وزیر آموزش و پرورش: نیروهای انسانی که در رشته های مرتبط آموزش دیدند باید در مدارس استخدام شود

۱۴۰۱/۱۰/۱۸ - ۱۳:۱۶:۲۴
کد خبر: ۱۴۲۰۲۷۹
وزیر آموزش و پرورش: نیروهای انسانی که در رشته های مرتبط آموزش دیدند باید در مدارس استخدام شود
وزیر آموزش و پرورش گفت: نیروهای انسانی که در رشته های مرتبط آموزش دیده باشند، استخدام کنید و اگرنیرویی در رشته غیر مرتبط استخدام کردید باید یک دوره آموزش یکساله در دانشگاه فرهنگیان ببیند .

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛  یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش امروز یکشنبه 18 دی ماه در گردهمایی کشوری روسای ادارات مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی و اعضای شورای هماهنگی  موسسان مدارس غیر دولتی سراسر کشور با اشاره به آیه قرآنی 25 سوره حدید که خداوند پیامبران  برای تشکیل حکومت فرستاد، اظهار کرد: مهم ترین عامل استمرار حکومت عدالت است؛ امروزه به این عدالت، عدالت آموزشی گفته می شود که ذیل این عدالت، عدالت تربیتی و برابری در  آموزش است  لذا باید در این راستا از ظرفیت مردم استفاده کنیم و ظرفیت مردمی مورد تاکید ادیان الهی است ودراسلام ظرفیت استفاده از مردم وجود دارد.

 وی ادامه داد: یکی ازمصادیق مهمی که عدالت را محقق می کند، قطعا تعلیم وتربیت است لذا فلسفه ایجاد حکومت تربیت و یکی واجبات نظام  آمده است.

وزیر آموزش و پرورش بابیان اینکه مدارس امام صادق (ع) علاوه بر سیاست علوم پایه را هم آموزش می دادند و افرادی چون جابر بن حیان را تربیت کرد، عنوان کرد: مدارس غیر دولتی و موسسات غیردولتی  دارای نقاط قوت قوانین بالا دستی ازجمله سند تحول بنیادین است ودومین نقطه قوت استقبال از مردم از مدارس غیر دولتی است.

نوری با بیان اینکه بچه ها را باید به مدارس غیر دولتی بروند، خاطرنشان کرد: زیرا مدارس غیر دولتی زیاد تری وجود دارد و مدارس دولتی در وضعیت خوبی قرارندارند که در این موضوع تعدادی گزاره و انگاره وجود دارد که اولین گزاره حکمرانی است که برعهده دولت و دومین گزاره  ناکار آمدی دولت است و دراین انگاره دوقطبی است و ناکار آمدی  و کارآمدی  را به وجود آمده است که باید ازاین دوقطب سازی ها پرهیز کنید.

وی افزود: مهم ترین گزاره نگاه به دانش آموز است که در کشورنگاهی ابژه ای وجود دارد  و این نگاه هم مدارس دولتی و غیر دولتی ندارد و طبق نظریه کنتام در سال 2000  چهارنوع نگاه به دانش آموز وجود دارد که نگاه ابژه ای، نگاه سوژه ای، نگاه  کنشگر اجتماعی و نگاه همراه پژوهشگراست ودر اسلام  به این باور است که باید  فرصت های یادگیری را فراهم کنید. بهترین مدارس ما  نگاه نوع چهارم را دارد و همراه با پژوهشگر می شود وبیشترین مدارس ما نوع نگاهشان به دانش آموز نوع اول است و والدین می خواهند تا فرصت یادگیری را برای دانش آموزان فراهم کنیم.

 وزیر آموزش وپرورش تصریح کرد: یکی از نقصان های مدارس این است که روش تربیتی برای نسل ایکس است و این درحالی است که دانش آموزان نسل بتادرمدارس حضور دارند،  بچه هارا باید برای امروز تربیت کنیم و باید به این نکات به طور جد توجه کنیم. هنوز الگوی مدارس غیر دولتی به معنی غیردولتی و مبتنی به سند تحول بنیادین منتشرنشده است اما همه  مدعی هستند که بند به بند سند تحول بنیادین را دنبال می کنند و هرمدرسه باید سند تحول بنیادین خود را داشته و براساس آین سند برنامه ریزی کند ودر این راستا بخشنامه ای منتشر نمی شود.

نوری خاطرنشان کرد: برنامه ای سالانه مبتنی برسند تحول بنیادین تنظیم کنید و این برنامه سالانه پایش شود. نیروهای انسانی که در مدارس استخدام می شوند حتما باید در رشته های مرتبط آموزش دیده باشند و اگرنیرویی در رشته غیر مرتبط استخدام کردید باید یک دوره آموزش یکساله در دانشگاه فرهنگیان ببیند ونظام ارزشیابی دانش آموزان ارزشیابی های ما مچ گیری است.

وی ادامه داد: مشارکت مردمی فقط کمک های مالی نیست بلکه باید ازتوانایی والدین دانش آموزان  برای تربیت بچه ها و مسایل مدارس استفاده کنید .

وی با اشاره به اینکه مؤسسان مدارس غیردولتی می‌توانند در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی، در مناطق محروم حضور یافته و ظرفیت‌های خود را در آنجا به کار بگیرند.

نوری درباره مدارس هیئت امنایی بیان کرد: مدارس هیئت امنایی واقعاً هیئت امنایی نیستند و دولتی نیز هستند. هیئت امنایی یعنی مردم خودشان اداره کنند. باید بازنگری‌هایی در این زمینه صورت بگیرد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: مشکلاتی در مناطق آزاد داریم، باید اجازه دهیم مناطق آزاد خودشان مدارس شأن را اداره کنند. ما باید بر جذب نیرو و پایش برنامه نظارت کنیم و مابقی را خودشان باید اداره کنند.

 وی گفت: به دلیل اینکه مردم به مدارس غیر دولتی شهریه پرداخت می کنند انتظار بیشتری از این مدارس دارند.

انتهای پیام/

 

نظر شما