معاون امور مجلس،حقوقی و استانهای سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد؛

روزهای روشن پیش روی گردشگری ایران

۱۳۹۴/۱۰/۲۹ - ۱۶:۱۷:۵۱
کد خبر: ۳۶۳۱۳۰
روزهای روشن پیش روی گردشگری ایران
گردشگری هم مانند سایر بخش ها در دوران تحریم آسیب جدی دید و اکنون کشورهای اروپایی یک به یک در حال لغو هشدارهای سفر به ایران هستند و این یعنی موج تازه ای از گردشگران در حال حرکت به ایران هستند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، اسدالله درویش امیری معاون امور مجلس، حقوقی و استان های سازمان در مراسم معارفه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با تاکید بر اینکه ایران در مدت 12 سال در سخت ترین و بدترین شرایط عرصه بین المللی قرار داشت، افزود: امروز با وجود دستاوردهای بزرگ دولت تدبیر و امید که همه سیاستمداران جهان را مات و مبهوت کرد و قدرت بین المللی ایران به رخ آنها کشیده شد، اما در داخل کشور با سکوت به سادگی از کنار این توفیقات گذشتند.

وی گفت: بنا به اعتراف و اظهار یکی از مقامهای آمریکایی که در خبرها آمده است دستاورد اجرای برجام و رفع تحریم ها برای ملت بزرگ ایران این بود که در شرایط سخت و در اوج مشکلات، 50 میلیارد دلار از دارایی مسدود شده اکنون در دسترس ایرانی ها قرار گرفت و از طرفی 400 فرد و شرکت صادراتی از فهرست تحریم ها خارج شدند در همین راستا و به حق باید وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی دولت تدبیر و امید را قهرمان دیپلماسی 37 ساله کشور نامید .

معاون امور مجلس، حقوقی و استان های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: امروز باید به یمن این توفیق تاریخی کشور ، جشن و سرور شادمانی و شوق و شعف در گوشه گوشه شهرها و روستاها برگزار شو و شادی را به مردم ایران برگردانیم.

درویش امیری در ادامه تصریح کرد: از دیگر اتفاقات مهم که اجرای برجام به ارمغان خواهد آورد، تحول اساسی و بنیادی در حوزه گردشگری ایران است.

وی با اشـاره به مشکلات حوزه گردشـگری در زمـان تحـریم ها ادامه داد: حوزه گردشگری هم از مشـکلات و گرفتـاری های دوران تحـریم بی نصیب نبود و به همین دلیل ایران در این دوران متحمـل ضرر و زیان اقتصادی- فرهنگی فراوانی گردید.

وی با بیان اینکـه صنعت توریسـم سومین منبع اقتصـادی است که بسیاری از کشـورها در سطح جهـان و دنیا به شایستگی از آن استفاده کرده است، افزود: شهر لندن از جمله این مناطق و اولین شهر برای بازدید گردشگران جهان در سال 2015 بوده که حدود 18 میلیون و 800 هزار توریست وارد این شهر شده است و استانبول با 000/600/12 نفر تعداد گردشگر و دبی نیز با 000/300/14 نفر توریست از این منبع عظیم اقتصادی بهره مند شده اند .

معاون امور مجلس، حقوقی و استان های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اما ایران با تمدن 10 هزار ساله و صدها هزار اماکن تاریخی و فرهنگی که در سطح جهان شناخته شده است هنوز نتوانسته است از این منبع بزرگ برای رونق اقتصادی بهره لازم را ببرد.

درویش امیری اظهار کرد: باید گذشته را جبران کرد و موانع پیش روی حوزه گردشگری را برداشت و از سفره ای که در دنیا پهن شده است نهایت بهره را برد.

وی ادامه داد: پس از تحریم چند اتفاق مهم در حوزه گردشگری رخ خواهد داد که اولین آن ورود سرمایه گذاران برای توسعه زیر ساخت حوزه گردشگری و ساخت هتل های 4و5 ستاره است که به شدت از کشورهای دیگر برای ورود به توسعه و تأمین زیر ساخت های گردشگری و ساخت هتل ها با ایران در حال مذاکره هستند، دومین و مهمترین نیاز گردشگری ایران داشتن ناوگان حمل و نقل مناسب که در اولین قدم وزارت راه و شهرسازی شروع به نوسازی ناوگان هوایی کرده است و گام مهمی را در این امر برداشته و به طبع آن سایر بخش های حمل و نقل هم باید نوسازی و آماده پذیرای گردشگران در کشور گردد. سوم مبادله پولی و جابجایی وجه موردنیاز گردشگران که یکی از معضلات جدی جذب گردشگر به داخل کشور بود تا جایی که تحریم موجب عدم صدور مسترکارت و استفاده از آن در ایران بوده است .

در پسا تحریم باید خود را آماده یک میزبانی بزرگ از گردشگران ورودی کنیم، به ویژه آن که کشورهای اروپایی یک به یک در حال لغو هشدارهای سفر به ایران هستند و این یعنی یک موج تازه از گردشگران در حال حرکت به ایران عزیز ما و پسبین باید یک آمادگی فراگیر داشته باشیم .

معاون امور مجلس، حقوقی و استان های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: کسانی که پشت تریبون فریاد می زدند که «آنقدر قطعنامه بنویسید تا قطعنامه دان شما پاره شود .» اکنون کجا هستند که بیایند و آثار تحریم را بگویند و فریاد بزنند تحریم ها چه به روز اقتصاد و سایر بخش های کشور درآورده است.

درویش امیری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه باید تلاش کرد تا شهر سفال لالجین در فهرست جهانی و یونسکو جایگاه خود را پیدا کند افزود: همدان جزو پنج شهر گردشگری است که دارای شناسنامه تاریخ مهم کشور است .

وی گفت : استان همدان قابلیت های فراوانی در حوزه صنایع دستی دارد که می تواند جایگاه بزرگ گردشگری باشد.

وی تصریح کرد: استان همدان پایتخت سفال ایران و جهان است و آثار طبیعی منحصر به فردی از جمله غار علیصدر را دارد که باید بیشتر شناسانده شده و به ثبت جهانی نیز برسد.

وی با بیان اینکه زیرساخت های گردشگری در استان همدان باید گسترش یابد ادامه داد: ظرفیت های بالایی در استان در هر سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و هم گردشگری وجود دارد که امیدوارم با کمک بخش خصوصی افزایش یابد .

وی اضافه کرد: باید سهم گردشگری داخلی و خارجی استان را از شرایط فعلی که کمتر 5/3 درصد است افزایش داده و بالا برد.

وی در ادامه افزود: 13 درصد تولید صنایع دستی کشور متعلق به استان همدان است و 18 درصد صادرات صنایع دستی متعلق به این استان است.

وی سپس به آثار تاریخی منحصر بفرد استان همدان اشاره کرد و گفت؛ آثاری از جمله تپه هگمتانه، تپه نوشیجان، گنبد علویان، کتیبه های گنج نامه و آرامگاه شیخ الرئیس بوعلی سینای بزرگ و باباطاهر عریان از اماکن میراثی مهم کشور هستند.

در این جلسه نیکبخت استاندار همدان نیز طی سخنانی تأکید کرد؛ من از آقای مالمیر مدیرکل جدید می خواهم یک آجر میراث باستانی جابجا نشود و آسیب نبیند و رویکرد شما باید تغییر و توسعه باشد.

یادآور می شود: در ادامه این آیین در حکمی از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی «علی مالمیر» به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان منصوب و از زحمات «ریحان سروش مقدم» مدیر سابق این سازمان قدردانی شد.

نظر شما