رییس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن معاونت بهداشت خبر داد:

۸۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال در جنوب کشور واکسینه می شوند

۱۳۹۴/۱۰/۲۵ - ۱۱:۱۶:۵۱
کد خبر: ۳۶۱۲۹۹
عملیات ایمن سازی تکمیلی فلج اطفال در نیمه جنوبی کشور در بازه زمانی 26 تا 29 دیماه انجام می شود. در این برنامه 800 هزار کودک زیر 5 سال واکسینه می شوند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، زهرایی رییس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن معاونت بهداشت ضمن اعلام این خبر گفت: فلج اطفال یا پولیومیلیت یک بیماری ویروسی و مسری است. این بیماری معمولا در کودکان خردسال رخ می دهد ولی ممکن است در نوجوانان و بالغین نیز مشاهده شود.

وی افزود: بیش از 99 درصد موارد عفونت با ویروس، بی علامت  و خفیف بوده و در کمتر از یک درصد موارد منجر به فلج دائمی فرد می شود.

وی ادامه داد: به دنبال ریشه کنی آبله ، سازمان جهانی بهداشت در سال 1988 برنامه جهانی ریشه کنی فلج اطفال را تصویب کرد که تاکنون مؤفقیت های زیادی داشته است. در حال حاضر تنها دو کشور همسایه شرقی ایران (افغانستان و پاکستان )  بومی این بیماری هستند.

وی با اعلام اینکه آخرین موارد فلج اطفال در ایران در سال 1379 گزارش شدند و از آن تاریخ تاکنون، ایران عاری از فلج اطفال است.

زهرایی بیان داشت: برای ریشه کنی فلج اطفال اقدامات متعددی انجام می شود. یکی از مهم ترین این اقدامات، واکسیناسیون کلیه کودکان با واکسن فلج اطفال است. در ایران کودکان در بدو تولد ، 2 ،4 ، 6 ،18 ماهگی و 6 سالگی واکسن خوراکی فلج اطفال را دریافت می کنند.

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن گفت: همچنین از شهریور 1394 یک نوبت واکسن تزریقی فلج اطفال در 4 ماهگی ( همراه قطره فلج اطفال ) به کودکان تجویزمی شود.

وی افزود: اقدام مهم دیگر، عملیات ایمن سازی تکمیلی است که با توجه به مرزهای گسترده با دوکشور بومی فلج اطفال و ترددهای فراوان بین ایران و این دو کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: در عملیات ایمن سازی تکمیلی  که هر سال در ایران انجام می شود، کودکان زیر 5 سال بدون توجه به سابقه ایمن سازی، مجددا دو نوبت قطره خوراکی فلج اطفال را با فاصله 4 هفته دریافت می کنند.

طبق برنامه ریزی انجام شده، نوبت اول این عملیات در 29-26 دی و مرحله دوم آن در 27-24 بهمن در نیمه جنوبی کشور در شهرستان های تحت پوشش دانشگاه های خراسان جنوبی، زابل، زاهدان، بم، جیرفت، ایرانشهر و هرمزگان به صورت سراسری (خانه به خانه) انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: در شهرستان های تحت پوشش دانشگاه‌های کرمان ،فارس، فسا، جهرم، بوشهر، دزفول، آبادان، بهبهان و اهواز این عملیات درگروه ها و مناطق پرخطر انجام خواهد شد.

 زهرایی خاطرنشان کرد: طبق برآورد انجام شده حدود 800 هزار کودک زیر 5 سال تحت پوشش این عملیات قرار خواهند گرفت.

وی افزود: سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در نیمه شمالی کشور قرار دارند، نیز مناطق و گروه‌های پرخطر خود را که بالغ بر 250هزار کودک زیر 5 سال می شوند، در طی اردیبهشت و خرداد واکسینه می کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز