سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد :

رتبه ۸۸ برای ایران از نظر سهم سلامت از تولید ناخالص ملی

۱۳۹۴/۱۰/۱۴ - ۱۰:۵۴:۵۲
کد خبر: ۳۵۷۰۲۴
قائم مقام وزیر بهداشت امروز در دومین نشست خبری خود ضمن تشریح مهم‌ترین اقدامات و برنامه های جاری وزارتخانه، به پرسش‌های مختلف خبرنگاران رسانه‌ها پاسخ داد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا؛ دکتر ایرج حریرچی در این نشست با بیان اینکه در همه ی دنیا ، هزینه های سلامت ،بالاست، گفت:  9.5  درصد کشورهای دنیا کل درآمد ناخالص ملی را اختصاص به بهداشت و درمان می دهند.

وی با بیان اینکه  د رسال 2013 و 2014 هفت هزار و300 میلیارد دلار از کل تولید 77 هزار ناخالص دنیا به حوزه بهداشت و درمان اختصاص داشته است، گفت: حوزه سلامت به دلیل این که مردم به طور روزمره با آن در ارتباط هستند بسیار پرهزینه است.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: میزان مراجعه  سرپایی هر ایرانی در سال  10.2  درصد است و حدود یک دهم مردم نیز سالانه در بیمارستانها و مراکز درمانی بستری می شوند.

حریرچی افزود: کشور ما در رتبه سی و دوم دنیا از نظر تولید ناخالص داخلی با محاسبه دلار معمول قرار دارد  و از نظر دلار بین المللی که قابل مقایسه تر است ، کشور هفدهم در دنیا هستیم و از نظر سرانه  و قدرت خرید کشور هفتادم در دنیا هستیم.

دکتر حریرچی ادامه داد:کشور ما به لحاظ  سهم سلامت از تولید ناخالص ملی در  رتبه 88 دنیا قرار دارد که در این زمینه نسبت به سایر کشورهای جهان عقب تر هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: هیچ کشور توسعه یافته و متوسطی با هر سیاست بهداشتی درمانی در دنیا وجود ندارد که  در 20 سال اخیر هزینه های بهداشتی درمانی را کاهش داده باشد بلکه  هزینه سلامت را کنترل و یا مدیریت کرده اند .

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه به تبیین اقتصاد بهداشت و درمان پرداخت و گفت: منابع از طریق فروش نفت و  گاز ، مالیات عمومی و دریاقت حق بیمه و نیز  پرداخت مستقیم از جیب مردم به دست می آید که اینها چهار منبع اصلی درآمد حوزه بهداشت و درمان است .

حرچی با بیان اینکه پرداخت از جیب یعنی هر پرداختی که حین دریافت خدمت مستقیم پرداخت می شود ، گفت: در کل دنیا پرداخت هزینه های درمانی مردم از جیب 18 درصد است این در حالی است که در کشور ما تا سال منتهی به  92 این هزینه به طور  متوسط 55 درصد بوده است که این هزینه ها  نه وارد چرخه تخصیص و انباشت منابع می شود .

وی گفت: در کشورهایی که پرداخت از جیب بالاست وزارت بهداشت و بیمه ها ضعیف هستند  ونمی توانند سیاستگذاری کنند.

حریرچی گفت: سیستمی که در دنیا پیشنهاد می شود این است که رابطه مالی بیمار و پزشک به حداقل و صفر برسد و سهم بیمه ها و دولت درتامین هزینه های بهداشت و درمان بالا برود .

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز