وزیر بهداشت مطرح کرد:

نیروی انسانی کارآمد و محقق سرمایه اصلی هر کشور است

۱۳۹۴/۰۹/۲۵ - ۱۳:۱۶:۵۷
کد خبر: ۳۵۰۰۸۱
نیروی انسانی کارآمد و محقق سرمایه اصلی هر کشور است
وزیر بهداشت دانشگاه‌ها را منشاء تحول هر کشور دانست و گفت: نیروی انسانی کارآمد و محقق سرمایه اصلی هر کشور هستند که سیاستگذاران ما با تأخیر و به تدریج به این باور رسیده‌اند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، سیدحسن هاشمی در شانزدهمین جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری کشور که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با ابراز خرسندی از بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران، آن را یک موفقیت بزرگ برای نظام، کارگزاران آن و حامیان دولت دانسته و گفت: ارزش این موفقیت بزرگ را ما که در حوزه تحقیق، پژوهش، علم و ارتباطات بین‌المللی هستیم بیشتر می‌دانیم.

وی ضمن پاسداشت افتخارات دانشمندان و محققان هسته‌ای و تقدیم کردن شهدای دانشمند در این راه افزود: خوشبختانه پس از دوازده سال شاهدیم که تحریم‌های تحمیلی و خودساخته علیه ایران لغو شده و امیدواریم از حاشیه‌های هسته‌ای عبور کنیم تا سدی برای توسعه علمی، پژوهش و فناوری کشور و همچنین اقتصاد پیش روی ما نباشد.

هاشمی رشد کمی افتخارات علمی ایران را قابل تحسین دانست و از رتبه 17 ایران در تولیدات علمی در نمایه اسکوپوس و همچنین رتبه 22 ایران در ISI خبر داد.

وزیر بهداشت افزود: رشد و تولیدات علمی کشور در یک دهه گذشته  682 درصد افزایش داشته که از این نظر در دنیا مقام اول را داریم.

 هاشمی گفت: رشد تولیدات علمی کشور در حوزه بیولوژی 12 برابر شده همچنین در طول یک دهه گذشته رشد تولیدات علمی کشور در حوزه علوم پزشکی 9 برابر شده است.

وزیر بهداشت سرعت رشد تولیدات علمی در دهه اخیر در کشور را 11 برابر بیشتر از میانگین سرعت رشد علمی کشورهای دنیا عنوان کرد و گفت: در حوزه دانش و فناوری هسته‌ای نیز ایران توانسته در دو دهه اخیر 84 برابر رشد کند در حالی که میانگین رشد علمی سایر کشورهای دنیا در همین بازه زمانی حدود 34 درصد یعنی 3 برابر بوده است.

وزیر بهداشت همچنین اظهار داشت سهم ایران از تولیدات علمی دنیا 1.4 درصد است در صورتی که سهم 162 کشور در حال توسعه به جز هند، چین، ایران و برزیل در مجموع کمتر از 2.5 درصد بوده است.

 هاشمی خاطرنشان کرد: در حوزه بایو مدیکال (زیست پزشکی) که لازم است در این حوزه به کیفیت توجه بیشتری شود، اما رشد مقالات علمی طی یک دهه اخیر 13 برابر شده یعنی 1338 درصد افزایش داشته و توانسته‌ایم در این حوزه رتبه اول دنیا را کسب کنیم.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حوزه ارجاعات بین‌المللی برای اولین بار در سطح منطقه توانستیم رتبه نخست را کسب کنیم بر ضرورت ارتقاء رتبه جهانی ایران در حوزه ارجاعات بین‌المللی تاکید کرد.

هاشمی همچنین ادامه داد: از نظر توسعه نظام مدیریت دانش در حوزه علوم پزشکی رتبه ایران در شاخص توزیع و انتشار دانش 139 و در  جذب دانش 136 جهانی است که دلیل مهم آن فقدان سازوکارهای مدیریت دانش است.

وی رتبه ایران در حوزه نوآوری را 90 عنوان کرد و گفت: در ثبت نشانه‌های تجاری رتبه 82 و در ثبت طرح‌های محصولات رتبه 100 دنیا را داریم. بنابراین برونداد نظام نوآوری در کشور وضعیت مناسبی ندارد که امیدواریم که با تعاریف جدیدی که در حوزه پژوهش در وزارتخانه‌های بهداشت و نیز علوم تحقیقات و فناوری و همچنین در راستای منویات رهبری شاهد حمایت‌های دولت و مجلس در حوزه نوآوری باشیم تا شرایط بهتری از نظر جهانی پیدا کنیم.

هاشمی افزود: در سال 2014 چهل هزار مقاله در نمایه اسکوپوس توسط دانشمندان و محققان ایرانی تولید شده بود که حدود 50 درصد آن مربوط به علوم پزشکی بود. ضمن اینکه سهم تولید مستقیم علم در دانشگاه‌های علوم پزشکی 11 هزار و 512 مقاله معادل 28.4 درصد مقالات کل کشور بود.

وزیر بهداشت ادامه داد: 12 نفر از مدیران ما در وزارت بهداشت توانستند در سال 2014 چهارصد و پنجاه مقاله علمی معادل 3.5 درصد مقالات دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را تولید کنند که نشان دهنده این است که مدیران وزارت بهداشت همواره به دانش و پژوهش اهمیت زیادی می‌دهند.

 هاشمی در پایان ضمن تاکید بر اینکه لازم است تا در بودجه و برنامه ششم توسعه به حوزه پژوهش توجه ویژه شود یادآور شد: اگر بناست اقتصاد مقاومتی از حرف به عمل درآید و در زندگی و سرنوشت کشور اثرگذار باشد قطعاً باید به حوزه پژوهش توجه ویژه شود.

نظر شما