گزارش اختصاصی برنا؛

ترس، زنان را قربانی زورگیری می‌کند

۱۳۹۴/۱۱/۰۳ - ۰۵:۱۱:۳۰
کد خبر: ۳۶۴۱۷۷
ترس، زنان را قربانی زورگیری می‌کند
یکی از جرایم ویژه شهری که در دهه اخیر روند صعودی پیدا کرده است جرم زورگیری است؛ از نگاه آسیب‌شناسی اجتماعی زورگیری یعنی اقدام علیه امنیت اجتماعی افراد و سرقت اموال آنان با توسل به خشونت و صلاح سرد یا گرم که در پاره‌ای از اوقات باعث ایجاد زیان‌های جانی و حتی مرگ می‌شود. با اینکه برای زورگیران جنسیت قربانی خیلی مهم نیست اما در حال حاضر زنان بیشترین آمار قربانیان را دارا هستند.

مریم یوسفی، جامعه‌شناس، در خصوص اینکه چرا اغلب زنان قربانی زورگیری می‌شوند، به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: زنان به این علت که ضعیف‌تر هستند بیش از مردان مورد زودگیری قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: کمتر زنی را دیده‌ایم که بتواند در مقابل زورگیران از خود دفاع کند. زنان به علت ترسی که دارند حاضر می‌شوند تا دارایی خود را به فرد زورگیر ببخشند تا از محیطی که در آن حبس شده‌اند نجات پیدا کنند.

یوسفی با اشاره بر اینکه در سال‌های اخیر مساله و معضل زورگیری بسیار  زیاد شده است، افزود: دختران و زنان وقتی سرگذشت تلخ دختران دیگری را می‌شنوند که حین زورگیری مورد تجاوز قرار گرفته‌اند برای اینکه سرنوشتی مشابه آنان پیدا نکنند در لحظاتی که مورد زورگیری قرار می‌گیرند از خود دفاع نمی‌کنند و دارایی خود را می‌بخشند تا از این طریق خود را نجات دهند.

این جامعه شناس در پایان بیان داشت: زورگیران نیز می‌دانند ممکن است زمانی که قربانیان مرد را انتخاب کنند ممکن است دستگیر شوند یا حتی پس از دستگیری اعدام شوند اغلب به سراغ زنان می‌روند تا درصد دستگیری خود را کم‌تر کنند.

بیشتر زورگیران مردهای جوان هستند

بر اساس آمارها طیف سنی زورگیران معمولا بین 16 تا 27 سال است که 85 درصد از آن‌ها معتاد به مواد مخدر به‌ویژه مواد روانگردان هستند. اغلب زورگیران برای اجرای هدف‌های خود از چاقو، کارد، پنجه بوکس و یا اسلحه گرم استفاده می‌کنند. 

84 درصد از زورگیران مرد و 6 درصد از آن‌ها زن هستند که به عنوان ترک‌نشین و دستیار سارقان نقش خود را اجرا می‌کنند.   

انواع شکل‌های زورگیری عبارتست از زورگیری یا خفت‌گیری در کوچه‌ها و خیابان‌ها، سرقت در غالب مسافرکشی، دزدی با استفاده از مواد غذایی بی‌هوش‌کننده، دزدی طلاهای کودکان، سرقت در لباس ماموران مبارزه با مواد مخدر یا سایر شکل مامورها، سرقت از اماکن خصوصی و ورود به آن‌ها به عنوان مامور آب، برق یا گاز و امثال اینها.

زنان قدرت دفاعی کمی دارند

فرج حسینیان، روان‌شناس، در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: باید در نظر گرفت که زن جنس لطیف‌تری نسبت به مرد دارد و در شغل‌هایی که به توان بدنی بالاتری نیاز دارند، مردها را می‌پذیرند.

وی ادامه داد: افراد زورگیر به‌دنبال قربانیانی هستند که مقاومت کمتری داشته باشند، در نتیجه در این راه زنان را انتخاب می‌کنند.

حسینیان با بیان اینکه زنان زیورآلات بیشتری نیز در اختیار دارند، افزود: زنان نسبت به مردان، زیورآلات و لوازم با ارزش بیشتری را به‌همراه دارند و از قدرت دفاعی کمتری برخوردارند؛ در نتیجه نسبت به مردان، زورگیران را بیشتر به هدفشان نزدیک می‌کنند.

این روانشناس در پایان گفت: در برخی از زورگیری‌ها آزار و اذیت نیز صورت می‌گیرد، به همین‌خاطر زورگیران  زنان را انتخاب می‌کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز