ایجاد ترس جمع آوری در کودکان کار مورد قبول بهزیستی نیست

۱۴۰۲/۰۱/۱۱ - ۰۰:۰۲:۰۴
کد خبر: ۱۴۵۱۱۸۶
ایجاد ترس جمع آوری در کودکان کار مورد قبول بهزیستی نیست
سرپرست دفترآسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: موضوع جمع‌آوری تکلیف نیست چرا که موضوع جمع‌آوری بواسطه ترسی که در کودکان ایجاد می‌کند نه در دستور کار بهزیستی هست و نه به عنوان یک اقدام مددکاری قبال قبول است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سازمان بهزیستی که یکی از متولیان ساماندهی کودکان کار است؛ کودکانی که سن آنان کمتر از 18 سال دارند و به صورت محدود و نامحدود در خیابان به سر می برند؛ آنها می توانند با خانواده خود در تماس و دارای سرپناه باشند اما شرایط روزگار اجازه چنین کاری به آنها نمی دهد ولی برخی از آنان هم هیچ ارتباطی با با خانواده خود ندارند.

این کودکان از طریق گشت زنی ها در معابر و چهار راه ها یا معرفی مردم شناسایی و جذب می شوند و تحت پوشش مددکاران اجتماعی قرار می گیرند. به سه روش در سازمان بهزیستی نگهداری می شوند که یکی از این روشها اقامت کوتاه مدت به مدت یک روز تا 21 روز در سازمان بهزیستی است؛ در روش دوم اقامت میان مدت که حضور آنان از 21 روز تا یک سال در مرکز است همچنین کودکان خیابانی بی سرپرست یا بدسرپرست در مراکز شبانه روز تا پایان 18 سالگی هم طبق آیین نامه مراکز شبانه روزی سازمان بهزیستی نگهداری می شوند. 

همچنین برای ارائه خدمات تخصصی به کودکان مراکزی در ۴ سطح وجود دارد: مراکز و پایگاه‌های سطح یک (سرپایی)‌ مراکز و پایگاه‌های ثابت و سیاری که بدون اقامت کودک نسبت به ارائه خدمات سرپایی به وی و خانواده‌اش اقدام می‌کنند. مراکز سطح دو (کوتاه مدت): مراکزی که امکان اقامت کودک را حداکثر تا ۲۱ روز فراهم می‌کنند. مراکز سطح سه (میان مدت): مراکزی که امکان اقامت کودک را حداکثر تا یک سال مهیا می‌کند. مراکزسطح چهار (دراز مدت): مراکزی که امکان اقامت کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست را تا پایان ۱۸ سالگی تأمین می‌کند.

همچنین علاوه بر سازمان بهزیستی سازمان های دیگری از جمله نیروی انتظامی، شهرداری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، سازمان بیمه خدمات درمانی، سازمان تامین اجتماعی، سازمان صداو سیما، جمعیت هلال احمر، وزارت آموزش وپرورش و کمیته امداد وظیفه سازمانی در ارائه خدمات به کودکان خیابانی را دارند. 

 محمدرضا حیدرهایی سرپرست دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: بر اساس ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه، یکی از وظایف بهزیستی در مورد کودکان کار، شناسایی، جذب و حمایت اجتماعی آنان است.

 حیدرهایی افزود: موضوع جمع‌آوری تکلیف نیست چرا که موضوع جمع‌آوری بواسطه ترسی که در کودکان ایجاد می‌کند نه در دستور کار بهزیستی هست و نه به عنوان یک اقدام مددکاری قبال قبول است.

سرپرست دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: خوشبختانه با توجه به تشکیل جلسات متعدد، دستگاه‌ها بیش از پیش همسو با یکدیگر در جهت حمایت از کودکان گام برمی‌دارند.

حیدرهایی اظهار کرد: اداره اتباع کمک موثری در خصوص شناسایی اتباع دارد چرا که بعضی از کودکان اتباع بعد ازچندین بار تعهد، دوباره به سر چهارراه برگشته و اقدام به همان فعالیت‌های قبلی می‌کند. لذا ورود اداره اتباع به این موضوع بسیار کمک‌کننده بوده است به همین دلیل نیاز به هم‌افزایی دستگاه‌ها بیشتر احساس می‌شود.

وی یادآور شد: لازم است تا اداره اتباع و نیروی انتظامی بیشتر پای کار آمده تا با کمک سازمان بهزیستی در موضوع حمایت از اقدامات موثر شکل گیرد.

سرپرست دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: برنامه حمایت از کودکان نگارش و به شورای اجتماعی کشور جهت تعیین تکلیف دستگاه‌ها ارائه شده است.

حیدرهایی ابراز امیدواری کرد: امید است با حمایت همه دستگاه‌های ذی نفوذ بتوانیم در این خصوص مطالبه‌گری کرده تا از سال ۱۴۰۲ کمتر شاهد حضور کودکان کار و خیابان در کشور باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز