کنکور غول استرس دانش آموزان/ مدارس نسل سوم با مهارت آموزی از بیکاری جلوگیری می‌کنند

۱۴۰۱/۱۱/۰۸ - ۲۳:۰۱:۲۶
کد خبر: ۱۴۲۷۵۵۳
کنکور غول استرس دانش آموزان/ مدارس نسل سوم با مهارت آموزی از بیکاری جلوگیری می‌کنند
آموزش و پرورش بعد از سال های متوجه شده که غول کنکور برای دانش آموزان استرس زاست و باید اهمیت آنرا کاهش دهد شاید به همین دلیل بوده که به فکر مهارت آموزی و راه اندازی مدارس نسل سوم افتاده تا از فشار بر نوجوانان و جوانان بکاهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبر گزاری برنا؛ کنکور موضوع و چالشی تکراری برای دانش آموزان دبیرستانی بویژه پایه های یازدهم و دوازدهم است که با 4 ساعت آزمون آینده خود را رقم می زند؛ آنها فکر می کنند که با قبولی در آزمون سراسری آینده و شغل مناسب آنان فراهم شده و بعد از تحصیل در دانشگاه در شغلی مناسب با خود مرتبط مشغول می شوند.

 دانش آموزان برای قبولی حتمی در کنکور هزینه های زیادی برای کلاس های کنکور و مشاوره پرداخت می کنند و امیدوارند که در دانشگاه های خوب مثل علامه طباطبایی، تهران، امیر کبیر و صنعتی شریف قبول شوند البته این هزینه ها باری بر دوش آنان بوده و عامل استرس است؛ عملا هزینه های زیادی از سوی پدران و مادران برای پرداخت به آموزشگاه های کنکور و تهیه کتاب های تست و مشاوره ها داده می شود و اگر موفق نشوند هزینه ها همگی هدر می رود. 

کنکور

کنکور برای دانش آموزان به غول استرس تبدیل می شود که گاهی در زمان آزمون کنکور هم استرس دست از سرشان بر نمی دارد و باعث عدم قبولی در دانشگاه می شود.

 اگر دانش آموزان در آزمون سراسری قبول شده و تحصیل کنند، پس از اتمام درس، تضمینی برای اشتغال آنان در شغل های مرتبط با رشته تحصیلی وجود ندارد؛ پس این استرس هم به استرس های قبلی اضافه می شود. 

آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل استرس و آسیب های جسمی و روانی کنکور به دانش آموزان طرح حذف کنکور را بررسی کردند اما همچنان نتوانستند مانع این استرس شوند. 

کنکور

 طبق این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سابقه تحصیلی داوطلبان آزمون سراسری دارای تاثیر قطعی 40 درصدی شده است. لازم به توضیح است که منظور از سابقه تحصیلی همان امتحانات نهائی سراسری، امن و تشریحی است که با استفاده از امکانات جدید فناوری به صورت عادلانه تصحیح خواهد شد. البته در محورهای بعدی در این باره توضیح بیشتر خواهد آمد. بنابراین سابقه تحصیلی درسال 1402 که  سال آخر متوسطه دوازدهم 40 درصد، 1403  تاثیر 50 درصد، سال 1404 تاثیر 60 درصد دارد.

با این حال هنوز دانش آموزان در شرایط اقتصادی کشور نگران آینده خود هستند که هم سعی در کم کردن هزینه های کنکور خود دارند و هم بعداز پایان تحصیل به دنبال کسب درآمد هستند تا بتوانند بخشی از زحمات پدر و مادر را جبران کنند.

امروز در جامعه افراد لیسانس دار بیکار یا دارای شغل نامناسب کم نیستند؛ این موضوع ضربات روانی و یا روی آوردن به اعتیاد و کارهای غیر قانونی را به دنبال دارد. 

کنکور

برای حل این موضوع ابتدا باید دانش آموزان بدانند تنها راه رسیدن به آینده مطلوب با عبور از سد کنکور نیست و تحصیلات دانشگاهی تضمینی برای داشتن شغل و آینده نیست.

نظام آموزش کشور اعم از آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات و فناوری باید فکری برای اشتغال افراد تحصیلکرده انجام دهند تا دانش آموزان با دلگرمی بیشتری به درس بپردازند؛ فارغ التحصیل مدارس و دانشگاه بعد از گذشته چند سال از فارغ التحصیلی نباید پشیمان از تحصیل باشد و با خود بگوید که عمر خود را در راه درس خواندن صرف کردیم اما اگر به دنبال شغل و حرفه رفته بودیم بهتر بود و ...

کنکور

 آموزش و پرورش بعد از گذشت چندنسل متوجه شده که تنها نباید به تحصیلات آکادمی اکتفا کرد و آموزش مهارت به دانش آموزان هم مهم است. 

یوسف نوری وزیر آموزش وپرورش اظهار کرد: آموزش و پرورش برای گسترش رشته‌های مهارتی در مدارس مصمم است.

وی با اشاره به نقش تشکل‌ها در مدارس، گفت: تشکل‌های دانش‌آموزی، ظرفیت بزرگی در آموزش و پرورش است که باید از آن استفاده کرد.

وزیر آموزش و پرورش بر گسترش رشته‌های مهارتی تأکید کرد و گفت: برنامه داریم تا به سمت مدارس نسل سوم برویم که به موازات مهارت آموزی، کارآفرینی را نیز به دانش‌آموزان آموزش داده شود تا دانش آموزان در خصوص اشتغال بعد از تحصیل، مشکلی نداشته باشند.

 آموزش و پرورش یکی از مهم ترین و کلیدی ترین سازمان در مهارت آموزی و تحقق آینده ای روشن برای فرزندان این سرزمین است.

 انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز