سرپرست معاونت فنی سازمان نظام پرستاری:

مخزن ویروس سرماخوردگی و آنفلوانزا انسان است

۱۳۹۴/۱۰/۰۹ - ۰۸:۵۲:۰۰
کد خبر: ۳۵۵۰۶۱
مخزن ویروس سرماخوردگی و آنفلوانزا انسان است
ابوالفضل جاریانی، با اشاره به اینکه مخزن ویروس سرماخوردگی و آنفلوانزا انسان است، افزود: سرماخوردگی علائمی مثل تب و کوفتگی ندارد، اما این دو نشانه در آنفلوآنزا بعلاوه خلط به صورت بارز وجود دارد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، ابوالفضل جاریانی، گفت: در دنیا سه ویروس باعث آنفلوانزای فصلی می شود، ویروس (H1N1) یا همان A، ویروس نوع B و ویروس H3N2، سه ویروسی هستند که هر سال ممکن است باعث ایجاد همه گیری آنفلوانزا شوند. ضمن اینکه ویروس H1N1 شدت بیماری زایی بیشتری نسبت به دو ویروس دیگر دارد.

وی ادامه داد: راه های انتقال ویروس، مشابه ویروس های آنفلونزای فصلی است یعنی بیشتر از طریق ذرات درشت (droplrt) که از طریق سرفه و عطسه تا یک و نیم متر پرتاب می شوند و میزان سرایت زایی آن از بیماری آنفلونزای فصلی بیشتر است. دوره قابلیت سرایت 1 تا 7 روز و دوره عفونت زایی تا 7 روز پس از شروع علایم است.

جاریانی بیان کرد: با آنکه سرماخوردگی و آنفلوانزا از طریق ترشحات تنفسی با سرفه و عطسه انتقال پیدا می کنند و با وجود داشتن تفاوت های زیاد، روش های درمانی مشترکی دارند. سرماخوردگی به صورت تدریجی پدیدار می شود و شایع ترین علامت آن آبریزش بینی، عطسه و گرفتگی بینی است، اما آنفلوآنزا به صورت ناگهانی بروز می کند و بارزترین نشانه های آن تب بالای 38 درجه، سردرد، درد عضلانی، عرق، آبریزش بینی، گلودرد و سرفه است که مدت زمان بیشتری طول می کشد تا سرفه از بین برود.

وی با اشاره به اینکه مخزن ویروس سرماخوردگی و آنفلوانزا انسان است، افزود: سرماخوردگی علائمی مثل تب و کوفتگی ندارد، اما این دو نشانه در آنفلوآنزا بعلاوه خلط به صورت بارز وجود دارد. البته دوران نهفتگی بیماری در آنفلونزا نسبت به سرماخوردگی بسیار کوتاه است، اما در افراد سالمند و کسانی که دچار بیماری زمینه ای هستند عوارض بیماری آنفلوآنزا شدیدتر است و گاه مرگ و میر در پی دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز