متروی تهران حدود ۴ هزار دستفروش ثبت‌ نشده دارد

۱۴۰۱/۱۱/۰۳ - ۲۳:۰۱:۳۱
کد خبر: ۱۴۲۶۲۰۰
متروی تهران حدود ۴ هزار دستفروش ثبت‌ نشده دارد
مدیرعامل فعلی و سابق متروی تهران از مطالبه پایتخت نشینان برای ساماندهی دست فروشان مترو گفتند اما این کار ساز و کار اجرایی خاصی می خواهد که هم اکنون به صورت پایلوت در ایستگاه محمدیه در حالی اجراست و خروجی آن در بهمن ماه مشخص می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ هر ساله و با نزدیک شدن به پایان سال تعداد دستفروشان متروی تهران افزایش پیدا می کند؛ این افراد با بساط گری در بخش های مختلف مترو با آنکه تلاش می کنند درآمدی را کسب کنند اما عملا مانع تردد آزاد مسافران شده و گاهی هم منجر به کل کل و بگو مگو با آنان می شوند. 

برخی مسافران مترو با این موضوع مشکلی ندارند اما عمده مسافران مترو از ازدیاد دستفروشان مترو گلایه داشته و از مدیران شهری و بویژه مترو خواسته اند نسبت به جمع آوری و یا ساماندهی آنان اقدام کنند.

این توصیه که تهرانی ها از دستفروشان مترو خرید نکنند تا بساط گران از ایستگاه ها دور شوند به نظر می رسد اقدام صحیحی نباشد زیرا دستفروشان به دلیل شرایط اقتصادی و برای بهبود معیشت خود اقدام به دستفروشی کرده اند؛ عده دیگری معتقدند محصولاتی که دستفروشان در مترو عرضه می کنند استاندارد لازم را نداشته و جنس درجه چندم چینی است که می تواند به تولیدات ایرانی ضرب مهلکی بزند. 

مردم به دلیل در دسترس بودن مایحتاج با قیمت مناسب وبرای کمک به امرار معاش دستفروشان از آنها خریداری می کنند و گاهی وجود دستفروشان بر سرراهشان و کیف قاپی و گوشی قاپی ها موجب نارضایتی مسافران می شود که خواهان ساماندهی دستفروشان شده اند تا هم مردم در آرامش باشند و هم دستفروشان؛ ساماندهی دستفروشان قطعا هم موجب آرامش و آسودگی مسافران شده و هم اینکه کسب و کار بساط گران ادامه پیدا می کند. 

افزایش دستفروشان مترو رابطه مستقیمی با اقتصاد کشور دارد و هر قدر تلاطم های اقتصادی بیشتر باشد تعداد دستفروشان هم زیاد می شود.

در هیچ یک از کشورهای دنیا مثل ایران شاهد حضور این حجم دستفروشان داخل واگن و روی سکوی مترو نیستیم؛ متاسفانه در این قضیه به جد با خلا قانونی و عدم همراهی بخشی از جامعه مواجه هستیم.

جولان بساط گستران در 12 ایستگاه متروی تهران

مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران به مشکل دستفروشان و بساط گستران برای مترو اشاره و بیان کرد: طبق بررسی های انجام شده ۱۲ ایستگاه مترو به دلیل ترددهای زیادی که دارد، نیاز به نظم دهی بیشتر دارد؛ تا پایان بهمن ماه طرح ساماندهی بساط گستران را در ابتدا به صورت پایلوت در ایستگاه محمدیه اجرا می کنیم تا بعد از ارزیابی در ۱۲ ایستگاه شلوغ مترو اجرایی شود.

درستی تاکید کرد: اعتقاد داریم بساط گستری روی سکو باید جمع و در ایستگاه هایی که شلوغ است این مشکل حل شود؛ روی سکوها نباید بساط گستری داشته باشیم؛ دستفروشی جرم نیست که بخواهیم برخورد قهری داشته باشیم اما دستفروشان نباید برای تردد مسافران مشکلی ایجاد کنند؛ ساماندهی دستفروشان نیز در دستور کار شرکت بهره برداری مترو تهران قرار دارد.

درستی گفت: تئاتر شهر، امام خمینی، دروازه دولت و ... ایستگاه های شلوغ مترو است؛ قرار نیست دستفروش ها را بیرون کنیم، اما ساماندهی این افراد برای اینکه مانعی برای مسافران نباشند حتما انجام می شود.

عدم رضایت مردم از دستفروشان مترو

مهدی شایسته اصل مدیرعامل اسبق شرکت بهره‌برداری مترو تهران اظهار کرد: ساماندهی دستفروش‌ها بر اساس یک طرح سنجش افکارعمومی انجام خواهد شد و در صورتی که بخش زیادی از مردم از حضور دستفروشان به ویژه در واگن‌های قطار نارضایتی داشته باشند، طرح را خودمان اجرا می کنیم.

مدیرعامل اسبق شرکت بهره‌برداری مترو تهران اضافه کرد: بر اساس گزارش‌هایی که از پلیس آگاهی مستقر در مترو داریم، بخش زیادی از اتفاقات مانند موبایل قاپی‌ها، سرقت و ... برای شهروندان در مترو می‌افتد و همچنین ارائه اجناسی که بخش قابل توجهی از آن‌ها با کیفیت نیستند، مربوط به حضور برخی دستفروشان است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار دستفروشان مترو تهران حدود 4 هزار دستفروش است که از طرف پلیس مترو به صورت رسمی اعلام شد اما یک ارگان تخصصی باید در این خصوص نظر بدهد.

دستفروشان فصلی مترو

مدیرعامل اسبق  شرکت بهره‌برداری مترو تهران تصریح کرد: خودمان به صورت میدانی بررسی می‌کنیم حضور همه دستفروشان حضور ثابتی نیست و در فصول و زمان‌های مختلف متفاوت است و قانون بازار بر آن حاکم است و معمولا در ماه‌های پایانی سال تعداد آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

شایسته ‌اصل افزود: سامانه‌ای طراحی شده است که همزمان از دستفروشانی که آماده کار و به دنبال کردن ارتقا معیشت خود در مترو هستند در این سامانه ثبت نام کنند و به ترتیب اولویت نیازمندی ویترینی برای عرضه و فروش کالای خود در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت و البته این ویترین‌ها به صورت چرخشی در اختیار دستفروشان قرار می‌گیرد تا همه بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

وی یادآورشد: در حال رایزنی با نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد، بهزیستی و ... هستیم که در خصوص ساماندهی و اشتغال به کار دستفروشان نیازمند مترو به ما کمک کنند و مهمترین مسئله برای ما درآمدزایی نیست بلکه ما به دنبال احراز هویت دستفروشان و انجام گردش مالی در مبادی درست و صحیح برای این افراد هستیم.

 وارد بهمن ماه شدیم؛ در آستانه عید نوروز شاهد افزایش تعداد دستفروشان در مترو هستیم به نظر می رسد مدیریت شهری باید به مطالبه مردم مبنی بر ساماندهی دستفروشان پاسخ در خور توجهی دهد. 

 انتهای پیام/

نظر شما