محمد خسروی جامعه شناس و آسیب شناس در گفتگو با برنا؛

مد در ایران تقلیدی است

۱۳۹۴/۱۰/۲۵ - ۱۰:۱۱:۴۶
کد خبر: ۳۶۱۲۷۸
مد در ایران  تقلیدی است
مد و مدگرایی به ذات بد نیست اما باید با الگوهای ایرانی همراه باشد، ما باید خودمان طراحان در این زمینه باشیم نه اینکه وارد کننده متاسفانه طراح مد در ایران فقط تقلید می کنند

محمد خسروی جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی  در گفتگو با خبرنگار آسیب های اجتماعی خبرگزاری برنا؛ درباره مد در جامعه امروز ایران گفت: پدیده مد گرایی در جامعه  امروز ایران از چند وجه قابل بررسی است، ابتدا تعریف خود مد است؛ واژه مد در لغت به روش و طریقه‏اى موقتى گفته می شود  که براساس ذوق و سلیقه افراد یک جامعه و سبک زندگى از جمله شکل لباس پوشیدن، نوع آداب پذیرایى و معاشرت و تزیین و معمارى خانه و را تنظیم مى‏کند.

انسان در زندگی همواره دنبال نوآوری است و از یکنواختی گریزان است  و همیشه از جدید ها استقبال می کند و از آن استقبال می کند، انسان همیشه میل به خود آرایی و زیبایی دارد و این امر در نهاد انسان به طور فطری وجود دارد و سعی می کند.

خسروی درباره انسان و میل زیبایی عنوان کرد:اگر انسانی به اصطلاح به خودش می رسد، این میل ریشه در کمال گرایی و حس زیبایی دارد که انسان ها به دنبال آن هستند، حالا اگر از روى افراط و تفریط سیر طبیعی این امر از دستش خارج شود فرد از اموری چون خودنمایی و مدپرستی  سر در می آورد.این عوامل هر یک خودشان می توانند  موجب شود انسان از آن کمال زیبایی فاصله بگیرد و تبدیل شود به یک مصرف گرا شود.

این آسیب شناس درباره پدیده مد و پذیرفته شدن از سوی جوانان عنوان کرد:  در جوانی اسنان میل به سوی زبیایی و کمال جویی و توجه خاصی به ظاهر دارد، اما باید مراقب بود که فرد از حالت طبیعی خارج نشود به این دلیل که اگر جنبه ی انحرافی پیدا می کند و آسیب های اجتماعی جبران ناپذیری به جای می گذارد . پس این وظیفه فعالان این حوزه است که طوری ساماندهی کنند که نیاز برطرف شود.

وی درباره  ی نیاز غریزی اسنان ها به تنوع طلبی معتقد است :فطرت انسان نیازهای غریزی زیادی دارد مانند زیبایی خواهی و تنوع پذیری که ریشه در نهاد انسان دارد، که صورت های افراطی آن می شود مد پرستی و رواج افراطی آن در جامعه  که خود این امر باعث می شود  تقلید های کرکورانه و بدون شناخت انجام شود که افراد اجتماع را دچار خود کم بینی و عدم اعتماد به نفس در انسان ها می شود .

خسروی درباره وضعیت مد در ایران معقتقد است :باید این نکته را در نظر گرفت که  آن چیزی که در جامعه ایران به عنوان مد پذیرفته می شود برگرفته از فرهنگ و آداب و سنن ایرانیان نیست.شما نگاهی بیاندازید به سبک های زندگی در حال حاضر ایران  همه چیز تغییر کرده و رنگ و بوی دیگری به خودش را گرفته است،پس می بیند فقط محدود به لباس،رنگ مو و آرایش نیست.

ابتدا ما باید این قضیه را بررسی کنیم که نیازهای یک فرد در جامعه ایران چیست؟

وی درباره نیازهای یک فرد در جامعه کنونی ایران خاطر نشان کرد: یک فرد در ایران الان چه نوع پوششی را می پسند،چه نوع سبک زندگی را دوست دارد؟ و چه تعریفی از ایده آل در این موارد دارد.در کشورهای غربی مد بر اساس طبقات اجتماعی و افراد جامعه تعریف می شود آنچه که در طبقه متوسط به عنوان مد استفاده می شود در طبقه بالایی جامعه مرسوم نیست بر خلاف ایران وقتی که وقتی پدیده ای مد می شود تمامی افراد اجتماع از آن استفاده می کنند.

مد و نسل جوان

وی درباره مد و نسل جوانی که در ایران زندگی می کنند تصریح کرد:اگر همین رویه پیش بورد و نسل جوان ما دنبال مد و مدگرایی باشد در ظاهر و سبک مد و مدگرایی تمامی ابعاد زندگی او را فرا خواهد گرفت و جوان دیگر به باقی امور زندگیش تحصیلات، داشتن شغل مناسب و ارتباطات درست اجتماعی نمی رود در مصرف گرا خواهد شد.ما وقتی می گوییم مد و مدگرایی آثار مخربی را به بار می آورد و باور داریم باید با آن مقابله شود،پس باید راهکاری را برای ارائه داشته باشیم،نباید به آنها برجسب بزنیم که خود باخته هستند و فرهنگ خودشان را فراموش کرده اند .

خسروی تاکید کرد : ما هم هیچ کاری برای برطرف کردن این خواسته جوانان نکردیم، باید کیفیت ها بالا ببریم و به خواسته ای جوانان در این حوزه رسیدگی کنیم، نباید انتظار داشته باشیم که این معضل به گفته ی برخی به خودی خود حل شود البته مات ما باید در نظر داشته باشیم که مد فقط برای جوانان نیست ،بقیه افراد جامعه در سنین مختلف  نیز چنین نیازی را دارند؛ اصولا میل زیبایی در انسان نهادینه شده و انسان زیبایی را دوست دارد پس باید کاری کنیم که توقع تمام افراد اجتماع برطرف شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز