۴ درصد کل بارداری ها دچار سقط مکرر می شوند

۱۳۹۴/۱۰/۲۳ - ۱۰:۴۵:۴۸
کد خبر: ۳۶۰۶۷۹
۴ درصد کل بارداری ها دچار سقط مکرر می شوند
دکتر مریم السادات حسینی رئیس اولین کنگره چالش های بالینی در زنان مامایی و نازایی گفت : بر اساس آمار جهانی ، میزان شیوع سقط مکرر 3 تا 4 درصد کل بارداری ها است .

به گزارش خبرگزاری برنا؛دکتر مریم السادات حسینی در خصوص تعریف سقط مکرر توضیح داد : به سه سقط پشت سر هم ،سقط مکرر گفته می شود که به 2 دسته سقط مکرر اولیه و ثانویه تقسیم می شود . 

وی درباره  سقط مکرر  پشت سر هم بدون هیچ تولد زنده گفت:  سقط های مکرر ثانویه به سقط هایی که بعد از یک بارداری موفق و تولد زنده صورت می گیرد ، گفته می شود . 

وی درباره علل سقط های مکرر  در بارداری های بدون تولد گفت: سقط مکرر علل مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به عوامل ژنتیکی اشاره کرد که عامل بروز 5 تا 10 درصدسقط های مکرر و 60 تا 70 درصد کل سقط ها محسوب می شوند . 

حسینی افزود : علل آناتومیک که مربوط به ساختار رحم است ، علل هورمونال ، بیماری های خودایمنی مانند لوپوس ، اختلالات انعقادی اکتسابی یا ارثی و بیماری های آناتومیکی و اختلالات رحم که یکی از آنها نارسایی دهانه رحم است ، از دیگر علل سقط مکرر به شمار می رود . 

رئیس اولین کنگره چالش های بالینی در زنان  مامایی و نازایی سقط مکرر ناشی از نارسایی دهانه رحم را قابل پیشگیری عنوان کرد و گفت : به دلیل اهمیت این موضوع ، یکی از مباحث این کنگره به بررسی لزوم یا عدم لزوم غربالگری همه زنان از نظر ابتلا به این تارسایی قبل از بارداری اختصاص دارد . 

وی درباره بیماری های زمینه ای که در مادران وجود دارد گفت:  مادر از دیگر علل سقط مکرر محسوب می شود مانند بیماری های خود ایمنی و سندرم آنتی فوسفولیتید که طی آن بدن بر علیه خود موادی می سازد که منجر به دفع جنین می شود . 

رییس کنگره چالش های بالینی در زنان ، مامایی و نازایی خاطرنشان کرد : این بیماری با انجام یک آزمایش خون قابل تشخیص و با درمان دارویی قابل درمان است . 

حسینی ادامه داد : اختلالات هورمونی که عمده علل آن مربوط به نارسایی تخمدان ها است ، قابل تشخیص است و می توان با تجویز هورمون های لازم آن را درمان کرد . 

وی با بیان اینکه در زنانی که تخمدان پولیکیستیک دارند ، میزان سقط بیشتر است ، افزود : اختلالات انعقادی که در اثر کمبود برخی فاکتورهایی که در لخته شدن خون دخیل هستند ، بروز می یابد ابل تشخیص و پیشگیری است

نظر شما