معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ:

مسئولان شهری به جای فرافکنی به معاینه فنی نظارت کنند

۱۳۹۴/۱۰/۱۲ - ۰۸:۵۷:۰۴
کد خبر: ۳۵۶۰۵۳
مسئولان شهری به جای فرافکنی به معاینه فنی نظارت کنند
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در یادداشت خود با عنوان "تردید پلیس در اصالت معاینه فنی" نگرانی خود از رفت و آمد خودروهای بدون معاینه فنی در شهر ابراز داشت.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در این یادداشت آمده است: متاسفانه برخی از مدیران و مسئولان شهری، با معضل آلودگی هوا ابزاری برخورد می کنند، این در حالی است که شهروندان و در راس آنها ماموران پلیس راهور در کف خیابان ها و تقاطع ها از لحاظ جسمی و روحی در معرض شدیدترین آسیب ها قرار دارند و قضاوت این موضوع با افکار عمومی است.

در این راستا برخی از آقایان با اظهارنظرهای غیرکارشناسانه و غیر مسئولانه ادعا می کنند که تنها 10 درصد از خودروهای شهر تهران دارای معاینه فنی بوده و 90 درصد آنها فاقد معاینه فنی هستند؛ در صورتی که براساس آمار دقیق سامانه شماره گذاری پلیس راهور 42.5 درصد از خودروهای سواری مدل تولید و ساخت آنها سال 90 به بعد بوده که براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی از داشتن معاینه فنی معاف هستند، همین مورد کافی است که پایه و اساس آمار آنها زیر سئوال برود.

پلیس راهور به انجام صحیح فرایند معاینه فنی در جهت بهبود سلامت محیط زیست اصرار دارد زیرا معتقد است برگه معاینه فنی گواهی سلامت خودرو به لحاظ آلایندگی محسوب می شود.

در این راستا چنانچه مسئولان معاینه فنی هم دلسوزانه به فکر رفع آلودگی هوا و مشکلات شهروندان هستند و به سلامت آنها اهمیت می دهند؛ این شرایط بغرنج ایجاب می کند بدون گرفتن وجه از شهروندان به عنوان تسهیلات تشویقی آنها را به اخذ معاینه فنی ترغیب کنند.

معاینه فنی دارای عجایب چند گانه است، یکی از این عجایب خودروهایی هستند که در شهر تردد می کنند و علیرغم داشتن معاینه فنی از مراکز مجاز شهر تهران دودزا هستند؛ عجیب تر اینکه خودرویی در داخل پارکینگ به علت تصادف شدید غیر قابل حرکت بوده و معاینه فنی برای آن صادر می شود.

از دیگر عجایب این عرصه، صدور برگه معاینه فنی به صورت غیابی است به نحوی که خودروها بدون اینکه به مراکز معاینه فنی مراجعه کند، صاحب گواهی سلامت فنی می شود.

بنابراین مسئولان شهری به جای فرافکنی بهتر است به نحوه صدور برگه معاینه فنی نظارت و کنترل داشته باشند و پای دلالان را از مدار فرایند معاینه فنی در مراکز قطع نمایند و صرفا نسبت به نصب دوربین در مراکز معاینه فنی و اخذ تصاویر اکتفا نکنند.

لذا پیشنهاد می شود با ایجاد کارگروه های تخصصی متشکل از نهادهای دولتی و غیر دولتی فرایند صدور برگه معاینه فنی در مراکز مربوطه به دقت مورد نظارت قرار گیرد تا دیگر شاهد صدور گواهی معاینه فنی صوری و تردد خودروهای دودزا با داشتن گواهی سلامت فنی در سطح خیابان ها نباشیم.

رفع معضل آلودگی هوا از دغدغه های اصلی پلیس راهور بوده و برحسب تدابیر سردار فرماندهی محترم ناجا این عمل در اولویت ماموریت های این پلیس قرار دارد و برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی در سالجاری و رشد 70 درصدی آن نسبت به مشابه سال قبل حکایت از اهتمام پلیس راهور نسبت به حل این معضل دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز