تنبلی، قلب را مریض می‌کند

۱۳۹۴/۰۹/۲۴ - ۰۹:۱۶:۰۰
کد خبر: ۳۴۹۴۶۲
تنبلی، قلب را مریض می‌کند
‌بیماری‌های قلبی‌ - عروقی علت اصلی مرگ و میر در سطح جهان است که اشکال مختلفی همچون فشار خون ‌بالا، بیماری‌ تصلب‌ شرایین، سکته قلبی و نارسایی قلبی و ... دارد.

به گزارش روی خط رسانه های خبرگزاری برنا به نقل از ایسنا، بیماری‎های قلبی و عروقی بار مالی زیادی به لحاظ سلامت و اقتصادی بر جامعه وارد می‎سازد. مطالعات زیادی نیز در جهت کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری صورت گرفته است، اما مسلم آن است که پیشگیری از بروز بیماری‎های قلبی و عروقی با تغییر سبک و شیوه زندگی راهکاری مهم در جهت مقابله با این بیماری است.

یک متخصص قلب و عروق در زمینه پیشگیری از بیماری‎های قلبی و عروقی به خبرنگار ایسنا گفت: کم تحرکی خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را دو و نیم برابر افزایش می‌دهد. با توجه به شهرنشینی و کاهش فعالیت بدنی، سن شیوع بیماری‎های قلبی عروقی در ایران نیز کاهش یافته است.

محمدرضا اشعربین تصریح کرد: کم تحرکی و تغذیه ناسالم زمینه‌ساز بروز بیماری‎های قلبی و عروقی است. در این راستا ورزش و تغذیه سالم می‎تواند از بروز بیماری‎های قلبی و عروقی جلوگیری کند.

وی در خصوص برخی از مولفه‎های مهم در ایجاد بیماری‎های قلبی و عروقی خاطرنشان کرد: کم تحرکی، مصرف غذاهای پر کالری، سابقه دیابت، فشار خون، مصرف سیگار و سابقه چربی بالا می‎تواند افراد را به سمت بیماری‎های قلبی و عروقی سوق دهد.

این متخصص قلب و عروق گفت: با ورزش مناسب و جایگزینی غذاهای سالم شامل فیبرهای فراوان در سبزیجات و میوه‌جات به جای غذاهای پر کالری می‌توان از بیماری‎های قلبی و عروقی پیشگیری کرد.

وی عنوان کرد: مصرف سیگار و دخانیات نیز یکی از عوامل مهم بیماری‌های قلبی است. به همین دلیل باید در جهت حفظ سلامت دخانیات را کنار گذاشت؛ چرا که احتمال بیماری‎های قلبی و عروقی در افراد سیگاری 3 برابر دیگر افراد جامعه است.

اشعربین، چکاب کامل در جهت ارزیابی وضعیت سلامت را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این راستا افراد دیابتی حتما باید خود را از نظر قلبی و عروقی چکاپ کنند. همچنین افراد دارای سابقه چربی بالا بویژه زنان بالای 45 سال و مردان بالای 40 سال نیز برای بررسی وضعیت سلامت خود به متخصص قلب و عروق مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: بی‎تحرکی نقش مهمی در چاقی و بروز بیماری‎های قلبی و عروقی دارد. در این زمینه تحرک و ورزش به ویژه پیاده‎روی، دوچرخه سواری، کوهنوردی و تردمیل می‎تواند مانع از چاقی شده و احتمال بیماری قلبی و عروقی را کاهش دهد.

این پزشک متخصص عنوان کرد: قلب مهم‌ترین قسمت از بدن است که وظیفه خون‎رسانی را به تمام شریان‎های بدن بر عهده دارد؛ از این رو این عضو به توجه خاصی نیاز دارد. از آن جایی که بیماری‎های قلبی و عروقی قابل کنترل‌ هستند، لازم است به پیشگیری از این بیماری توجه شود. اطلاع‎رسانی و آگاهی‎بخشی مردم در تغییر سبک زندگی می‎تواند تا بخش زیادی از بروز این بیماری جلوگیری کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: استرس و اضطراب و فشارهای عصبی نیز تا حد زیادی در ایجاد بیماری‎های قلبی و عروقی موثر است.

نظر شما