معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت:

بیماری های عفونی، دیگر علت اصلی مرگ نیست

۱۳۹۴/۱۰/۲۸ - ۱۴:۲۸:۲۵
کد خبر: ۳۶۲۶۷۶
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به کارنامه درخشان ایران در حوزه سلامت، اظهار داشت: در سالهای اخیر شاهد کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان و افزایش دسترسی مردم به خدمات حوزه بهداشت و درمان بوده ایم و همانند گذشته ، دیگر بیماری های عفونی علت اصلی مرگ در کشور نیست.

به گزارش گروه خبرخبرگزاری برنا، رضا ملک زاده در بیست و یکمین جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی که امروز در تالار ابوریحان دانشگاه علوم شهید بهشتی برگزار شد، با بیان اینکه در حال حاضر 80 درصد مرگ و میر ها در کشور به دلیل بیماری های غیر واگیر است، افزود: این بیماری ها به دلیل عدم تحرک بدنی، چاقی و تغذیه به وجود می آید که لازم است تا در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام شود.

وی تصریح کرد: طرح تحول سلامت اجرا شد تا هزینه خدمات درمانی مردم را کاهش دهد بنابراین اگر بخواهیم موفق شویم باید تحقیق و پژوهش را اساس کار خود کنیم.

 ملک زاده با بیان اینکه وضعیت پژوهش در مقایسه با دوران گذشته قابل مقایسه نیست، اظهار داشت: پس از پایان جنگ تحمیلی، ایران بالاترین شتاب علمی را در دنیا تجربه کرد و دانشمندان ایرانی توانستند 240 هزار مقاله علمی را تولید و در سطح دنیا منتشر کنند که از میان، 95 هزار مقاله مربوط به حوزه پزشکی است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت افزود: در سالهای گذشته سالانه حدود یک هزار مقاله علمی در کشور تولید می شد در حالی که تنها در سال گذشته 40 هزار مقاله علمی تولید شد و حوزه پزشکی نیز توانست 20 هزار سند علمی را در یک سال منتشر کند.

وی خاطر نشان کرد: 32 درصد کل مقالات علمی کشور مربوط به حوزه پزشکی است در  حالی که تنها 10 درصد هیات علمی و 10 تا 12 درصد بودجه پژوهشی کشور در اختیار ما است اما از این وضعیت رضایت چندانی نداریم و می خواهیم به سطح بالاتری از لحاظ تولید علم برسیم .

ملک زاده با بیان اینکه قصد نداریم در حوزه علم خودمان را با کشور های منطقه مقایسه کنیم، ادامه داد: علیرغم اینکه در سالهای اخیر بودجه مناسبی جهت توسعه پژوهش در کشور نداشته ایم و میزان آن حدود نیم درصد بوده، اما پیشرفت های زیادی در این حوزه به دست آمده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت از اختصاص حداقل 2 درصد بودجه کشورهای گروه 20 به امر پژوهش خبر داد و گفت: بیشترین سهم پژوهش در بودجه در دنیا مربوط به کشور کره جنوبی است که 4 درصد از بودجه خود را به پژوهش اختصاص داده اما کشور آمریکا نیز از نظر حجم مالی، بیشترین سهم را برای پژوهش اختصاص داده است.

ملک زاده تأکید کرد: در تمام کشور های پیشرفته دنیا، ابتدا دولت در بخش پژوهش سرمایه گذاری کرده و پس از آن بخش خصوصی نیز حضور یافته که لازم است این موارد مورد توجه سیاست گذاران کلان کشور قرار گیرد.

وی گفت: اگر بخواهیم در کشور از نظر اجتماعی و اقتصادی جهش کنیم داشته باشیم باید در پژوهش سرمایه گذاری کنیم اما با این وجود، تعداد مقالات ایران در منطقه از ترکیه و رژیم صهیونیستی بیشتر و تعداد ارجاعات به مقالات دانشمندان ایرانی بسیار بیشتر از کشورهای منطقه و ترکیه است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه وضعیت پژوهش در حوزه پزشکی علیرغم مشکلات مالی، مناسب است، افزود: در ایران 540 نفر دانشمند با شاخص هوش بالا مشغول تولید علم هستند که باعث افتخار کشور و مردم نیز می باشند.

 ملک زاده وضعیت نیروی انسانی کشور در حوزه پزشکی را مناسب خواند و افزود: باید بتوانیم این نیروها که اصلی ترین سرمایه کشور هستند را جذب و از مهاجرت آنها به خارج از کشور جلوگیری کنیم. اما مجموعه ای از عوامل مانند شرایط اقتصادی  در اختیار ما نیستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: مقالات تولید شده باید در تولید محصولات شرکت های دانش بنیان موثر باشند و از سوی دیگر کلید پیشرفت شرکت های دانش بنیان، پذیرفتن ریسک است و در همین زمینه نیز با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توانستیم صندوق های غیر دولتی پژوهش را تشکیل دهیم.

وی در پایان در خصوص بیست و یکمین دوره جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی، خاطرنشان کرد: تأکید جشنواره امسال بر افزایش کیفیت تحقیقات بود و تعداد برگزیدگان محدود شدند تا بهترین ها انتخاب شوند از سوی دیگر مبلغ جوایز را نیز افزایش دادیم.

گفتنی است در این مراسم، آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، دکتر هاشمی وزیر بهداشت، دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور، دکتر جعفریان رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر پیوندی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر زالی رییس سازمان نظام پزشکی کشور و جمعی از مدیران و مسوولین حضور داشتند.

نظر شما