توقف ساخت و ساز در تپه باستانی شهرستان گراش

۱۳۹۴/۱۱/۰۳ - ۰۸:۴۹:۴۶
کد خبر: ۳۶۴۲۴۶
توقف ساخت و ساز در تپه باستانی شهرستان گراش
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گراش گفت: تخریب و ساخت و ساز در محوطه باستانی و تاریخی بئر گال گراش، متوقف شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، اسدی با بیان اینکه ، طی گزارش دریافتی از دوست‌داران میراث فرهنگی گراش و با هماهنگی صورت گرفته با دادگاه شهرستان گراش و نیروی انتظامی ، بازدیدی از این محوطه تاریخی صورت گرفت افزود : متاسفانه در این بازدید شاهد تخریب قسمت‌های مختلف این تپه باستانی، حفاری‌های مختلف و نیز ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم درجه ١ این محوطه تاریخی بودیم که رونوشت و کروکی به همراه تصاویر مستند برای رئیس دادگاه شهرستان گراش ارسال شد تا مراحل قانونی آن طی شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گراش بیان داشت: متاسفانه به دلیل عدم آگاهی مردم در گذشته و اکنون بسیاری از آثار تاریخی شهرستان گراش تخریب شده‌اند که با استقرار اداره میراث فرهنگی در گراش و همچنین فرهنگ‌سازی که صورت گرفته است، ان شالله شاهد تخریب این آثار نباشیم و هر مورد خلافی نیز مشاهده شد هر چه سریعتر به اداره میراث فرهنگی اطلاع رسانی کنیم.

اسدی تاکید کرد : با توجه به اینکه تپه باستانی بئرگال دارای ارزش است در تلاشیم تا این محوطه تاریخی در فهرست ملی به ثبت برسد . 

گفتنی است ، بئر گال تپه‌ای است، سنگی با خاکی قرمز رنگ که اکنون در سمت جنوب غربی شهرستان گراش واقع است و اطراف آن را نخلستان‌ها پوشش می‌دهند. آثار و بناهای برجای مانده از گذشته، در اطراف این تپه، نشان دهنده وجود آبادی و سکونت مردمانی است که به احتمال قوی، ساکنان اولیه گراش بوده‌اند. امتداد آثار و بنا‌های برجای مانده از دو سوی این تپه در جهت جنوب غربی تا ابتدای دشت بالا و در جهت جنوب شرقی تا محله فخی (fakhi)، ادامه دارد و دست ساخته‌های سنگی و سفالی با قدمت بیش از چهارصد سال که در این نواحی پیدا شده است،گویای وجود زندگی متفاوت با زندگی مردم گراش در قرن‌های اخیر است .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز