چند برابر شدن درآمد موقوفات بلوک چهارده معصوم (ع) تهران طی ۷ ماه

۱۴۰۱/۱۱/۰۶ - ۲۳:۰۱:۰۲
کد خبر: ۱۴۲۷۸۵۶
چند برابر شدن درآمد موقوفات بلوک چهارده معصوم (ع) تهران طی ۷ ماه
درآمد موقوفات بلوک چهارده معصوم (ع) تهران طی 7 ماه چند برابر شده و اراضی شناسایی شده موقوفات بلوک چهارده معصوم (ع) پس از نصب امین به 640 هکتار رسید.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، قانون‌گذار در ماده پنج قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه که سال 1363 ابلاغ شده است، این سازمان را مقید کرده که از آحاد مردم به‌عنوان امین در ادارۀ موقوفات استفاده کند؛ بر این اساس سازمان اوقاف و امور خیریه طی چند سال اخیر از این ظرفیت (امنای موقوفات) قانونی برای اداره کردن هرچه بهتر موقوفات استفاده کرده است.

محمود حشمی‌پور امین موقوفات بلوک چهارده معصوم (ع) و خراسان با اشاره به قدمت چهارصدساله موقوفه چهارده معصوم، اظهار کرد: این موقوفه توسط تعدادی از شاهزادگان صفوی در محدوده از میدان شوش فعلی تا راه‌آهن و از راه‌آهن تا علی‌آباد (دروازه‌ حضرت عبدالعظیم) با نیت عزاداری سیدالشهدا و کمک به ایتام به نام موقوفه‌ چهارده معصوم علیه‌السلام وقف شده است.

وی تصریح کرد: در بدو مسئولیتم به‌عنوان امین تعداد 2 هزار و 100 دستگاه آپارتمان در ۱۳۰ هزار متر مربع به‌عنوان موقوفات این بلوک اعلام شد؛ با پشتکاری که در جمع‌آوری مدارک داشتیم به موفقیت‌های بزرگی دست یافتیم؛ مدارک را یک به یک بررسی کردیم و با اسناد جدید، متراژ موقوفه‌ چهارده معصوم (ع) را از 130 هزار متر مربع به ۶۴۰ هکتار افزایش دادیم؛ از این ۶۴۰ هکتار، ۲۰۰ هکتار را به‌طور دقیق شناسایی و سندهای تک‌برگش را تحویل گرفته‌ایم.

امین موقوفات بلوک چهارده معصوم (ع) و خراسان افزود: پیش از فعالیتم در موقوفه چهارده معصوم (ع)، این موقوفه فقط شامل 2 هزار و 100 دستگاه آپارتمان در ۱۳۰ هزار متر بود که متولی پیشین، اعیان آنها را فروخته بود و فقط عرصه‌ باقی مانده بود؛ بنابراین درآمد موقوفه بسیار ناچیز و فقط حدود ۵۰۰ هزارتومان در سال بود؛ با شناسایی‌هایی که انجام دادیم و پرونده‌های راکدی که پیگیری کردیم به نتایج خوبی دست یافتیم.

حشمی‌پور یادآور شد: بنده امین بلوک خراسان هم هستم؛ بلوک خراسان پراکنده بوده و در یک مجموعه جمع نشده است؛ با اسناد جدیدی که جمع‌آوری کرده‌ایم به‌طور پیوسته در حال شناسایی موقوفات جدید هستیم؛ یکی از موقوفاتی‌ که به تازگی شناسایی کرده‌ایم حدود ۹ هزار متر مربع مساحت دارد و داخل شهر تهران است.

وی تاکید کرد: درآمد موقوفه چهارده معصوم (ع) 500 هزار تومان و درآمد موقوفه خراسان ۱ میلیارد تومان در سال بود که ما در مجموع درآمد این موقوفات را در هفت ماه اخیر به ۷ میلیارد تومان رسانده‌ایم و هنوز هم این کسب درآمدها سیر صعودی دارد؛ در مسیر کاری با مشکلات حقوقی زیادی مواجه هستیم که در صدد رفع آن‌ها هستیم.

امین موقوفات بلوک چهارده معصوم (ع) و خراسان همچنین پیرامون رابطه مردم و امنای موقوفات گفت: می‌توانم به جرأت بگویم با وجود وسعت زیاد موقوفات، تاکنون هیچ درگیری‌ با مردم نداشته‌ایم؛ زیرا در خصوص عواید موقوفات و درآمد رقبات روشنگری انجام می‌گیرد.

حشمی‌پور در پایان خاطرنشان کرد: نکته‌ مهمی که در حوزه‌ موقوفات ما وجود دارد، این است که به‌دلیل قدمت این املاک، اسناد بسیاری از این موقوفات مفقود شده و ما با مراجعه به کتابخانه‌ها و اسناد ملی در حال جمع‌آوری اسناد این موقوفات قدیمی چهارصد ساله هستیم.

انتهای پیام/

 

نظر شما
پرونده ویژه