گزارش اختصاصی برنا؛

روز هوای پاک با چاشنی دود و حرکات نمادین

۱۳۹۴/۱۰/۳۰ - ۱۰:۳۸:۱۵
کد خبر: ۳۶۳۳۲۸
روز هوای پاک با چاشنی دود و حرکات نمادین
روز گذشته روز هوای پاک و روز بدون خودرو بود. در چنین روزی غباری تیره رنگ، سراسر فضای شهر تهران را پوشانده و سنگینی هوا، تنفس را برای سالم‌ترین ریه‌ها نیز سخت کرده بود. آلودگی هوا تا جایی پیش رفت که مدارس نیز تعطیل شد.

به گزارش خبرنگار محیط‌ زیست خبرگزاری برنا، سال 94 در شرایطی به روز هوای پاک رسیدیم که بدون استفاده از ماسک، خروج از منزل تقریبا غیرممکن بود. به قول رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران جای تاسف دارد، روز هوای پاک را با تعطیلی به دلیل آلودگی هوا گرامی بداریم.

با این حال علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی به مناسبت روز بدون خودرو، در اقدامی نمادین مسیر خود برای حضور در محل کار را با مترو و تاکسی گازسوز طی کردند.

این در حالی است که شهردار تهران و دیگر مسوولان نه تنها چاره‌ای برای رفع آلودگی هوا و کنترل جمعیت پایتخت نکردند، بلکه در روز بدون خودرو این حرکت نمادین را نیز انجام ندادند.

 دیروز رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با تاکید بر ضرورت تشکیل کمیته‌ای ویژه برای رفع معضل آلودگی هوای شهر تهران، عملکرد فعلی این کمیته را ضعیف ارزیابی کرد.

کیفیت بنزین قابل قبول است

محمد رستگاری، معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا، در خصوص اقدام نمادین مسئولان دولتی گفت: این اقدام نمادین در جایگاه خود بسیار ارزشمند بوده و بحث فرهنگسازی است.

وی ادامه داد: عمل این مسئولان و ترددشان در روز هوای پاک با مترو بیانگر این است که به سلامت مردم و پاکیزگی هوا اهمت می‌دهند.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست تهران عملکرد شهرداری در خصوص ایجاد فضای سبز را قابل قبول ارزیابی کرد و بیان داشت: شهرداری تهران در امر ایجاد فضای سبز اقدامات خوبی را انجام داده است اما با این حال در حفظ باغات عملکرد خوبی نداشته است.

رستگاری با اشاره بر اینکه اکثر باغ‌های تهران از بین رفته است، خاطرنشان کرد: وجود این باغ‌ها در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر بودند و می‌توانستند در این امر بسیار مثمر ثمر باشند.

در حالی که شائبه‌هایی وجود دارد که بنزین یورو4 نیست، معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست تهران کیفیت بنزین را قابل قبول دانست و افزود: اگر بهترین خودروها و با کیفیت‌ترین بنزین‌ها را هم داشته باشیم، تا زمانی‌که حمل و نقل عمومی گسترش نیابد و وضعیتش بهبود پیدا نکند نمی‌توان انتظار پاکی هوا را در پایتخت داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: با وجود اینکه وسیله حمل و نقل عمومی مترو خدمات خوبی را ارائه می‌دهد، اما نمی‌تواند پاسخگوی این حجم جمعیتی در تهران باشد و نیاز به یک چاره اساسی دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز