وزیر بهداشت:

رسانه ها به سلامت مردم کمک کنند

۱۳۹۴/۰۹/۲۵ - ۱۳:۵۰:۴۳
کد خبر: ۳۵۰۱۰۰
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از رسانه های دلسوز و هوشیار تقاضا دارم تا با اطلاع رسانی شفاف به سلامتی مردم کمک کنند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، سید حسن هاشمی به کمبود تخت های بیمارستانی در وزارت بهداشت برای ارائه خدمات به مردم اشاره کرد و گفت: می توانیم از ظرفیت های خالی مراکز درمانی و تخت های آنها، به منظور خدمت بیشتر به مردم، استفاده کنیم.

وزیر بهداشت در خصوص خرید خدمت از ظرفیت های بیمارستانی نیروهای مسلح اظهار داشت: بنا شد مسوولین نیروهای مسلح مانند ارتش، سپاه و نیروی انتظامی، ظرفیت های خالی را در شهری که موجود است به ما اعلام کنند.

وی در خصوص ورود شرکت های خارجی دخانیات به کشور ، افزود: حرف من این بود که در زمینه سیگار یا قلیان کسی به حرفم گوش نمی کند و در شرایطی که مجلس به زودی در حال بررسی قانون بودجه سالیانه است و شرایط کشور مناسب نیست و درآمدهای نفتی به یک سوم کاهش یافته، یکی از منابعی که می تواند به اقتصاد کشور کمک کند موضوع عوارض بر کالاهای آسیب رسان است.

وزیر بهداشت افزود: نمی توان با زور مردم را به عدم مصرف سیگار  یا پفک ترغیب کرد و نمی توانیم برخی از نوشیدنی هایی که باعث افزایش وزن، قند و دیابت می شود و یا خوراکی هایی که نمک زیاد دارند را از سطح بازار جمع کنیم چرا که باعث افزایش قاچاق می شود اما می توانیم هزینه برای مصرف کننده را افزایش دهیم تا مصرف کاهش یابد.

 هاشمی گفت: عوارض بر کالاهای آسیب رسان در تمام دنیا بسته می شود و پیشنهاد ما این بود که اگر عوارض سیگار همانند عوارض سیگار در ترکیه و بعضی کشورهای منطقه باشد که خود این باعث افتخار برای این کشورها شده است، می توان 11 هزار میلیارد تومان به خزانه دولت اضافه کرد و سود ما در این است که مردم کمتر بیمار شوند که این مهم فقط نیازمند اراده و تصمیم است که امیدواریم چنین اتفاقی رخ دهد.

وزیر بهداشت در خصوص وضعیت پژوهش در کشور، اظهار داشت: پژوهش در کشور در حوزه علوم پزشکی مسیر مناسبی را دنبال می کند و با توجه به اینکه تعداد فارغ التحصیلان علوم پزشکی کمتر از سایر فارغ التحصلان است اما آنها یک سوم سهم در تولید علم در کشور را دارند و کارهای بسیار ارزشمندی در دو سال گذشته آغاز شده که دستاوردهای آن را در سال های آینده مشاهده خواهیم کرد.

هاشمی از راه اندازی دوره پزشک پژوهشگر، راه اندازی چندین مطالعه همگروهی بین المللی و رشد تعداد مقالات در حوزه پزشکی، به عنوان شاخص ترین اقدامات و برنامه های پژوهشی در حوزه پزشکی نام برد.

وزیر بهداشت ادامه داد: در حوزه پژوهش با وجود اساتید و نیروهای ارزشمند بین المللی موجود در کشور در حوزه پزشکی همچنین  سهم عمده دانشمندان پزشکی در یک درصد برتر دانشمندان جهان، می توانیم در جهت فناوری و خلق ثروت در آینده حرکت کنیم.

 هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص افرادی که علاقه مند به اپیدمی جلوه دادن آنفلوانزا در کشور هستند، اظهار داشت: خروجی این افراد در فضای مجازی در طول دو هفته گذشته و همچنین گرفتن آنتن به نحوی بود که علیرغم توصیه هایی که ما می کردیم، این افراد توانستند در سطح کشور اضطرابی را ایجاد کنند که با زحمت و تلاش فراوان موفق شدیم مردم را به این باور برسانیم که این سرماخوردگی همیشه وجود داشته و از کودکی تا به حال با ما بوده است که نام علمی آن آنفلوانزا H1N1 است .

وزیر بهداشت ضمن انتقاد از ایجاد ترس بین مردم، گفت: مردم نیز باید مراقبت های لازم را انجام دهند و در فصول سرما، لباس های گرم بپوشند و از تماس مستقیم با بیماران، پرهیز کنند البته فضای ایجاد شده توسط برخی افراد از این جهت خوب بود که باعث شد مردم نسبت به سلامتی خود اهمیت بیشتری دهند و حساسیت بیشتری نشان دهند.

هاشمی ادامه داد: حاشیه های فضا سازی درخصوص آنفلوانزا مناسب نبود اما این که این فضا ها توسط چه افرادی ایجاد شده قطعا دستگاه های نظارتی اقدامات لازم را انجام خواهند داد و به نظر می رسد گاهی اوقات، عملیات روانی علیه یکی از موفقیت های دولت که حوزه سلامت است، انجام می شود و نقص ما در این حوزه باعث ایجاد انگیزه برای افرادی می شود که افکار عمومی را مهندسی می کنند و سوء استفاده می کنند و  قصد ناکارآمد نشان دادن حوزه سلامت را دارند.

وزیر بهداشت در خصوص عملکرد اطلاع رسانی وزارت بهداشت در مورد ویروس آنفلوانزا، اظهار داشت: امکانات ما محدود است و کار رسانه نیز مهم است و اگر رسانه در خدمت به مردم باشد کمک کننده است و به نوعی شمشیر دو لبه است که می تواند کار تخریبی و یا سازنده انجام دهد.

هاشمی بخشی از اطلاع رسانی به ویژه در حوزه های مجازی را که باعث ایجاد ترس و اضطراب می شود را فاقد کنترل های لازم دانست و گفت: وجود چنین فضایی برای کشور مناسب نیست و امیدواریم دستگاه های نظارتی و قضایی به نحوی عمل کنند که مردم آسیب نبینند.

وزیر بهداشت تأکید کرد: اطلاع رسانی وزارت بهداشت در خصوص ویروس آنفلوانزا از زمان حج آغاز شد اما به یکباره موج رسانه ای در کشور اتفاق می افتد که باعث فروش بسیاری از لوازم پزشکی و اضطراب بین مردم می شود و از رسانه های دلسوز و هوشیار تقاضا دارم تا در این حوزه به سلامتی مردم کمک کنند چرا که حداکثر کاری که ما می توانیم انجام بدهیم صدور اطلاعیه ها و حضور در مجامع به منظور اطلاع رسانی است.

هاشمی در خصوص بازار سیاه ایجاد شده برای واکسن و ماسک، خاطر نشان کرد: برای واکسن، ماسک و برخی اقلام تاریخ گذشته چنین بازاری ایجاد شد اما رسانه ها می توانند در صورت مشاهده چنین تخلفاتی از منافع مردم دفاع کنند و صدای آنها باید رساتر باشد.

نظر شما