جزئیات اقدامات هلال احمر در مناطق زلزله زده خوی

۱۴۰۱/۱۱/۱۷ - ۰۹:۳۷:۳۹
کد خبر: ۱۴۳۲۷۸۵
جزئیات اقدامات هلال احمر در مناطق زلزله زده خوی
رئیس جمعیت هلال‌احمر با حضور در برنامه «صف اول» به تشریح اقدامات انجام شده در زلزله شهرستان خوی، پرداخت.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ پیرحسین کولیوند دیشب در برنامه صف اول شبکه خبر حاضر شد و به تشریح اقدامات انجام شده در زلزله شهرستان خوی پرداخت.

وی در بخشی از سخنان خود، با اشاره به حضور سرزده رئیس‌جمهور، گفت: ایشان به صورت میدانی از اردوگاه‌های اضطراری در شهرستان و روستاهایی که به شدت تحت تاثیر زلزله بود، دیدن کردند.

وی ادامه داد: ایشان از نزدیک دیدار صمیمی‌با مردم داشتند، برخی از چادرها را از نزدیک دیدند و از شرایط مردم بازدید کردند. پس از بازدید میدانی نیز، با هیات دولت دیدار داشتند و وعده‌هایی که به مردم دادند، عملیاتی کردند.

کولیوند با اشاره به تشکر رئیس‌جمهور از امدادگران، افزود: خدمات ارزشمندی از طرف دولت و سازمان‌ها ارائه شد، خدماتی که در زلزله خوی انجام شده، وسیع است و همه تلاش کردند تا بهترین خدمات به مردم زلزله‌زده ارائه شود.

حضور به موقع در زلزله

وی در بخشی از سخنان خود، به تشریح اقدامات انجام شده در ساعات ابتدایی وقوع زلزله پرداخت و عنوان کرد: به محض اطلاع از حادثه زلزله، با وزیر کشور، رئیس بحران کشور و نمایندگان استان هماهنگی کردیم. پس از آن، تیم واکنش سریع را به شهرستان خوی فرستادیم و چهار ساعت و نیم پس از وقوع زلزله خود نیز در شهرستان خوی بودیم.

کولیوند، گفت: برنامه‌ریزی خوبی توسط استاندار در زلزله انجام شده بود و مدیران استان به صورت جهادی فعالیت کردند.

وی با اشاره به این که در کمتر از ۵ ساعت، عملیات جست‌وجوی در 72روستا و سه شهر، توسط خود استان و کمک امدادگران انجام شده بود، ادامه داد: اصلی‌ترین اقدام ما جست‌وجو و نجات است تا دردی را کاهش دهیم و مجروحان را به مراکز درمانی منتقل کنیم که این کار نیز در کمترین زمان ممکن انجام شد.

کولیوند افزود: پس از آن، تمام افرادی که منازل‌شان آسیب ‌دیده بود، اسکان اضطراری دادیم. 2700 واحد مسکونی آسیب جدی دیدند و  7500 واحد مسکونی نیز، آسیب جزئی دیدند.

وی عنوان کرد که با توجه به پس‌لرزه‌ها و نگرانی از آوار منازل، برخی از افراد شهرستان، در ماشین‌ها شب را به روز رساندند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: همان روز تا 24 اردوگاه برای اسکان اضطراری آماده شد و بیش از 400 تن با همکاری ارتش و سپاه در مدت زمان دو روز ارسال شد.

وی با اشاره به همکاری نیروهای سپاه و ارتش، در توزیع چادر و اقلام ضروری ادامه داد: حالا حدود صدوده اردوگاه تجهیز شده است. بیشتر اردوگاه‌ها در مدارس و سالن‌های ورزشی هستند. اردوگاه‌های مستقر در فضای سرد، نیاز به وسیله گرمایشی دارند که به هر چادر یک وسیله گرمایشی داده شد. به صورت استاندارد هم  کابل، روشنایی و سه شعله پریز برق توسط همکاران اداره برق به اردوگاه‌ها داده شد.

گفتنی است، روزانه 80 تا 90 هزار پرس غذا بین مردم توزیع می‌شود.

وی افزود: مشکلاتی هم بود که بیشتر آن‌ها به دخالت افراد غیرمسئول برمی‌گردد.

کولیوند با اشاره به این که همه امدادگران کار جهادی انجام می‎‌دهند، عنوان کرد: ما خودمان را شریک غم مردم هستیم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر، با اشاره به این که بیش از 44 هزار چادر، برای هر خانواده یک چادر، توزیع شد، گفت: ۴4برابر خانه‌های آسیب‌دیده چادر توزیع کردیم.

حفظ امنیت در اسکان مهم است

کولیوند با اشاره به این که حفظ امنیت در اسکان اضطراری مهم است، به توضیح کشته شدن دو نفر در چادر پرداخت و ادامه داد: عدم رعایت ایمنی باعث کشته شدن دو نفر شد. این در حالی است که تلاش ماست برای حفظ امنیت، اسکان‎ها به صورت گروهی انجام شود چراکه خدماتی که داخل اردوگاه داده می‌شد، مرتب است و در آنجا پزشک وجود دارد اما برخی از افراد تمایل به حضور و اسکان در اردوگاه نبودند.

وی افزود: در برخی از اردوگاه‌های بزرگ‌تر نظافت رعایت شد و حتی ماشین‌های لباسشویی هم دائر شد. در برخی از اردوگاه‌های بیمارستان‌های سیار دایر شد و مادران باردار، افراد مسن، افرادی که بیماری مزمن داشتند و افراد دارای معلولیت از خدمات درمانی استفاده کردند و پزشکان داوطلب برای ارایه خدمات حاضر بودند.

کولیوند با اشاره به این که تیم‌های سحر بعد از وقوع زلزله در محل زلزله حاضر بودند، عنوان کرد: کارشناسانان روانشناسی برای بالا بردن سطح تاب‌آوری در محل زلزله حضور دارند. حال می‌توان گفت که روال عادی در شهر برقرار است و ما امروز پایان اسکان اضطراری را اعلام کردیم و از امروز به بعد، وارد مرحله بعد، می‌شویم و مردم آرا‌م‌آرام به خانه‌های خود برمی‌گردند.

 کولیوند گفت: ما مردم را تنها نمی‌گذاریم، همه امدادگران ما داوطلب هستند و بدون مزد و منت کار می‌کنند. بیش از 1100نفر امدادگر خبره، در زلزله فعال‌اند. همه افرادی که در بلایای طبیعی همراه جمعیت هلال‌احمر هستند به صورت جهادی و بدون مزد فعال‌اند. آن‌ها الگویی از رزمندگان جنگ هستند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به این که مردم شهرستان خوی، صبور و همراهی خوبی داشتند، ادامه داد: یکی از شاخصه‌های مدیریت بحران، همراهی مردم است. این در حالی است که عملیات روانی عظیمی وجود داشت. امروز هم رییس‌جمهور تاکید کردند که نباید به شایعات توجه کرد. شایعات، نشانه کنار گذاشتن اخلاق و بشردوستی است. به شایعات نباید توجه کرد، این که زلزله عظیمی در حال وقوع است، قابل پیش‌بینی نیست.

وی ادامه داد: شبکه‌های معاند، مشکلات کوچک را بزرگ جلوه دادند، هرچند که از مردم برای خلاها عذرخواهی می‌کنم اما شبکه‌های معاند، خدمات بزرگی را که ارائه شد، نادیده گرفتند. با این وجود، مردم و خیرین شهرهای دیگر همراهی خوبی داشتند. همراهی و خیرخواهی مردم، مصداق بارز آیه تعاون است.

آموزش برای همه

کولیوند در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌‌ای با وزارت آموزش‌وپرورش، برای آموزش امدادی در مدارس، افزود: ما تکلیف داریم که مدل ذهنی دانش‌آموزان را نسبت به امداد و جمعیت‌ هلال‌احمر شکل دهیم. حالا در هر مدرسه کانون‌های دانش‌‌آموزی فعال است. در محلات، روستاها و مناطق عشایری خانه‌های هلال درنظر گرفته شده است. در این کانون‌ها و خانه‌های هلال، احترام به والدین، آموزش امدادی و حتی مبارزه با آسیب‌های اجتماعی اموزش داده می‌شود. حالا حدود 2 میلیون داوطلب جمعیت هلال‌احمر داریم که 600 هزار نفز از داوطلبان، تنها در حوزه جوانان هستند.

نوسازی تجهیزات فرسوده

رئیس جمعیت هلال‌احمر، با اشاره به این که یکی از کارهایی که باید انجام شود، تجهیز امدادی و ناوگان عمومی است، عنوان کرد: بچه‌های هلال‌احمر در حوادث مختلف، حضور دارند، گاهی امدادگران کنار اجساد چند روز حاضر شدند اما تجهیزات ما فرسوده است و باید نوسازی و به‌روز شود. تامین وسایل امدادی انفرادی همکاران باید به جد انجام شود. رئیس‌جمهور قول مساعد و همکاری در این حوزه داده است. نمایندگان مجلس هم انشالله کمک می‎کنند تا از کمک‌های ویژه دولتی بهره‌مند شویم. خیلی وقت است که تجهیزات ما نوسازی نشده است.

دستاوردهای هلال‌احمر

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به دستاوردهای انجام شده در جمعیت هلال‌احمر گفت: ما در چند حوزه فعالیت داریم. امسال عالی‌ترین نشان صلیب‌سرخ را دریافت کردیم. حالا سه کرسی هم در مجمع داریم. در مجمع کنگره اربعین از تجربیات مهمی‌که در اربعین داشتیم گفتیم که واکنش‌های خوبی هم داشت. از این دست خدمات در حوزه بین‌الملل داریم.

وی با اشاره به این که مرکز شبیه‌سازی مخاطرات در حال تاسیس است، ادامه داد: افراد با حضور در این شهرک با مخاطرات طبیعی آشنا و برای مقابله با آن تحت آموزش قرار گیرند.

این مقام مسئول اضافه کرد: خدماتی هم برای کاهش آسیب‌های اجتماعی داریم. شرکت تجهیزات پزشکی ما، داروهای گیاهی زیادی تولید کردند و مراکز توان‌یابی ما افزایش پیدا کرد.

کولیوند، عنوان کرد: ما اندام مصنوعی را با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌کنیم. پایگاه‌ها امدادی را افزایش دادیم و در 12 کشور آفریقایی، مراکز درمانی داریم که ‌نشان از اقتدار کشورمان ایران است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز