سرطان روده بزرگ را با این نان از خود دور کنید

۱۳۹۴/۰۹/۳۰ - ۱۸:۰۱:۴۷
کد خبر: ۳۵۲۰۵۳
سرطان روده بزرگ را با این نان از خود دور کنید
نان کامل (سبوس دار) نسبت به نان بدون سبوس از ارزش تغذیه ای بالاتری برخوردار است علاوه بر هضم بهتر،عطر و بوی بهتری نیز دارد، همچنین باعث کاهش قند و چربی خون، پیشگیری از سوء تغذیه ، پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش (بویژه روده بزرگ) و جلوگیری از جذب اسیدهای صفراوی می شود.

به گزارش روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اهمیت انتخاب نان با کیفیت در رژیم غذایی روزانه، گفت: استفاده از نان سبوس دار موجب پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش به ویژه روده بزرگ می شود.

به گزارش دکتر سلام از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، الهام کاوسی افزود:نان با تأمین 32 درصد انرژی، 36 درصد پروتئین، 42درصد کربوهیدارت یا مواد نشاسته ای ، 27 درصد کلسیم ، 42 درصد آهن ، 60 درصد ویتامین B1 مورد نیاز افراد جامعه دارای اهمیت و حساسیت بالایی است.

وی همچنین ادامه داد:علاوه بر این نان تأمین کننده بخشی از ویتامین های گروه B ،ویتامین E،منیزیم ، آهن، روی، سلنیوم ، مس و منگنز نیز است.

وی اظهارکرد: بررسی های انجام شده نشان می دهد که مردم غلات کامل راکمتر و غلات سفید و تصفیه شده را بیشتر مصرف می کنند، نان کامل (سبوس دار) نسبت به نان بدون سبوس از ارزش تغذیه ای بالاتری برخوردار است .

کاوسی با اشاره به اهمیت این نکته که زمان ماندگاری خمیر به منظور انجام تخمیر باید کافی باشد،افزود:نانی که خمیر آن بصورت طبیعی تخمیر می شود علاوه بر هضم بهتر، اسیدفبتیک آن نیز کاهش می یابد و جذب آهن، روی وکلسیم آن بهتر صورت گرفته و عطر و بوی بهتری دارد، در مقابل نان حاصل از خمیرهایی که تخمیر نمی شوند و یا با جوش شیرین تخمیر می شوند به صورت فطیر و خمیر به دست مصرف کننده می رسد که هضم آن بسیار دشوار است و جذب آهن،کلسیم، روی تا حد زیادی کاهش می یابد.

این کارشناس تغذیه گفت:درحال حاضر در تهیه اکثر نان ها از آردهایی که درصد سبوس گیری بالایی دارند (آرد سفید) استفاده می شود به دلیل آن که سهم زیادی از فیبر و املاح حیاتی گندم مانند آهن ، کلسیم، روی ، منیزیم و فسفر در جریان آسیابانی حذف می شود، این نان ارزش غذایی چندانی ندارد.

وی ادامه داد:براساس تحقیقات انجام شده مصرف مداوم آرد سفید موجب افزایش بروز بیماری های غیرواگیر مانند دیابت ، چاقی ، افزایش چربی خون و بیماری های قلبی عروقی می شود.

کاوسی افزود:بر این اساس مصرف نان های سبوس دار توصیه می شود زیرا تهیه این نان ها با آرد سبوس دار موجب مزایایی از جمله کاهش قند و چربی خون، پیشگیری از سوء تغذیه ، پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش (بویژه روده بزرگ) و جلوگیری از جذب اسیدهای صفراوی می شود .

این کارشناس تغذیه اظهار کرد:در انتخاب نان دقت کرده و این نکته را مورد نظر قرار دهیم که حذف نان حتی در افراد دیابتی و افراد چاق که رژیم کاهش وزن دارند نیز صحیح نیست

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز