین مرتضی آقاتهرانی در نشست علنی امروز (سه شنبه 22 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش مشترک کمیسیون های اجتماعی، بهداشت و فرهنگی درخصوص عملکرد دستگاههای مرتبط  در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: یکی از کارهای ارزنده مجلس تصویب قانون مذکور و تسهیل ازدواج جوانان بوده که قانون آن تدوین و به عنوان یکی از اولویت های جدی به آن اهمیت داده شد، این کار از کمیسیون فرهنگی آغاز و سایر کمیسیون ها نیز همراهی کردند و کمیسیون مشترک آن تشکیل شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه پس از گذشت یک سال توقع عملیاتی شدن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، توقع نابجایی نیست، ادامه داد: رئیس جمهور اهمیت قانون مذکور را می دانند و از آن حمایت کرده اند. آمار ارائه شده درخصوص کاهش میزان طلاق، کاهش سن ازدواج و افزایش میزان ازدواج خوشحال کننده است، اما برخی نمایندگان می گویند در شهرستان ها در راستای اجرای این قانون موردی را مشاهده نمی کنند. مردم باید اثرات قوانین را ببینند. از نمایندگان درخواست می کنم در استان ها و شهرستان ها، گزارش ها را دریافت کنند تا ستاد ملی جمعیت کار را جدی تر دنبال کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم افزود: گفته شده 10 هزار میلیارد تومان قرار بوده در راستای اجرای این قانون تخصیص یابد، اما شاید سازمان برنامه و بودجه آن را در محل دیگری هزینه کرده باشد، اگر چنین اتفاقی رخ داده، باید این میزان اعتبار را جبران کند. آقای میرکاظمی انسان قانونمندیست و قانونمند بودن یکی از وظایف اصلی مسئولان است. شخص وزیر بهداشت عملکرد خوبی داشته، اما خطاب به سایر کارکنان وزارت بهداشت اعلام می کند که باید قانونمند عمل کنند. اگر جایی از کار ایراد دارد، پیشنهادات خود را ارائه نمایند.

حسینعلی شهریاری در این جلسه  پس از قرائت گزارش مشترک کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و بهداشت و درمان در مورد نحوه عملکرد دستگاه‌های مسئول در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با بیان اینکه قانون جوانی جمعیت یکی از افتخارات مجلس یازدهم است، گفت: کارهای خوبی در این زمینه انجام شده ولی این اقدامات به معنای آن نیست که کل مشکلات در این حوزه برطرف شده باشد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس با یادآوری اینکه تا زمانی که سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه به وظایف خود در بودجه عمل نکنند این قانون کامل اجرایی نخواهد شد، اضافه کرد: در حال حاضر قرار است قانون برنامه هفتم توسعه و قانون بودجه به مجلس ارائه شود و وقت آن فرا رسیده که مواد بودجه‌ای لازم برای اجرای قانون جوانی جمعیت پیش‌بینی شود.

 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز