نصر الهی: اخبار درست رسانه ها عرصه را بر تولید اخبار جعلی تنگ می کنند

۱۴۰۱/۱۰/۲۸ - ۲۰:۱۳:۳۹
کد خبر: ۱۴۲۴۷۹۰
نصر الهی: اخبار درست رسانه ها عرصه را بر تولید اخبار جعلی تنگ می کنند
دبیر علمی چهارمین همایش ملی سواد رسانه‌ای گفت: اگر رسانه‌ها اخبار درست را روایت کنند عرصه بر تولید و انتشار اخبار جعلی تنگ شده و قدرت مانور پیدا نمی‌کنند؛ گفت: راه مقابله با اخبار جعلی این است که از برخورد شعاری با سواد رسانه‌ای بپرهیزیم.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ اکبر نصرالهی دبیر علمی چهارمین همایش ملی سواد رسانه‌ای در چهارمین همایش ملی سواد رسانه‌ای کشوراظهارکرد: نباید فکر کنیم که سواد رسانه‌ای مختص مردم است و اگر کشور با چالش و بحران در این زمینه مواجه است به این دلیل است که مردم سواد رسانه‌ای پایینی دارند. این در حالی است که اگر سواد رسانه‌ای آموزش داده و به شاخص‌های آن توجه شود، در وهله نخست رسانه‌ها و بعد مسوولان باید سواد رسانه‌ای خود را ارتقا دهند.

وی افزود: متاسفانه تاب‌آوری کشور در خصوص اخبار جعلی پایین است در حالی که اگر سواد رسانه‌ای مدیران بالا باشد، قدرت مانور تولید‌کنندگان اخبار جعلی کاهش می یابد.

نصرالهی با اشاره به اینکه "اگر رسانه‌ها اخبار درست را روایت کنند عرصه بر تولید و انتشار اخبار جعلی تنگ شده و قدرت مانور پیدا نمی‌کنند" خاطر نشان کرد: راه مقابله با اخبار جعلی این است که از برخورد شعاری با سواد رسانه‌ای بپرهیزیم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مسایل و بحران کشور اخبار جعلی و کثرت این نوع خبرهاست و در وقایع اخیر می بینیم که اخبار جعلی بر خلاف گذشته که بیشتر منابع ناشناخته و غیر مسوول این اخبار را تولید می کردند، حتی برخی ویژندهای صاحب نام رسانه‌ای هم تولید کننده اخبار جعلی شدند بی آنکه نگران بدنامی خود باشند و چون سواد رسانه ای مردم، رسانه ها و مسوولان پایین است این اخبار هم به راحتی پذیرفته می‌شد.

نصرالهی گفت: یکی از علت های داغ بودن اخبار جعلی این است که مردم به منابع اصلی اعتمادی ندارند و به همین دلیل قدرت مانور افراد و کنشگران سیاسی و اقتصادی و رسانه ای در این زمینه بیشتر می شود.

وی اظهارکرد: این که چرا اخبار جعلی تولید و منتشر می‌شود به دلیل پایین بودن سواد رسانه ای است.

نصرالهی افزود: نباید مقوله مربوط به سواد رسانه ای و مقابله با اخبار جعلی را محدود به وزارت خاصی بدانیم . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به این مساله توجه بیشتری کند اما اگر مقوله مقابله با اخبار جعلی را محدود به دستگاهی بدانیم اشکال بزرگی است و همه حوزه‌ها باید به این مساله توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: بخشی از جهاد تبیین بالا بردن آگاهی مردم در مواجهه با سونامی اخبار جعلی است و بنا به منویات مقام معظم رهبری آموزش سواد رسانه‌ای بخشی از جهاد تبیین است و این اتفاق نمی افتد مگر این که به سواد رسانه ای توجه کنیم و نگاه غیرشعاری داشته باشیم.

نصرالهی خاطرنشان کرد: شاید یکی از علت های این تحرکات و ناآرامی های اخیر کثرت اخبار جعلی بود که کنشگران رسانه ای با توجه به شناختی که از جغرافیای ایران داشتند اقدام به انتشار آنها می‌کردند و اگر ما می گفتیم دروغ هستند مردم اعتمادی نداشتند.

وی گفت: راه علاج این است که به مقوله سواد رسانه‌ای و مجازی به طور خاص توجه کنیم.

دبیر علمی چهارمین همایش ملی سواد رسانه‌ای تاکید کرد: باید سواد رسانه ای از کودکان و مهدهای کودک و مدارس بیشتر مورد توجه قرار گیرد که متاسفانه در این زمینه هم کار نمایشی و شعاری انجام می شود. اگر برخورد هوشمندانه و سریع به این مقوله داشته باشیم باید به سواد رسانه ای توجه جدی کنیم.

وی همچنین گفت: این همایش هر دوره یک محور را مورد توجه قرار می داد که این دوره به درست به موضوع "اخبار جعلی" اختصاص یافته است.

 نصرالهی تصریح کرد: 63 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده بود که در دور نخست داوری 18 مقاله انتخاب و از این تعداد در دور دوم 10 اثر انتخاب شده که با 6 مقاله سفارشی صاحب نظران و اساتید این رشته، در مجموع 16 مقاله در چهار پنل ارائه خواهد شد.

وی بیان کرد: موضوعات متنوعی از شناخت اخبار جعلی تا راهکارها و راهبردهای مقابله با اخبار جعلی موضوعات مقالات را شامل می شود که دوپنل صبح و دو پنل دیگر بعد از ظهر امروز برگزار می شود.

بنا بر این گزارش چهارمین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به همت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی از امروز صبح در محل باغ زیبا با برگزاری پنل‌های تخصصی با حضور اساتید و کنشگران حوزه سواد رسانه‌ای آغاز به کار کرد.

 انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز