تحقق ۹۹ درصدی بودجه سال گذشته شهرداری تهران / بودجه بیش از ۵۰ هزار میلیاردی شهرداری در سال جاری صد درصد محقق خواهد شد

۱۴۰۱/۱۱/۰۴ - ۱۰:۳۵:۰۲
کد خبر: ۱۴۲۶۹۸۳
تحقق ۹۹ درصدی بودجه سال گذشته شهرداری تهران / بودجه بیش از ۵۰ هزار میلیاردی شهرداری در سال جاری صد درصد محقق خواهد شد
شهردار تهران در تشریح بودجه سال 1402 شهرداری گفت: در سال گذشته از ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه اصلاحی شورا ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به میزان ۹۹ درصد محقق شد و از ۵۰ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان در سال جاری که تکلیف ماست آنچه ظواهر نشان می دهد بالای صددرصد محقق خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ علیرضا زاکانی شهردار تهران امروز سه شنبه 4 بهمن ماه  در یکصد و بیست و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران و در جریان ارائه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری پایتخت به شورای شهر گفت: امروز افتخار داریم که لایحه بودجه سال آینده را به شورا تقدیم می کنیم. پیام لایحه بودجه سال آینده این است که هرچه دیگران تلاش کنند که مانع چرخش چرخ کشور شوند و ایران را از پیشرفت و سازندگی و حرکت به سمت قله های افتخار باز دارند، راه به جایی نخواهند برد.

شهردار تهران ضمن محکومیت پیش نویس پارلمان اروپا و اقدام مقابله به مثل ایران نسبت به این موضوع، خاطرنشان کرد: این مساله نشان دهنده استیصال آنهاست. آنها می خواستند کشور را با یک چالش بزرگ مواجه کنند.

وی با بیان اینکه امروز تلاش آنها در قالب یک انتقام گیری جدید و با یک حرکت مذبوحانه در مورد سپاه پاسداران دنبال می شود، خاطرنشان کرد: این اقدام هم محکوم است و هم نوع مواجهه مردم و مسئولان کشور که نمونه آن در لباس رئیس و نایب رئیس شورا دیده می شود، حکایت از این دارد که به هیچ یک از اهداف خود نرسیده اند و فقط اراده ما را بیشتر کرده اند.

زاکانی با اشاره به تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: شورای شهر ششم نشان داد که اراده بر اصلاح، پیشرفت و خدمتگزاری دارد؛ لذا بودجه ای تقدیم می کنیم که ویژگی های آن با بودجه قبل تفاوت های جدی دارد.

وی افزود: این لایحه برشی از برنامه چهارم است و برای ما این موضوع قطعی است؛ نکته دوم ساماندهی ردیف های اعتباری هزینه ای و سرمایه ای است که هدفش شفافیت و چابک سازی است و در این زمینه ۶ هزار و ۵۰۰ ردیف که دو هزار و ۵۰۰ ردیفش حقوق و دستمزد بود به دو هزار و ۸۵۰ ردیف رسید. چیزی حذف نشد اما تجمیع و دسته بندی شد.

زاکانی در ادامه با بیان اینکه بودجه امسال مبتنی بر شاخص است، اظهار کرد: در کنار آن توجه شد تمام پروژه های ما باید پیوست های فنی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی و پدافند عاملی داشته و هرآنچه به توسعه عدالت در شهر است در تمام اجزا و عناصر وجود داشته باشد.

وی تأکید کرد: شفافیتی در خصوص سازمان ها و شرکت ها داریم تا از طریق نظام بودجه ریزی دقیق، نظارت منطقی را اعمال کنیم و در نهایت این بودجه و اعتبار را در معرض مردم قرار دهیم و بخشی از طرح ها را به انتخاب مردم انجام دهیم که در همین راستا پویش «من شهردارم» پیش بینی شد و تعداد زیادی از پروژه ها در معرض مردم قرار گرفت. به طوری که برای اولین بار این الگو و مدل که مدیریت مشارکتی است، در شهر اعمال شد و به نتیجه رسید.

طرح من شهردارم رکورد پنج میلیون را ثبت کرد

شهردار تهران با اشاره به ساماندهی تبصره های بودجه، خاطرنشان کرد: در طرح من شهردارم بالغ بر پنج میلیون رکورد به ثبت رسید؛ ۴۵۰ هزار پرسشنامه از سوی مردم تکمیل شد و ۳۵۰ هزار نفر مشارکت مستقیم داشتند. با پالایشی که صورت گرفت امکانی ایجاد شد تا از آحاد مردم در خصوص دو هزار و ۸۵ طرح نظر دریافت کنیم و هزار و ۴۶۲ طرح را با چهار هزار میلیارد تومان به انتخاب مردم واگذار کنیم.

275 درصد از بودجه شهرداری مربوط به پسماند است

وی همچنین تصریح کرد: مسیری که ما دنبال کردیم این بود که اعتبارات مبتنی بر خواست مردم دیده شد. ۲۷۵ درصد از بودجه مرتبط با پسماند رشد پیدا کرد و ۹۴ درصد از اعتبار را برای ساماندهی حیوانات موذی افزایش دادیم.

زاکانی با تأکید بر اینکه راهبردها و محورهای تحول برنامه چهارم در بودجه سال ۱۴۰۲ مدنظر قرار گرفت، یادآور شد: برنامه بر اساس طرح خدمت در پنج فصل ارائه شده و سعی شده تا برش برنامه در بودجه سال ۱۴۰۲ شفاف باشد.

 بودجه شهرداری تهران در سه سطح تدوین می شود

شهردار تهران با اعلام اینکه تکالیف مستمر نیز در بودجه لحاظ شده است، اظهار کرد: همچون سال قبل بودجه سه سطحی دیده شده است که تکلیف ما نسبت به شوراست و از طریق منابع نقد و غیر نقد دنبال می کنیم و در بخش سوم نیز بر اساس ماده ۱۹ و مشارکت دنبال می شود.

 تحقق بالای صد درصد بودجه امسال شهرداری تهران

وی افزود: در سال گذشته از ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه اصلاحی شورا ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به میزان ۹۹ درصد محقق شد و از ۵۰ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان در سال جاری که تکلیف ماست آنچه ظواهر نشان می دهد بالای صددرصد محقق خواهیم کرد. در حال حاضر  ۴۳ هزار میلیارد تومان در حوزه نقد محقق شده و در دو ماه پایانی سال که شیب دریافتی در حوزه عوارض و پروانه ها تشدید می شود امکان طوری است که با توجه به درآمدهای پایدار، برآورد می کنیم که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به صورت غیرنقد محقق کنیم. ما از سقف اول و دوم بودجه سال قبل خود عبور می کنیم.

زاکانی با بیان اینکه یک سال و چهار ماه و ۲۳ روز در خدمت مردم هستیم، گفت: ما بودجه را در سطح دوم با مجوز شورا دنبال می کنیم. در سطح اول ۷۸ هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان با ۵۶ درصد افزایش نسبت به سال قبل به شورا ارائه می دهیم.

 انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز