سرانه فضای آموزشی در بافت های ناکار آمد ۲.۵ است

۱۴۰۱/۱۱/۰۵ - ۱۲:۴۹:۳۳
کد خبر: ۱۴۲۷۶۴۹
سرانه فضای آموزشی در بافت های ناکار آمد ۲.۵ است
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: مهم‌ترین مشکلات در محدوده بافت‌های فرسوده پایین بودن سرانه فضاهای آموزشی است، سرانه فضای آموزشی در محدوده بافت‌های ناکارآمد ۲.۵ است که با سرانه آموزشی کل کشورکه ۵.۲ است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین شرکت باز آفرینی شهری زیر مجموعه های وزارت راه و شهرسازی و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به منظور تامین اعتبار، طراحی، نظارت و اجراء فضاهای آموزشی در محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری کشور برای استقرار عدالت آموزشی، رفع محرومیت و برقراری نصیب برابر از امکانات آموزشی و پرورشی و با هدف همکاری و بهره‌گیری متقابل به منظور استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اجرایی، مدیریتی، علمی، پژوهشی و آموزشی طرفین در زمینه تحقق برنامه‌ها و سیاست‌های بازآفرینی شهری در زمینه احداث،توسعه و تجهیز مراکز و فضاهای آموزشی در محدوده‌ها و محلات هدف جهت دستیابی به استاندارد سرانه آموزشی و بالابردن کیفیت ساخت مدارس متناسب با جمعیت لازم التعلیم در حرائم مذکور و طرح‌های استاندارد فضاهای آموزشی کشور و با رویکرد مدرسه کانون تربیت و پیشرفت محله امضا شد.

حمیدرضا خان محمدی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در آیین امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به این‌که مجموعه مسائل در وزارت آموزش و پرورش بسیار پهن پیکر و بزرگ است، اظهارکرد: در شرایطی که منابع مالی محدود شده است باید از هم‌افزایی و انطباق ظرفیت‌های موجود استفاده و از موازی‌کاری پرهیز نمود.

وی افزود: در حال حاضر یکی از مشکلاتی که به دلیل تغییرات اقلیمی و خشکسالی با آن مواجه هستیم، مهاجرت مردم از روستاها و شهرهای کوچک به حاشیه شهرهای بزرگ است و همین امر باعث شده تا نیاز به احداث مدارس بیشتر شود. در واقع این تغییر جمعیتی در گذر زمان نیاز جدیدی را بر ما تحمیل کرده است.

104 هزار کلاس در کشور نیازمند مقاوم سازی است

خان محمدی با یادآوری این‌که مهم‌ترین مشکلات در محدوده بافت‌های فرسوده پایین بودن سرانه فضاهای آموزشی است، بیان کرد: سرانه فضای آموزشی در محدوده بافت‌های ناکارآمد ۲.۵ است که با سرانه آموزشی کل کشورکه ۵.۲ است، فاصله بسیار دارد. همچنین اکنون ۱۰۴ هزار کلاس در کل کشور نیاز به بازسازی و مقاوم‌سازی دارد که از این تعداد ۴۵ هزار و۵۴۳ کلاس در بافت‌های ناکارآمد قرار دارد. در مجموع ۲۲ هزار و ۷۶۲ کلاس نیاز به تخریب و بازسازی و ۲۲ هزار و ۷۸۱ کلاس نیاز به مقاوم‌سازی دارند.

بسیاری از خیرین آماده ساخت مدرسه هستند اما زمین مناسب نداریم

معاون وزیر آموزش و پرورش نبود زمین برای ساخت مدرسه در محدوده بافت‌های ناکارآمد جهت تبدیل مدارس به کانون تربیت و پیشرفت محله را یکی از مشکلات مدرسه سازی برشمرد وگفت : هم‌اکنون بسیاری از خیرین آماده ساخت مدرسه هستند اما زمین مناسب نداریم که در اختیارشان قرار دهیم و ساخت مدرسه در محلات دیگر به خصوص برای دوره ابتدائی شرایط رفت و آمد را سخت کرده و چالش‌های جدیدی را به وجود می‌آورد.

خان محمدی در پایان تصریح کرد: با امضای این تفاهم‌نامه نقشه راه جدیدی برای ساخت مدارس با رویکرد نوین رقم خواهد خورد. هدف این است که مدارس به کانون تربیت و پیشرفت محله تبدیل شوند، برای این منظور برنامه ساخت مدارسی برای دسترسی به مراتبی از حیات طبیه مورد انتظار سند تحول آموزش و پرورش را در دستور کار داریم که نوید یک جریان بزرگ در مدرسه سازی را می‌دهد تا علاوه بر دانش‌آموزان، خانواده‌ها و دیگر شهروندان نیز بتوانند از خدمات ارائه شده در این اماکن استفاده کنند.

شایان ذکر است؛ ایجاد بانک اطلاعاتی مکانی و توصیفی، تهیه گزارش از پراکندگی و وضعیت ارزیابی کیفی فضاهای آموزشی موجود، حمایت و پشتیبانی فنی و مالی از اجرا و نظارت بر ساخت مراکز آموزشی واقع در محدوده‌ها و محلات، تهیه طرح‌های ویژه با رویکرد متمرکز‌سازی پروژه‌های بازآفرینی شهری در فضاهای آموزشی و همکاری در تهیه و اجرای برنامه‌های اقدام مشترک توسعه و ارتقاء فضاهای آموزشی بازآفرینی و حمایت لازم در مردمی سازی و جلب مشارکت‌های مردمی از رئوس اصلی زمینه‌های همکاری مشترک دو طرف در این تفاهم نامه ذکر شده است.

 انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز