گزارش اختصاصی برنا؛

۷۷ هزار خودروی فرسوده؛ قاتل خاموش تهران

۱۳۹۴/۱۰/۰۶ - ۰۸:۵۲:۰۵
کد خبر: ۳۵۴۰۰۶
۷۷ هزار خودروی فرسوده؛ قاتل خاموش تهران
« 17 هزار خودروی وابسته به شهرداری (تاکسی ها) در سن فرسودگی هستند، ضمن اینکه در سطح کشور 60 هزار خودروی فرسوده داریم و این میزان قابل توجهی است.» این ها بخشی از صحبت‌های رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا است که در سیزدهمین روز آلوده هوای تهران بیان شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، کارشناسان محیط زیست معتقدند؛ قیمت بالای خودروهای خارجی و مصرف بالای خودروهای داخلی باعث شده است تا ایرانی‌ها کمتر به سراغ تعویض خودرو بروند. همین کافیست تا شاهد 77هزار خودرو فرسوده و 13 روز آلودگی مداوم در تهران باشیم.به گفته آنان یکی از ریشه‌های آلودگی هوای تهران ورود بی‌رویه خودرو به این شهر بدون خروجی است.

کهرم، مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در 10 سال گذشته، برخی از ماشین‌های فرسوده را از رده خارج کرده است اما این سازمان برای از رده خارج کردن دیگر خودروهای فرسوده، به سرمایه و بودجه نیاز دارد.

وی با تاکید بر این‌ که پول را باید در دامن خودروسازان ریخت، بیان داشت: باید خودروهای تازه وارد کرد و خودروهای فرسوده را از رده خارج کرد. باید به مردم پیشنهاد داد، خودروهای فرسوده خود را تحویل دهند تا وام یا خودروی جدید به آن‌ها تحویل داده شود.

  مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با تاکید بر اینکه تعطیلی مدارس راه علاج  قطعی کاهش آلودگی هوا نیست، عنوان کرد: باید مترو و وسایل حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهیم یا باید چاره‌ای برای افزایش فضای سبز پیدا کنیم که عملی کردن این راهکارها حدود 10 سال زمان می‌برد.

شهرداری تقاضای بودجه نکرده است

علیرضا دبیر، رییس کمیسیون برنامه‌ریزی و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز در این ارتباط به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: شهرداری و سازمان محیط زیست برای ایجاد فضای سبز از شورا تقاضای بودجه نکرده‌اند.

وی ادامه داد: امر از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بر عهده دولت است.

وجود 60 هزار خودروی فرسوده در کشور

هرچند به نظر نمی‌رسد، مشکل کمبود بودجه و حضور خودروهای فرسوده در خیابان‌های تهران به این زودی برطرف شود اما  رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا روز گذشته از تشدید برخورد با موتورسیکلت و خودروهای دودزا با توجه به افزایش آلودگی هوا خبر داد. وی گفت: در حال حاضر با توجه به دستور فرماندهی ناجا برخورد با خودروهای دودزا در اولویت قرار دارد.

 مهری، با اشاره به اینکه حتی با ارائه معاینه فنی، تمام ناوگان مینی‌بوسی استان تهران در سن فرسودگی قرار دارد، بیان داشت: 17 هزار خودروی وابسته به شهرداری (تاکسی‌ها) در سن فرسودگی هستند ضمن اینکه در سطح کشور 60 هزار خودروی فرسوده داریم و این میزان قابل توجهی است.

دو هزار اتوبوس فرسوده در تهران

علاوه بر خودروهای شخصی، برخی از وسایل حمل و نقل عمومی هم از کار افتاده شده‌اند. محسن سرخو، رییس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، در ارتباط با از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: از شش هزار و 500 اتوبوسی که در تهران وجود دارد، حدود دوهزار اتوبوس فرسوده شده‌اند که تا پایان سال 95 این اتوبوس‌ها بازسازی می‌شوند.

وی در خصوص 17هزار تاکسی فرسوده‌ای که وابسته به شهرداری است، عنوان کرد: این تاکسی‌ها متعلق به شهروندان است و به جای این خودروهای فرسوده برنامه‌ریزی شده است طی پنج سال آینده خودروهای جدید جایگزین شود.

سرخو در ادامه بیان داشت: طی یک برنامه‌ریزی پنج ساله که از سال 93 صورت گرفت، قرار بر این است تا پایان سال 97، 10 هزار خودروهای فرسوده نوسازی و خودروهای جدید جایگزین آن‌ها شود.

وی در خاتمه صحبت‌هایش، خاطرنشان کرد: سالانه 500 اتوبوس فرسوده تعمیر می‌شود که از این لحاظ مشکلی در شورای اسلامی شهر تهران وجود ندارد.

دیگر آلودگی هوای پایتخت به داستانی تکراری تبدیل شده است و حساسیت چندانی را نیز بر نمی‌انگیزد؛ فقط تعطیلی مدارس و در برخی موارد ادارات را در پی دارد. هر روزه ماشین‌های فرسوده روز خود را از نو شروع می‌کنند، برای گریز از قانون راهکارهایی را می‌یابند و مسوولان نیز همچنان برای نجات شهر از آلودگی هوا و دود، چشم به دستان یکدیگر دوخته‌اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز