وزیر علوم: مطالعه دریچه ای برای زندگی بهتر بشریت است

۱۴۰۲/۰۲/۱۹ - ۱۱:۵۷:۲۴
کد خبر: ۱۴۷۰۹۳۳
وزیر علوم: مطالعه دریچه ای برای زندگی بهتر بشریت است
وزیر علوم گفت: سفارش من به شما دانشجویان این است که با کتاب و کتابخوانی عجین باشید، انسان اهل مطالعه سلامت بیشتری دارد سلامتی روحی، جسمی، عاطفی، فرهنگی و اجتماعی، خلاصه زندگی فردی که مطالعه داشته باشد زندگی بهتر و کم هزینه تر است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم اختتامیه جشنواره نکوداشت دانش آموختگان بین الملل دانشگاه‌های ایران که در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد ضمن تبریک به دانشجویان فارغ التحصیل گفت: من از شما دانشجویان خارجی مقیم ایران یک سوال دارم و آن این است که از خودتان بپرسید علم تاریخ به چه کار می آید؟ و این پیشنهاد را دارم که تاریخ کشور خودتان را مطالعه کنید زیرا علم تاریخ به ما کمک می کند توفیقات و اشتباهات گذشتگان را بشناسیم و از آنها درس بگیریم.

وی افزود: از شما دانشجویان یک سوال دیگر دارم فرق انسان دانا با انسان عالم و انسان عاقل چیست؟ عالم به کسی می‌گویند که با تخصص و حرفه مشکل پیش آمده را حل میکند و علم یعنی حل مشکل و عقل یعنی برنامه ریزی یعنی به گونه ای زندگی کنیم که مشکلی پیش نیاید و هر انسانی که هم علم و هم عقل داشته باشد می‌شود انسان دانا.

زلفی گل تصریح کرد: وجه مشترک علم و عقل تجربه است و علوم امروز نتیجه یافته دانشمندان گذشته است و عقل هم مبنای تجربه است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: پس چگونه می‌توان تجربه را افزایش داد پاسخ این سوال، مطالعه است یعنی وقتی یک کتاب یا یک مقاله را می خوانیم یعنی ما از تجربه یک فرد استفاده کرده ایم در اینجا یک سوال پیش می آید آیا انسان میتواند چند بار زندگی کند؟ پاسخ این است که بله می‌تواند، وقتی فرد مطالعه می‌کند می‌تواند هزاران عمر داشته باشد یعنی از تجربه و علم دیگران استفاده کند، تصمیمات پخته‌تر بگیرد لذا اشتباهات وی کمتر می شود.

وی گفت: سفارش من به شما دانشجویان این است که با کتاب و کتابخوانی عجین باشید، انسان اهل مطالعه سلامت بیشتری دارد سلامتی روحی، جسمی، عاطفی، فرهنگی و اجتماعی، خلاصه زندگی فردی که مطالعه داشته باشد زندگی بهتر و کم هزینه تر است.

وی کتاب را محل تلاقی علم و عقل دانست و گفت: مطالعه، سلامت روحی، معنوی و جسمی انسان را بیشتر می کند و دریچه‌ای است برای زندگی بهتر و ساختن دنیای بهتر برای بشریت.

گفتنی است در این آیین حدود 600 دانشجو از نوزده کشور حضور داشتند و از هر کشور یک دانش آموخته از وزیر علوم لوح قدردانی دریافت کرد.

همچنین پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی از مراجع معظم تقلید پخش شد و آیت الله حسینی بوشهری نیز سخنرانی کردند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز