با حضور قائم مقام وزیر بهداشت صورت گرفت؛

برگزاری نشست مشترک خیریه‌های سلامت ۹ کشور در مشهد

۱۳۹۴/۰۹/۲۳ - ۱۰:۵۱:۳۴
کد خبر: ۳۴۹۱۴۴
نشست مشترک حوزه مشارکتهای اجتماعی، سازمانهای مردم نهاد و خیریه های سلامت قطب 9 کشور با حضور قائم مقام وزیر بهداشت به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا؛ دکتر محمدهادی ایازی، قائم‌مقام وزیر بهداشت در حوزه مشارکت‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌های سلامت در این نشست اظهار داشت: ایجاد سازمان های مردم نهاد بر اساس نیازهای های سلامت و حمایت لازم از سمن های موجود برای مشارکت بیشتر در برنامه های سلامت محور یکی از برنامه های مهم دانشگاههای علوم پزشکی است که باید دنبال شود.

وی برگزاری این نشست را به عنوان نخستین تجربه هم‌اندیشی با مسوولین قطب‌ها دانست و موضوعات جلسه را در 6 محور مشارکت‌های مردمی، مشارکت خیران، مشارکت سازمان‌های غیردولتی سلامت، مشارکت سایر بخش‌های توسعه در سلامت، عوامل تأثیرگذار بر سلامت (SDH) و نقش فرهنگ و هنر در سلامت ارائه کرد که مقرر شد اعضا در این زمینه بحث و تبادل نظر کنند.

دکتر ایازی با تاکید بر  بهره جستن از ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی و همکاری در ایجاد فضاهای مورد نیاز دانشگاه‌ها خاطر نشان کرد: یکی از فعالیت‌های مهم دانشگاه‌ها، کمک به تشکیل سازمان‌های غیردولتی بر اساس نیازها و حمایت لازم از آن‌ها برای مشارکت بیش‌تر در برنامه‌های حوزه سلامت است.

در انجام امور خیرخواهانه مهم نیت واقفین است

 رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست با اشاره به نقش مهم خیران و واقفین در توسعه زیر ساختهای بهداشتی و درمانی استان خاطر نشان کرد: در انجام امور خیرخواهانه؛ مهم نیت واقفین است نه میزان و مبلغی که در این زمینه اهدا می شود.

 دکتر مصطفی مهرابی بهار خاطر نشان کرد: وقف در مسیر نیت واقف صرف میشود و از اموال  واقفین حفاظت می گردد و در این راستا باید اعتماد  آنان را جلب کنیم.

لزوم فرهنگ سازی در انجام امور خیرخواهانه و وقف

قائم مقام رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه مشارکت‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌های سلامت خاطر نشان کرد:  33 سال قبل 4 نظام  شامل مراقبت های اولیه بهداشتی، عدالت اجتماعی ،مشارکت مردمی و  همکاری بین بخشی در کشور ارائه شد که در این میان مشارکت مردمی و همکاری بین بخشی مستقیما با حوزه مشارکت های مردمی و خیرین ارتباط داشت که تا کنون به آن توجه نشده است.

 دکتر خدایی با اشاره به اینکه  مشارکت فقط مادی نیست بلکه باید فرهنگ سازی شود و افکار مردم را توانمند کرد تا در مقابل تغییرات سازنده  مقاومت نکنند خاطر نشان کرد: مشارکت جامعه ، حساس سازی جامعه است که آحاد مردم به  صورت داوطلبانه در امور خیرخواهانه شرکت کنند.

 وی با تاکید بر اینکه حوزه مشارکت خیرین با دیدگاه مشارکت همه بخش های توسعه و سازمانهای مردم نهاد و مشارکت خیرین ، خیریه ها و آحاد مردم رشد و تعالی می یابد خاطر نشان کرد: یکی از کارکردهای این حوزه ، شکستن دیوارهای بین ارگانها است که با این عمل از موازی کاری آنها جلوگیری کرده و در واقع مشارکت معنی پیدا می کند.

 در ادامه حجت الاسلام ایزدی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، به اهمیت وقف و جایگاه آن در اسلام  اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های اوقاف، گرفتن لیست پروژه‌های مورد نیاز دانشگاه‌ها است که در زمان مراجعه خیران با ارائه مشاوره، افراد را تشویق به وقف در حوزه سلامت کند.

حجت الاسلام ایزدی ادامه داد: یکی از روش‌های وقف، وقف مشارکتی است که افراد به صورت مشترک می‌توانند در زمینه ساختمان، تجهیزات و تولید علم،  وقف را انجام دهند .

 در این نشست هم‌چنین از تارنمای اینترنتی حوزه مشارکت‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های سلامت دانشگاه علوم پزشکی  مشهد رونمایی شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز