وزیر بهداشت:

خودمراقبتی را باید در مدارس رواج دهیم

۱۳۹۴/۱۰/۳۰ - ۱۰:۰۴:۳۴
کد خبر: ۳۶۳۳۰۶
خودمراقبتی را باید در مدارس رواج دهیم
وزیر بهداشت، درمان و آ موزش پزشکی گفت: خود مراقبتی مهمترین اصل درحفظ سلامت جامعه است و این امر را باید از سنین مدارس رواج دهیم .

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، دکتر هاشمی در چهارمین کنگره خود مراقبتی و آموزش بیمار گفت:‌ خود مراقبتی عنوانی است که همه ما در طول مسیر زندگی با آن آشنا هستیم و در بخش های مختلف سلامت معنای مشابه دارد و مختصر می شود به اینکه انسان در طول زندگی از خود و خانواده اش مراقبت کند .

وی افزود: این امر با سطح سواد و وضعیت اقتصادی کشور رابطه مستقیم دارد .
 
هاشمی با بیان اینکه به نظر می رسد در طول دهه های گذشته شرایط ما نسبت به قبل بهتر شده زیرا سطح سواد جامعه بیشتر شده است گفت : در سال های گذشته متوسط سطح سواد جامعه تا کلاس هشتم امروزی بود اما الان اوضاع بهتر شده است .
 
وی افزود: اگر از من بپرسند بهترین کار در حوزه سلامتی چیست، می گویم همین کاری است که امروز به خاطرش دور هم جمع شده ایم و هر سال از آن استقبال بیشتری به عمل می آید  . 
 
هاشمی اضافه کرد : امیدوارم فقط پرستاران پیشقراولان چنین کنگره هایی نباشند و همه در این زمینه تبلیغ کنند تا بتوانیم در این امر موفق شویم .
 
وی گفت: خیلی ناپسند است که در کشور ما مهمترین عامل مرگ و میر، بیماری های قلبی و عروقی و سکته های مغزی باشد ؛ اینکه 50 درصد مردم فشار خون بالایی دارند و از این موضوع مطلع نباشند؛ اینکه مردم اضافه وزن داشته باشند و ندانند که چه مواد غذایی را مصرف کنند و به روح و جسمشان آسیب بزنند .
 
وزیربهداشت افزود: این موضوع هم که 20 هزار نفر هر ساله در جاده های کشور کشته می شوند ، ریشه در ندانستن خود مراقبتی دارد .
 
هاشمی با طرح این پرسش که مگر کشورهای دیگر چه فرقی با ما می کنند که آمارشان کشته هایشان خیلی پایین تر از ماست ؟ افزود: ما با کشورهای دیگر تنها در سطح سواد و دانش و اقتصاد تفاوت داریم .
 
وی گفت : از وزارت بهداشت و اداره کل آموزش پزشکی و درمان بخاطر برگزاری این کنگره تشکر می کنم و فکر می کنم اگر در هر خانه یک سفیر خود مراقبتی داشته باشیم بسیاری از مشکلاتمان حل می شود و در این زمینه موفق می شویم .
 
وزیر بهداشت افزود: یک شاخص اصلی برای فهمیدن میزان موفقیت ما در حوزه خودمراقبتی این است که اگر از کسی بپرسیم تعداد دندان های پوسیده اش چه قدر است ؟ بتواند جواب دهد.
 
وی ادامه داد: از من و همنسلانم نباید توقع اصلاح زیادی در این امر داشت اما ما باید درباره جمعیت دوازده ،  سیزده میلیونی دانش آموزانمان بدانیم و در مقطع دبستان هم در زمینه های تربیتی و رفتاری و هم در بحث های آموزشی نکاتی را به آنها بیاموزیم ؛ البته خودمان هم نباید عالم بدون عمل باشیم زیرا زمانی که حرفی با عمل همراه می شود تاثیر بیشتری می گذارد .
 
وی گفت : من فکر می کنم نظام سلامت در مسیر درستی حرکت می کند البته من از وضع حال حاضر راضی نیستم زیرا در سال های گذشته برغم تلاش های زیادی که شده بسیاری از فرصت ها ازدست رفته است و بسیاری از تصمیم ها یا بخوبی گرفته نشده و یا اصلا اتخاذ نشده است . 
 
وزیر بهداشت افزود : اگر امروز مردم از بیماری قلب و عروق رنج می برند و یا آلودگی هوا اذیتشان می کند ،  همه این موارد بخاطر بسیاری از تصمیماتی است که درباره آنها نگرفته ایم .
 
 هاشمی ادامه داد : نباید در گذشته بمانیم و می توانیم به کمک بسیاری از نهادها از جمله صدا و سیما مسائل درمانی را به مردم آموزش دهیم و خودمراقبتی را ابتدا از خودمان شروع کنیم و سپس به مردم جامعه آموزش دهیم
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز