قاتلی که حافظ قرآن شد

۱۳۹۴/۰۹/۲۷ - ۰۶:۰۹:۰۴
کد خبر: ۳۵۰۴۹۴
جوانی که به جرم قتل دوستش تا پای چوبه دار رسیده بود، با کمک مردم خیر و بخشش خانواده مقتول، مورد عفو قرار گرفت.

به گزارش روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، جوانی که به جرم قتل دوستش تا پای چوبه دار رسیده بود، با کمک مردم خیر و بخشش خانواده مقتول، مورد عفو قرار گرفت؛ در حالی که او در مدت هفت سال زندانی، اکنون به حافظ قرآن تبدیل شده است. رحمان جوانی است که خود و خانواده‌اش در انتظار اعدام نشسته بودند ولی حرکت جمعی که بدون هیچ چشم‌داشتی برای جلوگیری از اعدام این جوان گام برداشتند، باعث تغییر مسیر زندگی وی شد.سعید و رحمان دو دوست و همسایه در منطقه ۲۰ متری شهرداری یکی از مناطق محروم اهواز زندگی می‌کردند. رحمان ۱۸ سالش بود و سعید یک سال از او بزرگتر. برادر رحمان سیم کارتی را به سعید می فروشد اما رحمان سیم کارت را از سعید مطالبه می کند. بر سر همین موضوع میان دو دوست درگیری روی می دهد و نهایتا با ضربه چاقوی رحمان، سعید از پای در می آید و کشته می شود.دستگیری رحمان و تشکیل جلسات دادگاه و صدور حکم قصاص به چشم برهم زدنی می گذرد و خانواده سعید که تنها پسرشان را از دست داده اند قصاص می خواهند ولی در همین جا عده ای خیرخواه که به دنبال نجات جان این جوان نادم و پشیمان بودند با پدر مقتول صحبت می‌کنند و در نهایت پدر سعید «مقتول» با اصرار و خواهش‌ و پادرمیانی‌ها، از قصاص رحمان می‌گذرد ولی خون بهایی ۷۰۰ میلیون تومانی مطالبه می کند و نهایتا با مذاکرات بسیار بالاخره به دیه ۴۵۰ میلیون تومانی راضی می‌شود. یک چک ۱۶۰ میلیون تومانی به آنها داده می شود و ۲۹۰ میلیون تومان دیگر باید جمع شود تا خون‌بهای سعید تهیه شده و او رضایت قطعی بگیرد و از قصاص رهایی یابد.

  دستان خیران پایان دهنده انتظار قصاص

پس از هفت سال انتظار و اشک‌های ناتمام خانواده‌ جوان نادم مبلغ دیه توسط قشری خداجو و انسان دوست جمع‌آوری شد. اگر دیوارهای مصنوعی بین خانواده‌ها که برخی‌ها آن را نشانه شخصیت بالا در اجتماع می‌دانند برچیده شود، ممکن است آنقدر قلب‌ها به یکدیگر نزدیک شود که حتی بتوان جوانی را از پای چوبه دار نجات داد.در مدت هفت سال چشم انتظاری رحمان، افرادی که برای جمع آوری ریال به ریال دیه وی ساعت‌ها به صورت شبانه‌روزی تلاش کردند به طور حتم اجری معنوی را برای آخرت خود کسب کرده‌اند. در استان خوزستان و یا کشور چند رحمان دیگر در انتظار کمک‌های مردمانی انسان‌دوست و به دور از توقع هستند؟پدر رحمان یکی از این افراد است که پسرش در لحظه ای غفلت و جهالت موجب مرگ دوست خود شده و به خاطر قتل عمد به قصاص محکوم شده است ولی در لحظات پایانی با همت مردانی که مردانگی را معنا بخشیدند از پای چوبه دار نجات یافته است. وی به عنوان پدر رحمان (قاتل عفو شده پای چوبه دار) درد دل‌هایی دارد که در جای خود خواندنی است.

  هفت سال گریه و زاری

وی می گوید: هفت سال گریه و زاری کردیم تا خوشبختانه فرزند ما که بالای چوبه دار رسیده بود اعدام نشد و با بخشش خانواده ولی دم به آغوش ما بازگشت. پدر جوان قاتل، قتل سعید توسط فرزندش را فاجعه ای غم‌انگیز توصیف کرده و می افزاید: از دست دادن فرزند غم بزرگی است. ما که در آستانه این فاجعه بودیم این را به خوبی درک می کنیم. اینکه فرزندت را به روی چشمانت بزرگ کنی و به یک باره او را از دست بدهی دلخراش و غیر قابل تحمل است. وی عنوان می کند: پسرم رحمان به خاطر قتل عمد به قصاص محکوم شده بود و همزمان با اینکه رحمان فاصله چندانی با چوبه دار نداشت و در حالی که امیدی برای برگشت پسر جوان‌مان به آغوش‌مان نداشتیم به کمک خیران توانستیم با خواهش از خانواده مقتول که داغدیده بودند ۱۱ روز مهلت برای به تعویق انداختن اعدام بگیریم تا بلکه بتوانیم از طریق تفاهم و پرداخت دیه مرحوم سعید از اعدام رحمان جوان جلوگیری کنیم. پدر رحمان ادامه می دهد: خانواده مقتول پیشنهاد دادند در قبال دریافت دیه ۴۵۰ میلیون تومانی حاضرند رضایت بدهند که فرزندمان اعدام نشود. هرچند که خانواده مقتول فرزندشان را از دست داده بودند ولی پرداخت این پول نیز برای ما کاری غیرممکن بود  اما خوشبختانه با پیگیری افراد خیر و انسان دوست توانستیم مبلغ ۳۶۰ میلیون تومان را جمع آوری کنیم که خانواده مقتول در نهایت با دریافت این مبلغ موافقت کرده و رضایت دادند.

 تلاش افراد خیر

وی اظهار می کند: رضایت خانواده مقتول مانند جانی دوباره برای ما بود ولی این را مدیون کسانی هستیم که با حرکتی انسان دوستانه به فرزند ما زندگی دوباره بخشیدند. برخی از آنها شبانه روز برای من و خانواده ام وقت صرف کرده اند چه از نظر مالی و چه از نظر عاطفی. خوشبختانه حرکت انسان دوستانه این افراد و رضایت خانواده مقتول طی روزهای اخیر  باعث شد که رحمان پس از هفت سال دست و پنجه نرم کردن با مرگ از این کابوس وحشتناک رهایی یابد. پدر قاتل جوان وضعیت خود و مادر رحمان را در پی این حادثه ناگوار اسفبار توصیف کرده و می گوید: در این هفت سال گریه و دعای خیر مادر رحمان همیشه بدرقه او بود. وی ضمن دعای خیر برای خانواده مقتول و قدردانی از این حرکت انسان دوستانه و خداپسندانه آنان تصریح می کند: این اتفاق درس عبرتی برای پسر ما و دیگر جوانانی است که این حادثه را می شنوند. رحمان به زودی از زندان آزاد خواهد شد و به آغوش مادر خود باز می گردد. هم بندی‌های رحمان نهایت رضایت را از او دارند. رحمان هم اکنون حافظ و مدرس قرآن در زندان شده است.

نظر شما