مقصران اصلی در تخریب بازار قیصریه چه کسانی بودند؟/ پایان مرمت بازار طی چند روز آینده

۱۴۰۱/۱۱/۱۱ - ۲۳:۱۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۰۵۶۰
مقصران اصلی در تخریب بازار قیصریه چه کسانی بودند؟/ پایان مرمت بازار طی چند روز آینده
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: زمانی که تخریبی صورت می گیرد باید فوراً اقدامات مرمتی انجام شود، تمهیدات لازم در بازار قیصریه آغاز شده و طی چند روز آینده مرمت این محدوده به اتمام می رسد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری برنا، بازار قیصریه اصفهان با ۴۰۰ سال قدمت یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای خاورمیانه به شمار می‌رود که هنوز کاربری خود را از دست نداده و کسبه و مردم روزانه در آن جا رفت و آمد دارند اما بارندگی‌های اخیر در اصفهان باعث جمع‌آوری آب بر روی سقف و ریزش بخشی از این بازار شده است. 

البته در سال‌های اخیر اکثر سقف و دیوارهای مغازه‌ها فروریخته و جمع‌ شدن آب به علت بارش برف و باران باعث فرونشست و نم دیوارها شده است که خطر تخریب را بیشتر می کند.

چندی پیش ویدیوی از وضعیت نامساعد بازار قیصریه منتشر شد که در آن به ممانعت بازاریان برای مرمت اشاره شده بود.

برای پیگیری آخرین وضعیت این بازار به سراغ علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان رفتیم.

تخریب عمدی یک کاروانسرا در دوره مدیریت قبلی به بهانه نوسازی 

وی در گفت وگو با خبرنگار میراث فرهنگی برنا در خصوص تصاویر منتشر شده از وضعیت بازار قیصریه اصفهان و خطر ریزش آن گفت: معمولاً خاصیت رفتاری بناهای تاریخی به گونه ای است که به دلیل بافت خشت و آجر نیاز به مرمت و بهسازی دارند.

وی افزود: وضعیت فعلی بازار قیصریه ناشی از کاروانسرایی است که سال 92-93 به آن چسبیده بود و در دوره مدیریت قبلی به عمد یا به سهو که ما معتقدیم عمدی بوده، به بهانه نوسازی تخریب شده است، همین تخریب باعث می شود تا دیوارهای حائل سمت سرای چیت ساز اندکی عقب برود و در اثر بارش های اخیر ترک بخورد.

پایان مرمت بازار قیصریه طی چند روز آتی

ایزدی با بیان اینکه پس از آگاهی از این اتفاق نیروها جهت عملیات مرمت مستقر شدند و داربست ها تعبیه شد، گفت: زمانی که تخریبی صورت می گیرد باید فوراً اقدامات مرمتی انجام شود، تمهیدات لازم در بازار قیصریه آغاز شده و طی چند روز آینده مرمت این محدوده به اتمام می رسد.

وی در خصوص حواشی مطرح شده مبنی بر ممانعت بازاریان برای مرمت، اظهار کرد: در برخی سراها مثل سرای طلافروش ها و سرای هنر (هشت بهشت) ما وضعیت خوبی را شاهد هستیم چون میزان مشارکت بازاری ها بالا بوده، به همین جهت هم این قسمت ها مشکلات کمتری دارند.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان ادامه داد: مالکان حجره ها و تیمچه ها موظف هستند کارهای عمومی مثل برف روبی را انجام دهند همانطور که ما و سازمان عمران موظف هستیم در سرای عمومی اقدامات مرمتی و حفاظتی را انجام دهیم اما گاهی اوقات برخی از بازاریان همراهی لازم را ندارند.

لزوم تشکیل هیأت امنا در بازار قیصریه

ایزدی بر لزوم تشکیل هیأت امنای بازار تأکید کرد و گفت: این تجربه خوبی است که نتیجه آن را در بازار تبریز و زنجان شاهد هستیم، البته هیچ کدام از این اقدامات نافی مسئولیت های شهرداری و ما در میراث فرهنگی نیست اما ضعف هایی وجود دارد که ناشی از عدم کار در حوزه فرهنگی است.

وی ادامه داد: همانطور که آپارتمان نشینی فرهنگ خود را دارد و هر صاحب خانه ای نسبت به ملک خود وظایفی را عهده دار است، در بازار هم مالک حجره باید نسبت به ملک خود حساسیت داشته باشد، شما به هیچ عنوان این معایب را در بازار هنر نمی بینید چون حساسیت و همراهی بازاریان در این مجموعه بالاست.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز