از ۳۵۰ میلیارد تومان رقم چک‌ های سررسید گذشته تا استفاده از مدیران باسابقه در شهرداری

۱۴۰۱/۰۹/۲۹ - ۱۳:۴۸:۲۶
کد خبر: ۱۴۱۳۴۰۵
از  ۳۵۰ میلیارد تومان رقم چک‌ های سررسید گذشته تا استفاده از مدیران باسابقه در شهرداری
اعضای شورای شهر تهران در باره گزارش عملکرد شهرداری تهران ظرف ۱۵ ماه گذشته در حوزه بازرسی و نظارت در قالب طرح پیشنهادات و سوالاتشان مباحثی را مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ اعضای شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و شانزدهمین جلسه علنی این شورا پس از استماع گزارش رئیس سازمان بازرسی از عملکرد شهرداری تهران ظرف ۱۵ ماه گذشته در حوزه بازرسی و نظارت در قالب طرح پیشنهادات و سوالاتشان مباحثی را مطرح کردند. در همین راستا میثم مظفر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: گزارش خوبی در باب فساد ارائه شد که جای تقدیر دارد اما در خصوص این گزارش چند نکته وجود دارد که نیاز است به آن پرداخته شود. درخواست ما این است که یک گزارش مکتوب از مراجع ذیربط در اجرای کمیسیون آراء ماده ۱۰۰ تهیه و به شورا ارائه شود.

وی افزود: موضوعی که بسیار اهمیت دارد بحث نظارت بر وصول چک‌های سر رسید شده است که این حوزه وضعیت نامناسبی دارد و در حقیقت ۳۵۰ میلیارد تومان رقم چک‌ های سررسید از گذشته است؛ لذا نیاز است که گزارشی از سوی سازمان بازرسی شهرداری تهران در این حوزه ارائه شود.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: نکته بعدی بحث نظارت بر فعالیت شهربان و حریم بان است که یک سری از جاها که آبرو و حیثیت شهرداری لطمه می‌خورد از همین جا نشات می‌گیرد و دستفروشان مدعی هستند که پول‌های بسیار زیادی را به این مجموعه پرداخت می‌کنند تا بتوانند به فعالیت‌شان ادامه دهند. لذا یک کار جهادی بزرگ می‌خواهد تا این عارضه‌ای که از گذشته در مجموعه شهرداری وجود داشته حل و فصل شود.

مظفر ادامه داد: از سازمان بازرسی درخواست می‌شود که گزارشی را از سامانه سودزنی و شهروند بازرس به شورای شهر تهران ارائه کند.

قطع ارتباط بین نیرو و مراجعه کننده در شهرداری تهران از فساد جلوگیری می کند

 احمد صادقی عضو شورای شهر تهران نیز در ادامه این جلسه گفت: به نظر می‌رسد که اینگونه گزارش‌ها از سوی سازمان بازرسی باید هر سه ماه به شورای شهر تهران ارائه شود.

وی با اشاره به سامانه شفافیت و بارگذاری در این سامانه، گفت: از ۷۷ موردی که باید در سامانه بارگذاری شود ۳۲ مورد در سامانه بارگذاری شده که از این تعداد ۱۶ الی ۱۷ مورد به روز رسانی و مابقی به روز رسانی نشده‌اند.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: شورای شهر تهران مصوبات متعددی دارد که همچنان روی کاغذ باقیمانده و انجام نشده و وقتی ما در خصوص عدم اجرای مصوبات از شهرداری تهران سوال می‌کنیم ما را به سازمان‌های مختلف پاس می‌دهند.

صادقی با بیان اینکه یکی از روش‌های جلوگیری از فساد و تخلف قطع ارتباط بین نیرو و مراجعه کننده در شهرداری تهران است و باید به این مسئله توجه جدی شود، افزود: باید مواجهه پرسنل با مراجعه کنندگان با بهره گیری از روش‌های مختلف به حداقل برسد.

در ادامه محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز گفت: انتظار ما نیز این است که از مجموعه مدیریت شهری که با شعار فساد ستیزی روی کار آمده بیش از این، اقدامات خود را به مردم و اعضای شورا گزارش دهد. در این شرایط که واقعیت‌ها وارونه جلوه داده می‌شود باید بیش از گذشته در این حوزه کار شود.

وی ادامه داد: شهرداری تهران نیروی انسانی کارآمد و متخصص دارد و متاسفانه در برخی از مواقع جهت بکارگیری این نیروها در بدنه شهرداری، ما با طولانی شدن استعلام‌ها از مراجع ذیربط شهرداری روبرو هستیم که نیاز است این فرآیند ها تسریع شود. در باب این مسئله مثال‌های زیادی وجود دارد که اگر نیاز باشد می‌توان به مسئولان بازرسی انتقال داده شود.

آخوندی با اشاره به بلاتکلیفی مدیران شهری گذشته گفت: اگرچه این افراد با جناح ما زاویه دارند اما باید از بلاتکلیفی در بیایند و این در حالیست که ما به راحتی نیروهای شهرداری را در اختیار کارگزینی قرار می‌دهیم و این پسندیده نیست و اگر نیاز باشد در خصوص این مسئله، موارد زیادی وجود دارد که قابل طرح است.

یکی از اشکالات ورود املاک شهرداری به بورس است

نرجس سلیمانی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به برخی از اشکالات در بدنه شهرداری تهران گفت: یکی از اشکالات ورود املاک شهرداری به بورس است که مشخص نیست چه فرآیندی را برای ورود به بورس طی کرده است.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از موضوعات نحوه نظارت بر نیروهای حریم بان و شهربان است و تخلفات ساختمانی که در پایتخت انجام می‌شود که ما شاهد افزایش حجم پرونده‌های قضایی در این حوزه هستیم.

انتقاد از وضعیت مدیریت سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران

در ادامه جلسه مهدی بابایی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با تاکید بر ارتقاء سلامت اداری و افزایش کیفیت خدمت رسانی، گفت: در این حوزه باید توجه ویژه‌ای به بحث هوشمندسازی داشته باشیم و این سوال مطرح است که در این مسیر چه اقداماتی انجام شده است؟.

بابایی با انتقاد از وضعیت مدیریت سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران گفت: چند ماهی است که این مجموعه مدیرعامل ندارد و با سرپرست اداره می‌شود و جالب است که دشمن در چند ماه گذشته توانست در این حوزه ورود پیدا کند و این مجموعه را حک کند. موارد زیاد دیگری وجود دارد که علی القاعده آنها را به صورت خصوصی بیان خواهم کرد.

کمیسیون ماده ۱۰۰ و کمیسیون ماده ۵ محلی برای دلالی شده

در ادامه جلسه حبیب کاشانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه اعضای شورای شهر تهران صحبت‌های زیادی در خصوص سازمان بازرسی دارند، افزود: این صحبت‌ها آنقدر زیاد است که حتی می‌توان تا نماز مغرب و عشاء آنها را بیان کرد.

وی افزود: در سال گذشته مسئله‌ای را پیگیری می‌کردیم که مربوط بود به یک پروژه عظیم در یکی از مناطق شهرداری که در آن زمان کارشناسی از مجموعه شهرداری تهران عنوان کرد: ما به التفاوت ساخت و ساز در این پروژه حدود ۱۶ میلیارد تومان است که بنده نسبت به موضوع انتقاد کردم و پس از مراجعه با نماینده قوه قضائیه به این پروژه مشخص شد که ما به التفاوت در این پروژه نه تنها ۱۶ میلیارد تومان بلکه ۱۳۰۰ میلیارد تومان است.

کاشانی با بیان اینکه فساد ستیزی راهکار دارد و باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد، افزود: قطعا  گودرزی اقدامات موثری را در این حوزه انجام داده. فساد اژدهای هفت سری است که در شهرداری وجود دارد و برای ریشه کن کردن آن باید تلاش مضاعفی صورت بگیرد. کمیسیون ماده ۱۰۰ و کمیسیون ماده ۵ هم اکنون محلی برای دلالی شده که باید به این موارد توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

استفاده از ظرفیت مدیران باسابقه در شهرداری

پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز گفت: یکی از موضوعاتی که مورد توجه است بحث ارتقای شغلی پرسنل است و سوالی که مطرح می‌شود این است که این فرآیند چگونه انجام می‌شود؟ بیشترین تخلفات توسط افراد کم تجربه و بی تجربه صورت می‌گیرد و باید این موضوع مورد توجه ویژه قرار گیرد.

پیرهادی با بیان اینکه مدیران با سابقه پاکدست و کارآمد در مجموعه شهرداری تهران از سال‌ها پیش حضور داشته اند، افزود: باید از این ظرفیت و این افراد استفاده شود. متاسفانه با گذشت بیش از یک سال از فعالیت این دوره همچنان برخی از مجموعه‌های شهرداری با سرپرست اداره می‌شود و سرپرست نیز تعریفی دارد و این مسئله از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

نظر شما