کریمیان: ١٩ پژوهش سرا و ۲ قطب کشوری پژوهشی در تهران داریم

۱۴۰۱/۱۱/۰۴ - ۱۱:۲۵:۰۸
کد خبر: ۱۴۲۷۰۳۷
کریمیان: ١٩ پژوهش سرا و ۲ قطب کشوری پژوهشی در تهران داریم
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به وجود ١٩ پژوهش سرا و دو قطب کشوری پژوهشی در شهر تهران گفت: ۵٣ هزار نفر دانش آموز در جشنواره علمی پژوهشی شرکت کردند و ۴۴۴ نفر به مرحله استانی راه یافتند و ٨٧ نفر نیز به رتبه کشوری دست یافتند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ اختتامیه استانی سومین جشنواره علمی پژوهشی پژوهشسراهای  دانش آموزی شهر تهران (آیین تقدیر و تکریم از دانش آموزان برگزیده پژوهش سراهای دانش آموزی) با هدف حمایت از دانش آموزان پژوهنده و ترویج فرهنگ پژوهندگی در میان دانش آموزان با حضور مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت  آموزش و پرورش، علیرضا کریمیان مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و مدیران مناطق و روسای پژوهشسراها و دانش آموزان مناطق نوزده گانه شهر تهران در اداره آموزش و پرورش منطقه ۵ برگزار شد.

در این گردهمایی علیرضا کریمیان مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت ضمن تقدیر از فراهم سازی همایش ارزشمند و شکوهمند تقدیر از پژوهشگران اظهار کرد: امروز پیشرفت و تعالی همه جوامع بشری از اهداف اصلی حکمرانان است و همه آن ها مسیری را طراحی می کنند تا به نقطه مطلوب هدف برسند؛ بر این اساس محور و شاخص تشخیص جایگاه دولت ها، دانایی است که سطح جوامع را مشخص می کند.

 وی موضوع دانایی را دارای دو محور اصلی «سطح دانایی» و «گستره دانایی» دانست و تصریح کرد: سطح دانایی میزان تولید و مصرف اطلاعات در یک جامعه است اما گستره دانایی وابسته به میزان سرعت و آسانی دسترسی به دامنه اطلاعاتی و منابع قابل وثوق  در یک جامعه است، لذا هرچه گستره دانایی وسیع باشد تبادل اطلاعات و هم افزایی بیشتر خواهد بود و سطح دانایی جوامع ارتقاء می یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه اطلاعات افراد از دو طریق تامین می شود خاطرنشان کرد: دانسته های ما یا از طریق مطالعات اطلاعاتی تولید شده در گذشته است که در واقع مصرف اطلاعات است یا به شکل تولید اطلاعات است که نتیجه پژوهندگی است. پژوهش یعنی یک تلاش نظام مند و هدفمند برای رسیدن به راهکار مناسب و دستیابی به پاسخ درخور، برای موضوعات پیرامونی است.

کریمیان با تاکید بر اینکه پژوهش کمک می کند تا مسیر پیشرفت و تعالی را ترسیم کنیم افزود: آموزش و پرورش با بیش از ١۶ میلیون دانش آموز امروز ٣ ویژگی مهم دارد  که شامل تنوع فراوان در علایق و سلایق میان دانش آموزان، سطح توانمندی های متنوع در میان دانش آموزان و بضاعت و امکانات آموزش و پرورش به عنوان متولی تعلیم و تربیت است و با وجود این گستره وسیع مخاطب و سلایق، برای تحقق اهداف نیازمند امکانات و منابع فراوان هستیم، که این امکانات همیشه محدود بوده لذا باید؛ با انتخاب یک رویکرد جدید تحت عنوان «رویکرد پژوهش محور» تمام اهتمام خود را برای پژوهش به کار گیریم. در تمام سطوح و مقاطع شیوه تدریس و آموزش را  را به گونه ای بچینیم که دانش آموزان به منابع موجود اکتفا نکنند و به سمت پژوهش سوق داده شوند.

 مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: اهمیت دادن به پژوهش مهم است و اگر آموزش و پرورش پژوهش محور شود آینده کشور را متحول کرده، زیرا دانش آموز امروز پژوهشگر فرداست که می تواند آینده پژوهشی کشور را در تمام زمینه ها تضمین کند.

وی نقش پژوهش سراهای دانش آموزی را به عنوان عنصر موثر ترویج و تقویت تفکر خلاقانه در میان دانش آموزان، مهم برشمرد که می توانند ذهن پژوهشگر را در دانش آموزان ایجاد کنند.

کریمیان در پایان با اشاره به وجود ١٩ پژوهش سرا و دو قطب کشوری پژوهشی در شهر تهران گفت: ۵٣ هزار نفر دانش آموز در جشنواره علمی پژوهشی شرکت کردند و ۴۴۴ نفر به مرحله استانی راه یافتند  و ٨٧ نفر نیز به رتبه کشوری دست یافتند که این مراسم برای تقدیر از این عزیزان است.

 انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز