دبیر همایش ملی سواد رسانه‌ای: سامانه راست آزمایی اخبار به زودی در دسترس قرار می‌گیرد

۱۴۰۱/۱۰/۲۸ - ۱۷:۳۲:۰۷
کد خبر: ۱۴۲۴۷۷۳
دبیر همایش ملی سواد رسانه‌ای: سامانه راست آزمایی اخبار به زودی در دسترس قرار می‌گیرد
دبیر اجرایی چهارمین همایش ملی سواد رسانه‌ای کشور گفت: سامانه راست آزمایی اخبار که با همکاری مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و معاونت امور مطبوعاتی و امور اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طراحی شده به زودی در دسترس قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ حمید ضیایی ‌پرور دبیر اجرایی چهارمین همایش ملی سواد رسانه‌ای کشورروز چهارشنبه 28 دی ماه در چهارمین همایش ملی سواد رسانه‌ای در سالن اجتماعات باغ زیبا اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به طورمشخص مرکزتوسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی اقدام به طراحی سامانه راست آزمایی اخبار کرده است.

وی گفت: براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی 8 دستگاه از جمله وزارت‌خانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارتباطات و فناوری اطلاعات ورسانه ملی ملزم به مقابله با اخبار جعلی هستند. در این سند 15 ماده‌ای به طور مشخص تکالیف دستگاه‌ها برای مقابله با اخبار جعلی مشخص شده است و ملاک ما در این زمینه سندی است که توسط شورای عالی فضای مجازی مصوب شده است.

ضیایی پرور افزود: مجلس هم طرحی برای مقابله با اخبار جعلی دارد که 16 ماده پیش نویس و پیشنهادی دارد و توسط کمیسیون‌های تخصصی مجلس بررسی می شود.

وی ادامه داد: محتوا و اهداف اصلی هر دو طرح و سند یکی است و بر ضرورت واکنش دستگاه ها و نهادهای رسمی کشور در مقابله با اخبار جعلی و دیپ فیک‌ها و بالا بردن سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی مردم و آگاهی رسانی در این رابطه تاکید دارد.

ضیایی پرور با اشاره به برگزاری چهارمین دوره همایش ملی سواد رسانه ای کشور اظهار کرد: این همایش ها می توانند به آگاهی بخشی و روشنگری مردم و بالا بردن سواد رسانه ای جامعه کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ماموریت توسعه سواد رسانه‌ای کشور را بر عهده دارد. براساس ابلاغیه‌ها و ضوابط ، توسعه سواد رسانه‌ای و سواد مجازی به دستگاه‌های متعددی سپرده شده که همراستاسازی ماموریت‌ها با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

دبیر اجرایی چهارمین همایش ملی سواد رسانه‌ای کشور بیان کرد: وزارت فرهنگ در راستای قانون اهداف و ماموریت‌های خود از سال‌ها پیش توسعه سواد رسانه ای را در دستور کار قرار داده و اقدام‌های اساسی در این رابطه اعم از شبکه‌سازی میان فعالان و کنشگران سواد رسانه‌ای در کشور را انجام داده است.

ضیایی پرورگفت: هدف از برگزاری این همایش تولید ادبیات علمی و محتوا بخشیدن به آن در حوزه سواد رسانه‌ای است. با توجه به این که بخش زیادی از محققان این حوزه اقدام به فعالیت‌های علمی و پژوهشی می کنند، این همایش آوردگاهی برای ارائه پژوهش ها و تحقیقات در این زمینه است.

وی افزود: در حوزه پلتفرم ها و سکوها هم الزامات این پلتفرم ها به داشتن سواد رسانه ای تدوین و به تصویب شورا برای توسعه فعالیت کاربران در فضای مجازی انجام شده و در دست پیگیری است.

بنا بر این گزارش چهارمین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به همت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی از امروز صبح در محل باغ زیبا با برگزاری پنل‌های تخصصی با حضور اساتید و کنشگران حوزه سواد رسانه‌ای آغاز به کار کرد.

 انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز