مشاور بنیاد ملی نخبگان:

آیین‌نامه شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان هنری‌کشور تصویب شد

۱۳۹۴/۱۰/۰۹ - ۰۹:۳۹:۳۴
کد خبر: ۳۵۵۱۰۹
آیین‌نامه شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان هنری‌کشور تصویب شد
مشاور بنیاد ملی نخبگان گفت: «آئین‌نامه شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان هنری‌کشور» به منظور حمایت و ارتقای جایگاه هنر متعالی در چارچوب گفتمان فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی و با هدف شناسایی اجتماعات نخبگانی در زمینه‌های مختلف هنر متعهد به تصویب رسید.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، پرویز کرمی مشاور رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تصویب آیین نامه شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان هنری کشور، اظهار کرد: به منظور حمایت و ارتقای جایگاه هنر متعالی در چارچوب گفتمان فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی و با هدف شناسایی اجتماعات نخبگانی در زمینه‌های مختلف هنر متعهد و در اجرای اقدام‌های ملّی 1ـ1ـ1، 2ـ1ـ3  و 4ـ1ـ5 از سند راهبردی‌ کشور در امور نخبگان، این‌آیین‌نامه در بنیاد ملی نخبگان تصویب شد.

وی افزود: این آیین نامه، مربوط به هنرمندان شاخه های هنری در ‌گروه‌های هشت‌گانه «هنرهای نمایشی»، «هنرهای تجسمی»، «هنرهای سینمایی»، «موسیقی»، «هنرهای سنتی»، «صنایع دستی»، «معماری و شهرسازی» و «هنرهای چندرسانه‌ای» است.

تعریف سرآمدان و مستعدان برتر هنری

کرمی با بیان اینکه برگزیدگان هنری در گروه‌های هشت‌گانه هنر و در دو رده «مستعد برتر هنری» و «سرآمد هنری» تعریف می‌شوند، ادامه داد: سرآمد هنری، فردی است‌که بر اساس ذوق، خلاقیت سرشار و تلاش خود به جایگاهی ممتاز در میان همگنان دست یافته باشد.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، مهم‌ترین شاخصه‌های شناسایی سرآمد هنری را صاحب سبک و شیوه‌ای نوآورانه درآفرینش‌ آثار هنری دانست و گفت: این شخص باید سال‌های متمادی از عمر خود را در آن حوزه هنری به صورت فعال و پیشرو سپری‌کرده باشد، آثار هنریِ او متعهدانه، اخلاق‌مدار و در مسیر تعالی انقلاب و آداب اسلامی ـ ایرانی باشد و در محدوده سنی بالاتر از 40 سال باشد.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری درباره مستعد برتر هنری نیز توضیح داد: این افراد، از جمله کسانی هستند که با استعداد ویژه فعالیت های هنری شان نشان از آتیه درخشان هنری داشته باشند، اما لازم است این استعداد به مدد لطف الهی، تلاش فردی و پشتیبانی مراجع ذیربط، هر چه بیشتر از قوه به فعل درآید تا به «سرآمد هنری» تبدیل شوند.

وی افزود: آثار هنری مستعد هنری باید دارای نشانه‌هایی خلاقانه، نوآورانه، واجد ارزش‌های بدیع هنری و متفاوت باکار عموم باشد؛ آثار هنریِ او متعهدانه، اخلاق‌مدار و در مسیر تعالی انقلاب و آداب اسلامی ـ ایرانی باشد و همچنین جوان، در محدوده سنی 15 تا 40 سالگی باشد.

شاخص‌های شناسایی برگزیدگان هنری

پرویز کرمی به شاخص های شناسایی برگزیدگان هنری براساس این آیین نامه اشاره و اظهار کرد: برگزیدگان هنری بر اساس شاخص‌های  کسب افتخارات هنری (از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی و سایر نهادهای مرتبط)، کسب موفقیت در رویدادهای هنری در سطح ملّی و بین‌المللی، آفرینش آثار بدیع، تخلق به اخلاق اسلامی و آداب ملّی، داشتن فعالیت‌های برجسته پژوهشی، آموزشی، ترویجی، تبلیغی و شاگردپروری درحوزه هنری و داشتن پیشینه تحصیلی‌ و تخصص علمی در زمینه‌های مرتبط با هنر شناسایی می شوند.

مشاور رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین ابراز کرد: سنجش معیارهای شناسایی برگزیدگان هنری پس از تأیید معیارها درکمیسیون دائمی هیئت‌امنا، مطابق شیوه‌نامه‌ای است‌که پس از تأیید شورای شناسایی برگزیدگان هنری به تصویب رئیس بنیاد می‌رسد.

شورای شناسایی برگزیدگان هنری

کرمی همچنین با بیان اینکه به منظور تدوین معیارهای شناسایی سرآمدان و مستعدان برتر هنری و پیشنهاد تصویب آن به بنیاد؛ و نیز انطباق ویژگی‌های نامزدها با شرایط مذکور در آیین‌نامه و شیوه‌نامه، «شورای شناسایی برگزیدگان هنری» تشکیل می شوند، ادامه داد: معاون فرهنگی بنیاد (رئیس شورا)، معاون پژوهشی فرهنگستان هنر، یکی از معاونان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با انتخاب رئیس نهاد، یکی از معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتخاب وزیر، یکی از معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری با انتخاب وزیر، یکی از معاونان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری با انتخاب رئیس سازمان، یکی از معاونان سازمان تبلیغات اسلامی با انتخاب رئیس سازمان و پنج تن از صاحب‌نظران هنری، اعضای این شورا خواهند بود که با حکم رییس بنیاد ملی نخبگان منصوب می شوند.

جایزه سرآمدان هنری

وی در ادامه درباره رویکردهای جوایز در نظر گرفته براساس آیین نامه شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان هنری کشور ابراز کرد: به منظور تسهیلِ مسیر فعالیت‌های نخبگانی برگزیدگان هنری، بنیاد با همکاری نهادهای ذیربط، تسهیلاتی را در قالب «جایزه رشد هنری» و «جایزه سرآمدان هنری» اعطا می‌کند که تعداد برگزیدگان، شرح تفصیلی و اعتبار هر یک از جوایز بر اساس بودجه سالانه بنیاد و مبتنی بر شیوه‌نامه‌ای است که به تصویب رئیس بنیاد ملی نخبگان می‌رسد.

کرمی افزود: همزمان آیین نامه پشتیبانی از پایان نامه های دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی و همچنین آیین نامه پشتیبانی از اعضاء هیأت علمی برگزیده دانشگاهی نیز در هفته جاری ابلاغ شد. 

نظر شما