اختصاصی برنا

آغاز فاز اول مطالعاتی گنبد مسجد امام با همراهی ایکوموس/ خروج ۵۰ گونی فضولات پرندگان از داخل پوسته گنبد

۱۴۰۱/۱۱/۰۳ - ۰۵:۰۵:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۶۱۳۷
آغاز فاز اول مطالعاتی گنبد مسجد امام با همراهی ایکوموس/ خروج ۵۰ گونی فضولات پرندگان از داخل پوسته گنبد
مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان از آغاز فاز اول مطالعاتی برای بررسی وضعیت گنبد مسجد امام اصفهان با همراهی متخصصان خارجی خبر داد و گفت: برآورد مالی برای فاز اول که شامل اسکن های لیزری و نقشه های کارتوگرافی می شود، 26 میلیارد تومان بوده است.

علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان در گفت وگو با خبرنگار گردشگری خبرگزاری برنا در در خصوص آخرین وضعیت پرونده مرمت گنبد مسجد امام اصفهان گفت: ما نمی توانیم اعوجاجی که ایجاد شده را نادیده بگیریم اما آنچنان هم فاجعه نیست، بالاخره ایرادی است که باید مرتفع شود اما متأسفانه بر اساس بررسی ها، مستندات و شواهدی که داریم این مشکل در سنوات گذشته هم بوده است.

وی افزود: پس از بررسی و تشکیل هیأت عالی نظارت با حضور اساتید این حوزه به این نتیجه رسیدیم که پایشی انجام دهیم تا ببینیم وضعیت مان چگونه بوده، چون ادعاهایی هم در خصوص فرونشست و مشکلات سازه ای در رابطه با بحث گنبد مسجد امام مطرح بوده است.

خروج 50 گونی فضولات پرندگان از داخل پوسته گنبد مسجد امام اصفهان

ایزدی تصریح کرد: رفتار بنا یک قصه است اما اینکه ما بتوانیم به کار سر و شکلی دهیم یک قصه دیگر است، در همین راستا هیأت عالی نظارت ما شروع به یک سری بازدیدهای میدانی کرد، بیش از 50 نفر از اساتید دانشگاه و اهل فن داخل دو پوسته رفته اند، شاید باورتان نشود چیزی بالغ بر 50 گونی فضولات پرندگان و کبوتر از آنجا خارج شده که حداقل برای 30 سال گذشته بوده اما از دیدها پنهان بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان با اشاره به بررسی هایی که روی نقوش انجام شده، گفت: نقوش از زمان پهلوی تغییر کرده، شواهد هم این را نشان می دهد که کاشی ها کلاً از قاجار به پهلوی تغییر می کنند، نمی خواهم دفاع کنم چون مقصری هم اگر باشد باید پاسخگو باشد اما مقصر چه میزان تقصیر دارد؟ اگر مشکل ما مشکل سازه ای باشد، (کما اینکه وقتی مراجعه می کنید داخل پوسته یک سری تغییرات داخلی را می بینید) یک سری سوال ها مطرح می شود.

بررسی تغییر رفتار بنا با استفاده از نقشه های کارتوگرافی و اسکن های لیزری

وی ادامه داد: به همین دلیل تصمیم گرفتیم رفتار بنا را با استفاده از نقشه ها، کارتوگرافی، عکاسی و اسکن های لیزری بررسی کنیم، در نهایت طی آخرین نشستی که دو هفته پیش با معاون میراث فرهنگی داشتیم، قرار شد اکیپی متخصص فاز اول مطالعاتی را آغاز کنند.

ایزدی برآورد مالی برای فاز اول را که شامل اسکن های لیزری و نقشه های کارتوگرافی می شود، 26 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: با پیشنهاد آقای حجازی که یکی از متخصصین و عضو کمیته ویژه نظارت بر مرمت گنبد مسجد امام اصفهان هستند، قرار شد تا دو نفر از متخصصان فعال در ایکوموس را به عنوان مشاور خارجی نه صرفاً برای مسجد، بلکه برای کل بناهای مرتبط با نقش جهان حتی مسجد چهارباغ همراه خود داشته باشیم.

وی تأکید کرد: من هنوز هم مطمئن نیستم پیمانکار مقصر بوده و این اعوجاج ناشی از چینش غلط کاشی است یا تغییر رفتار پوسته زیرین بنا این مشکلات را ایجاد کرده است، نظر شخصی من این است که امکان تغییر رفتار در پوسته و اشکال مرمتی در سنوات گذشته وجود دارد اما قابل مرتفع شدن است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز