ادعای عجیب ابتکار درباره وضعیت گازوئیل در پالایشگاه های کشور

۱۴۰۱/۱۱/۱۲ - ۲۳:۲۵:۳۸
کد خبر: ۱۴۳۰۹۹۹
ادعای عجیب ابتکار درباره وضعیت گازوئیل در پالایشگاه های کشور
معصومه ابتکار رئیس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا در مصاحبه‌ای عنوان کرد: در دولت یازدهم با همکاری که وزارت نفت، وضعیت گازوئیل اصلاح شد و از ۵۰۰۰ پی پی ام به ۵۰ پی پی ام رسید، ولی الان ظاهرا مجددا بالا رفته است.

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری برنا؛ معصومه ابتکار رئیس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا در مصاحبه‌ای عنوان کرد: در دولت یازدهم با همکاری که وزارت نفت، وضعیت گازوئیل اصلاح شد و از ۵۰۰۰ پی پی ام به ۵۰ پی پی ام رسید، ولی الان ظاهرا مجددا بالا رفته است.

سوال این است که واقعا چگونه امکان دارد واحد فرآیندی در یک پالایشگاه با یک تکنولوژی ارتقا پیدا کند و بعد از چند سال دوباره به تکنولوژی چند سال قبل بازگردد و گازوئیل با گوگرد بالا تولید کند؟! 

ضمن اینکه در دولت سیزدهم با تسریع در راه‌اندازی و بهره‌برداری از واحد تصفیه گوگرد پالایشگاه اصفهان، در حال حاضر ۱۶ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۵ بیشتری در کشور نسبت به گذشته تولید و توزیع می‌شود.

همچنین ابتکار گوگرد موجود در گازوئیل را به عنوان عامل آلودگی هوای تهران مطرح می‌کند، درحالیکه عامل این آلودگی، ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون است و شاخص اکسید گوگرد در هوای تهران تغییر نکرده است.

ابتکار 1

در این راستا جواد اوجی وزیر نفت گفت: در پاییز سال جاری، گازرسانی به نیروگاه‌ها نسبت به پاییز سال گذشته ۱۰ درصد بیشتر بوده و این نشان می‌دهد که به همین میزان سوخت مایع کمتری استفاده شده است، در حقیقت در پاییز مصرف نفت کوره و گازوئیل نسبت به سال گذشته کمتر بوده است. به گفته وزیر نفت در استان تهران در هیچ‌کدام از نیروگاه‌ها و صنایع، هیچ مصرف نفت کوره و مازوت در امسال و سال گذشته نداشتیم.

علی زیار قائم مقام مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفت و گویی بیان کرد: برای گوگرد زدایی برنامه‌ها و پروژه‌های کیفی در حال اجرا است.گوگرد زدایی برای بنزین و گازوئیل انجام شده است و نزدیک به ۸۰ درصد بنزین مورد استفاده بنزین با کیفیت است و ۸۰ درصد از گازوئیل تولید شده هم یورو ۴ است و مقداری یورو ۵ است. البته مازوت در پالایشگاه‌ها در حال گوگردزدایی و تبدیل به محصولات با ارزش‌تر می‌شود که سودآوری نیز به دنبال دارد.

زیار با اشاره به اینکه در سه پالایشگاه، اصفهان، اراک و بندر عباس گوگرد زدایی صورت می‌گیرد خاطرنشان کرد: در اصفهان نفت کوره یا همان مازوت به محصولات با ارزش تبدیل می‌شود به طوری که روزانه ۸۵ هزار بشکه تبدیل به محصولات با ارزش می‌شود. همچنین در اراک و بندر عباس از نفت کوره کٌک تولید می‌شود که ما اکنون در حال واردات آن هستیم و این موضوع باعث بی نیازی ما از واردات این محصول در آینده‌ای نه چندان دور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در واحدهای RFCC و RCD در پالایشگاه اراک گوگرد زدایی می‌شود ادامه داد: در چنین شرایطی از این سوخت به عنوان سوخت کشتی‌ها و مطابق با استانداردهای بین‌المللی تولید می‌شود که در حال استفاده از آن هستیم.

 

قائم مقام مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به این سوال که آیا بخشی از آلودگی هوا مربوط به مازوت است یا خیر و چرا در این رابطه شفاف سازی صورت نمی‌گیرد گفت: بخشی از آلودگی هوا می‌تواند ناشی از سوخت مازوت باشد، اما نمی‌توان همه مشکلات را ناشی از سوخت مازوت دانست زیرا ذرات معلق در هوا کمتر از ۲ میکرون هستند که نمی‌توانند منشأ سوختی داشته باشند.

قائم مقام مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: اکنون نفت گاز در شبکه حمل و نقل استفاده می‌شود که یورو ۴ و یورو ۵ است، محصولات در کلان شهرهایی نظیر تهران که آلودگی هوا وجود دارد از این سوخت استفاده می‌شود و در شهرهایی که از لحاظ زیست محیطی شرایط مناسب و آب و هوای مناسبی دارند از گازوئیل با گوگرد بیشتر استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما