لایروبی ۲۵۰ هزار مترمکعب انهار و بهسازی مسیل‌ها جهت آبرسانی به تالاب‌های برای مدیریت گرد و غبار/ توقف ۲ساله صید ترال برای جلوگیری از فساد مالی و رانت

۱۴۰۱/۱۱/۱۲ - ۱۰:۰۲:۱۳
کد خبر: ۱۴۳۰۸۳۰
لایروبی ۲۵۰ هزار مترمکعب انهار و بهسازی مسیل‌ها جهت آبرسانی به تالاب‌های برای مدیریت گرد و غبار/ توقف ۲ساله صید ترال برای جلوگیری از فساد مالی و رانت
معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست شاخص ترین اقدامات محیط زیستی دولت سیزدهم در سال نخست فعالیت را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقدامات شاخص محیط زیستی دولت سیزدهم در سال اول فعالیت، اظهار کرد: یکی از مهم ترین اقدامات محیط زیستی دولت مردمی و انقلابی در سال اول فعالیت، پیگیری و مشارکت در تدوین موافقتنامه همکاری در حفاظت و پیشگیری از آلودگی رودخانه ارس میان ایران و ارمنستان بود.

وی یادآور شد: با توجه به اهمیت رودخانه ارس برای دو کشور ایران و ارمنستان به لحاظ مناسبات اجتماعی، اقتصادی‌ و سیاسی، برای نظارت و کنترل ورود آلودگی ناشی از معادن مس و مولیبدن آگاراک به رودخانه ارس، کارگروه‌های مشترک با حضور نمایندگان سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزرات امورخارجه و بخش‌های مختلف وزارت نیرو و همتایان ارمنی از سال 1384 بین دو کشور ایجاد گردیده است. در این نشست‌ها، توافقاتی به منظور کاهش ورود آلودگی‌ها انجام شده و اندازه‌گیری‌های مشترکی از کیفیت آب و رسوب و شاخص زیستی رودخانه مرزی ارس صورت پذیرفته است.

معاون رییس جمهور افزود: از آنجاکه تعداد زیادی از توافقات مشترک تاکنون عملی نشده است و میزان پیشرفت در اجرای توافقات انجام شده، منجر به کاهش چشمگیر تخلیه آلودگی به رودخانه ارس در مقطع مورد نظرنبوده است، موارد از طریق معاونت حقوقی رئیس جمهوری در دست پیگیری است.

 

تاسیس بیش از 500 خانه محیط زیست در سراسر کشور

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه با توجه به شعار دولت سیزدهم، مردمی سازی محیط زیست را جزو اولویت های خود قرار داده ایم، طراحی شیوه نامه تاسیس خانه های محیط زیست‌ را در این راستا ارزیابی کرد و گفت: خانه محیط زیست محلی است برای حضور آحاد مختلف مردم از جمله نیروهای جهادی و سمن ها با هدف شناخت، آگاهی و هم اندیشی بیشتر نسبت به محیط زیست و مشارکت در فعالیت های محیط زیستی در راستای مردمی سازی امور محیط زیست. بر این اساس تاکنون بیش از 500 خانه محیط زیست در سراسر کشور تاسیس شده است.

 

افتتاح مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان

سلاجقه از راه اندازی و افتتاح مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان در کرج (احیای آموزشکده سابق) توسط معاونت آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد و افزود: تصویب دیپلم محیط بانی در شاخه فنی حرفه‌ای و کاردانش در نظام آموزش رسمی کشور (در شورای عالی آموزش و پرورش)، تدوین دستورالعمل اجرایی شدن رشته مذکور و اجرای آن به صورت پایلوت در دو استان فارس و خوزستان از مهرماه سال  1401، ثبت رشته تحصیلی محیط بانی در سامانه ثبت پذیرش دانش آموز در وزارت آموزش و پرورش (سیدا)، ثبت نام دانش آموزان و تعیین صلاحیت و گزینش آنان برای ورود به رشته محیط بانی، برنامه ریزی اجرای بهینه رشته محیط بانی و برگزاری دوره آموزش مجازی برای مدرسان این رشته از اقداماتی است که در این راستا انجام شده است.    

 

اقدامات صورت گرفته برای مدیریت پدیده گرد و غبار

معاون رییس جمهور با اشاره به ضرورت پیشگیری، مدیریت، مقابله و سازگاری با پدیده گرد و غبار، مهم ترین اقدامات صورت گرفته در این زمینه را به شرح ذیل اعلام کرد:      
 - انجام 63 هزار هکتار عملیات نهالکاری، بوته‌کاری، مراقبت، آبیاری سنواتی در کانون‌های غبارخیز کشور
- انجام 240 هزار هکتار عملیات حفاظت، قرق و مدیریت چرا و خرید حقوق عرفی در مراتع با پتانسیل غبارخیزی
 -انجام 250 هزار مترمکعب عملیات لایروبی انهار و بهسازی مسیل‌ها جهت آبرسانی به تالاب‌های با منشاء گردوغبار و مرطوب‌سازی دشت‌ها غبارخیز
- انجام حدود 15 هزار هکتار عملیات مدیریت رواناب به منظور افزایش رطوبت خاک و توسعه پوشش گیاهی
- راهبری، تامین و تجهیز بیش از 30 ایستگاه اندازه‌گیری و پایش گردوغبار در کشور

 

توجه ویژه دولت به توسعه دیپلماسی محیط زیست

وی برگزاری اجلاس سران محیط زیست کشورهای همجوار و اسلامی به میزبانی ایران را از دیگر اقدامات ارزنده دولت سیزدهم در راستای توسعه دیپلماسی محیط زیست و کنترل پدیده گرد و غبار دانست و گفت: این اجلاس  با حضور 11 کشور (7وزیر، 2 معاون وزیر و 2 هیات عالیرتبه) و نهادهای بین المللی شامل UNDP، UNEPT، ESCAP، APDIM، FAO، WMO، UNESCO  و اتخاذ تصمیماتی در خصوص انجام اقدامات عملی در چارچوب برنامه های عمل، احداث کمربند سبز، تدوین همکاری های فرامرزی در قالب ایجاد سازمان منطقه ای محیط زیست، دبیرخانه دائمی، کارگروه فنی و ایجاد صندوق منطقه ای برای حمایت مالی از پروژه های مشترک مقابله با گردوغبار در تهران برگزار شد.

به گفته سلاجقه امضای 5 سند تفاهم همکاری با کشورهای امارات، عراق، سوریه، ترکمنستان و ارمنستان به منظور اجرای عملیات میدانی مقابله با پدیده گردوغبار از دستاوردهای دولت در حوزه دیپلماسی محیط زیست بوده است. 

 

افتتاح سامانه اطلاعات مکانی تحت وب سازمان حفاظت محیط زیست

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به طراحی، توسعه و افتتاح سامانه اطلاعات مکانی تحت وب این سازمان، گفت: این سامانه شامل بیش از 250 نوع لایه رقومی در مقیاس های 1:25000 و 1:100000 و 1:250000 با قابلیت اخذ گزارش و تهیه layout از نقشه های موضوعی مورد نظر و بارگذاری 98 طرح مطالعاتی مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و لایه های مربوطه است.

 

صدور مجوزهای محیط زیستی به صورت بر خط

سلاجقه از عضویت سازمان حفاظت محیط زیست در درگاه وزارت امور اقتصادی و دارایی برای صدور مجوزهای محیط زیستی به صورت بر خط با هدف شفافیت در پاسخگوئی به استعلامات و مجوزها خبر داد و اظهار کرد: اتصال پنجره واحد خدمات سازمان به درگاه ملی مجوزهای کشور بمنظور ایجاد شفافیت و حذف امضاهای طلایی انجام شده است. بر این اساس، 8 مجوز کسب و کار سازمان در هیات مقررات زدایی و بهبود کسب و کار تصویب و اتصال فنی درگاه تخصصی سازمان با سامانه ملی مجوزهای کشور برقرار شده است.

 

ایجاد سامانه الکترونیک واردات و صادرات پسماندها

معاون رییس جمهور تصریح کرد: در راستای شفافیت و جلوگیری از تضییع حقوق اربابان رجوع در راستای جلوگیری از تخلفات مترتب بر مجوزات واردات – صادرات پسماندها و مواد شیمیایی خطرناک، سامانه الکترونیک واردات و صادرات پسماندها ایجاد شده است.

 

بسط و توسعه سامانه جامع محیط زیست

رییس سازمان حفاظت محیط زیست، بسط و توسعه سامانه جامع محیط زیست و بارگذاری اطلاعات در این سامانه را از دیگر اقدامات شاخص محیط زیستی کشور در یکسال گذشته برشمرد و خاطرنشان کرد: توسعه سامانه جامع محیط زیست و بارگذاری اطلاعات در آن به منظور سیستمی کردن امور در راستای تسهیل دسترسی به اطلاعات، امکان رصد داده ها، ایجاد بانک های اطلاعاتی، مشخص نمودن اقدام کننده، جلوگیری از هرگونه اعمال سلیقه، ایجاد وحدت رویه و... صورت گرفته است. بر این اساس و در راستای فسادستیزی، کلیه فرآیندهای معاونت محیط زیست انسانی سازمان از طریق سامانه مزبور انجام می پذیرد. 

وی افزود: یکی از اهداف مهمی که در این سامانه لحاظ گردیده است، کاهش خطای کارشناسی و افزایش دقت فرآیندهای اجرای کار از طریق بررسی های سیستمی بوده است. به عنوان مثال در بخش پایش فراگیراین معاونت، مقایسه داده های خوداظهاری، آزمایشگاه معتمد و پایش های ادواری با حدود مجاز به صورت سیستمی و دقیق تر انجام می شود. 

سلاجقه متذکر شد: از جمله فرآیندهای موجود در این سامانه می توان به: ثبت خوداظهاری واحدها، ثبت اطلاعات آزمایشگاه های معتمد، ثبت گزارش های ادواری و موردی توسط کارشناسان اداره کل و سازمان در سامانه، صدور مجوزات لازم برای آزمایشگاه های معتمد، نظارت بر عملکرد ادارات کل تابعه  و... اشاره کرد.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: با توسعه این سامانه سعی شده است تا فرم های مختلف ورود اطلاعات جهت صنایع، معادن، واحدهای خدماتی، بیمارستان ها و... ایجاد گردد و کلیه بازدید های انجام شده ودر صورت نیاز اخطاریه های صادره در این بخش قابل ثبت، مشاهده و پیگیری باشد. همچنین سامانه قابلیت ارائه گزارش از وضعیت آلایندگی صنایع بر حسب معیارهای شاخص را دارد. لذا انتظار می رود با توسعه سامانه موجود، بارگذاری کامل دیتاهای پایشی و اصلاح برخی از فرآیندها من جمله قطع ارتباط مالی مستقیم واحدها با آزمایشگاه های معتمد، ارجاع سیستمی خوداظهاری، ارسال فهرست عوارض آلایندگی به سازمان امور مالیاتی به صورت سیستمی و... در راستای موضوع فسادستیزی از مبادی اقدامات الکترونیکی، نتایج شایسته ای را در دولت انقلابی و مردمی به همراه داشته باشد.

 

توقف دو ساله صید ترال برای جلوگیری از فساد مالی و رانت

وی توقف صید مخرب ترال را در جهت جلوگیری از فساد مالی و رانت عنوان کرد و گفت: در سنوات گذشته فعالیت صید مخرب ترال و تخلفات متعدد توسط شناورهای صنعتی صید ترال علاوه بر آثار و تبعات منفی زیست محیطی و کاهش ذخایر منابع آبزیان و همچنین بحران های اقتصادی و فساد مالی منجر به تبعات اجتماعی و نارضایتی در جوامع صیادی محلی در جنوب کشور، موجب تهدید معیشت و درآمد مردم بومی و جوامع سنتی و صیادی شده بود که حسب پیگیری های مجلس محترم و فراکسیون محیط زیست و ورود مستقیم رییس جمهور محترم، توقف دو ساله صید ترال اجرایی گردید.

 

رویکرد بودجه 1402 محیط زیستی است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه رویکرد دولت در بودجه سال 1402 کاملا محیط زیستی است، تصریح کرد: هر چند سهم محیط زیست از ابتدای تاسیس از اعتبارات عمومی بسیار ناچیز دیده شده است ولی در بودجه سال آینده توجه ویژه ای به  بخش محیط زیست شده است و اگر در مجلس بحث اختصاص 20 درصد عوارض آلایندگی به محیط زیست هم تصویب شود تحول مطلوبی را شاهد خواهیم بود.

 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز