مدیر کل منابع طبیعی استان کهگیلویه وبویراحمد:

آبخیزداری مهمترین راه کنترل فرسایش خاک است

۱۳۹۴/۰۹/۲۶ - ۰۰:۵۴:۵۲
کد خبر: ۳۵۰۲۳۰
آبخیزداری مهمترین راه کنترل فرسایش خاک است
بهشتی فرد در جمع خبرنگاران افزود: مهمترین راه حفاظت خاک و کاهش خسارات ناشی از فرسایش و تخریب خاک به صورت مختلف، اقدامات آبخیزداری است که به صورت بیولوژیکی و مکانیکی انجام می گیرند.

به گزارش خبرگزاری برنا ازیاسوج؛مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه وبویراحمد در خصوص اهمیت فعالیتهای آبخیزداری و نقش آن در حفاظت خاک گفت: برای تشکیل یک سانتی مترمربع خاک، حدود 800 سال زمان نیاز است، بنابراین حفاظت از خاک و کنترل فرآیند فرسایش، امری مهم و حیاتی است .

 عزت الله بهشتی فرد در جمع خبرنگاران افزود: مهمترین راه حفاظت خاک و کاهش خسارات ناشی از فرسایش و تخریب خاک به صورت مختلف، اقدامات آبخیزداری است که به صورت بیولوژیکی و مکانیکی انجام می گیرند.

بهشتی فر ادامه داد:متاسفانه در بحث بحرانهای زیست محیطی به فرسایش خاک زیاد توجهی نمی شود و معمولا آلودگیها را در نظر می گیرند، در حالی که این نوع بحران زیست محیطی به شدت برای کشور و نسل آینده خطر آفرین است.

وی با اشاره به ضرورت آبخیزداری در استان اظهارکرد: با توجه به شیب بالای اراضی در اکثر نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد و همچنین سیل آسا بودن بعضی مناطق و فرسایش پذیری بالای خاک در نواحی غیرجنگلی، لازم است به آبخیزداری اهمیت داده شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان میزان فعالیت های آبخیزداری را از سال 1393-1370 را309 میلیلار ریال عنوان کردواضافه کرد: فعالیت های آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد از سال 1370 با هدف کنترل سیلاب، کنترل فرسایش و رسوب، افزایش سطح سفره های آب زیرزمینی، بهبود آب چاه ها و قنوات، کاهش تخریب اراضی، افزایش تفرجگاه ها و کمک به زیرساخت های بخش تولید شروع شد که میزان این فعالیت ها از ابتدا تا پایان سال 1393 شامل مطالعات تفضیلی- اجرایی در سطح 620069 هکتار معادل با 38 درصد سطح استان، عملیات مکانیکی به حجم 2230334 متر مکعب، عملیات بیولوژیکی به حجم 67151 هکتار، عملیات مدیریتی به حجم 227213 هکتار می باشد .

وی با اشاره به تمامی فعالیت های انجام گرفته توسط معاونت آبخیزداری اظهارکرد: این فعالیت ها در قالب عملیات مکانیکی شامل ایجاد سدهای گابیونی(توری سنگی)، سدهای سنگی ملاتی و بتونی، سدهای خاکی، پخش سیلاب، دیوار ساحلی و همچنین عملیات بیولوژیکی- مدیریتی شامل کاشت بذرپاشی، کپه کاری، بذرکاری و کنتورفارو انجام گرفته است.

 بهشتی فر در رابطه با توان اجرایی فعالیت های آبخیزداری گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد توان اجرایی فعالیت های آبخیزداری در سالهای آینده، مبلغ 499 میلیارد ریال و اجرای 5 مورد بندخاکی و پخش سیلاب در مناطق مستعد استان به مبلغ 65 میلیارد ریال مورد نیاز می باشد .

این مسٔول مجموع اعتبار موردنیازاجرای عملیات آبخیزداری را 564 میلیارد ریال برشمرد واظهارامیدواری کرد: با نگرش مثبت وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و استاندار محترم کهگیلویه و بویراحمد امیدواریم به مساله حفظ آب وخاک و انجام اقدامات آبخیزداری ، اعتبارات لازم جهت انجام این فعالیتها را بدست بیاریم.

هم اکنون متوسط فرسایش خاک در استان بالغ بر 19 تن در هکتار، در کشور بالغ بر 15 تن در هکتار است درحالیکه این رقم در جهان سه تا پنج تن در هکتار است که در افق ‌١٤٠٤ باید متوسط فرسایش خاک کشور ما نیز تک‌رقمی شود تنها عامل لازم برای رسیدن به نرم جهانی فرسایش خاک اختصاص، منابع مالی و اعتباری است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز