رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خبر داد:

شناسایی ۸۹۶ مورد آنفلوانزای نوع H۱N۱ در کشور

۱۳۹۴/۰۹/۲۴ - ۰۹:۴۶:۱۲
کد خبر: ۳۴۹۴۸۸
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این که ظرف دو هفته گذشته تاکنون بیش از 2700 نمونه مشکوک به ابتلا به آنفلوانزا در کشور در 12 آزمایشگاه قطب و آزمایشگاه مرجع سلامت مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: از این موارد 896 مورد آنفلوانزای نوع H1N1 در سراسر کشور تشخیص داده شده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، دکتر محمدمهدی گویا ضمن اعلام این خبر افزود: موارد بیماری از اکثر استان‌های کشور گزارش شده است و این نشان دهنده آنست که بیماری ظرف دو هفته گذشته فعال بوده است ولی هم اکنون موارد آن در بعضی از استان‌ها از جمله کرمان و سیستان و بلوچستان رو به کاهش گذاشته است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌ها با بیان این که موارد جدید مرگ از هفته گذشته تاکنون 11 مورد و به صورت تک گیر در استان‌های مختلف بوده است گفت: موارد فوت در لرستان 2 مورد، مازندران 2 مورد، البرز 2 مورد، خوزستان یک مورد، دزفول یک مورد، گلستان یک مورد و تبریز 2 مورد گزارش شده است.

همه فوت شدگان، بیماری زمینه ای داشته اند

دکتر گویا با تاکید بر این که هر 11 مورد فوت‌شدگان دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند، گفت: متاسفانه شدت بیماری زمینه‌ای، زمینه‌ساز مرگ اصلی آنها بوده است.

وی خاطر نشان کرد: تمام همکاران ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و آزمایشگاه‌هایی که درگیر تشخیص بیماری هستند، با فعالیت شبانه‌روزی و حتی در روزهای تعطیل تلاش کرده‌اند تا در سریعترین زمان ممکن ، رسیدگی به افراد مبتلا به بیماری و تشخیص بیماری آنها صورت گیرد که جای تقدیر دارد.

 دکتر گویا یادآور شد: آموزش و اطلاع‌رسانی در سطح گسترده با استفاده از ظرفیت های رسانه‌ای و با حمایت همه جانبه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری و کاهش موارد ابتلای به آن داشته است.

وجود داروی آنفلوانزا به اندازه کافی در کشور

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌ها در مورد داروی آنفلوانزا (اوسلتامی ویر) تصریح کرد: دارو به اندازه کافی در سراسر کشور موجود است اما با توجه به این که در مورد استفاده از این دارو حساسیت خاصی وجود دارد تاکید شده است تا فقط متخصصین رشته‌های مربوطه، آن را فقط برای بیمارانی که ضرورت دارد تجویز نمایند.

مصرف بی‌رویه این دارو باعث مقاومت دارویی می شود

دکتر گویا با تاکید بر این که مصرف بی‌رویه این دارو نگران کننده است، گفت : تجربه جهانی نشان می‌دهد چنانچه دارو بدون ملاحظه مصرف شود باعث بروز مقاومت دارویی شده و تاثیر خود را از دست می دهد به همین دلیل تلاش شده تا نهایت دقت در مورد مصرف آن صورت گیرد.

وی در ادامه گفت: آنچه تاکنون در مورد این بیماری رخ داده است، رخداد غیرمعمولی نبوده و هرساله نه تنها در کشور ما بلکه در اکثریت کشورهای دنیا و حتی در کشورهای پیشرفته شاهد بروز آن می‌باشیم این طبیعت آنفلوانزا است و تغییری نخواهد کرد.

مردم به شایعات توجه نکنند

وی گفت: سیاست وزارت بهداشت آن است که موارد ابتلا به این بیماری کاهش یابد و موارد مراجعه و بستری در بیمارستان کمتر شود و موارد مرگ نیز به حداقل برسد که همه اینها نیاز به حمایت و همکاری مردم دارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌ها در پایان گفت: از مردم عزیز تقاضا داریم به هیچ شایعه‌ای درباره این بیماری توجه نکنند و وزارت بهداشت تلاش کرده است تا با شفافیت کامل در این زمینه برای هم‌وطنان سراسر کشور اطلاع‌رسانی نماید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز