تصاویر مرقد عالم ایرانی که هزاران کشمیری را شیعه کرد

۱۴۰۱/۱۱/۰۷ - ۰۷:۱۱:۰۵
کد خبر: ۱۴۲۸۲۶۵
تصاویر مرقد عالم ایرانی که هزاران کشمیری را شیعه کرد
میرشمس الدین عراقی که هزاران کشمیری را شیعه کرده است در سال 845 در روستایی نزدیک اراک به دنیا آمد. نام او محمد بود و نسبش به امام موسی کاظم (ع) هفتمین امام شیعیان می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری برنا، میرشمس الدین عراقی در سال 845 در روستایی نزدیک اراک به دنیا آمد. نام او محمد بود و نسبش به امام موسی کاظم (ع) هفتمین امام شیعیان می‌رسد. پدرش سید ابراهیم و مادرش از سادات قزوینی بودند. او را به «عراقی» می‌شناسند، زیرا در شهر عراق عجم، شهری در ایران که امروزه به اراک معروف است، به دنیا آمد. از این رو از او به عنوان «اراکی» نیز یاد می‌شود.

میر‌شمس‌الدین در کشمیر هند فعالیت‌های فرهنگی گسترده‌ای انجام داد. او به عنوان سفیر سلطان حسین بایقرا (حکومت: 875 - 911)، حاکم تیموری خراسان، به کشمیر اعزام شد و پس از هشت سال اقامت در کشمیر به خراسان بازگشت و بار دیگر در سال 902 به درخواست شاه قاسم نوربخش به کشمیر رفت و مردم کشمیر را به تشیع فراخواند.

گفته می‌شود که میرشمس‌الدین 24000 خانواده هندو و تعدادی از ساکنان بودایی لاداخ در بالتستان را به مذهب تشیع راهنمایی و 3943 خانه بت یا بتکده را ویران کرد و به «مکسر الاسنام» (بت شکن) شهرت یافت.

میرشمس‌الدین عراقی در سال 932 در کشمیر درگذشت و در خانقاهی در زادیبال در نزدیکی سرینگر پایتخت کشمیر به خاک سپرده شد. عبید مختار تصاویر زیر را از آرامگاه میرشمس‌الدین عراقی ثبت کرده است.

تصاویر+مرقد+عالم+ایرانی+که+هزاران+کشمیری+را+شیعه+کرد (8)

تصاویر+مرقد+عالم+ایرانی+که+هزاران+کشمیری+را+شیعه+کرد (7)

تصاویر+مرقد+عالم+ایرانی+که+هزاران+کشمیری+را+شیعه+کرد (6)

تصاویر+مرقد+عالم+ایرانی+که+هزاران+کشمیری+را+شیعه+کرد (5)

تصاویر+مرقد+عالم+ایرانی+که+هزاران+کشمیری+را+شیعه+کرد (4)

تصاویر+مرقد+عالم+ایرانی+که+هزاران+کشمیری+را+شیعه+کرد (3)

تصاویر+مرقد+عالم+ایرانی+که+هزاران+کشمیری+را+شیعه+کرد (2)

تصاویر+مرقد+عالم+ایرانی+که+هزاران+کشمیری+را+شیعه+کرد (1)

تصاویر+مرقد+عالم+ایرانی+که+هزاران+کشمیری+را+شیعه+کرد

انتهای پیام/

نظر شما
پرونده ویژه