وزیر نیرو:

نود درصد نیازهای برق کشور در داخل تامین می شود

۱۳۹۴/۱۱/۰۳ - ۱۰:۴۶:۰۹
کد خبر: ۳۶۴۳۸۰
نود درصد نیازهای برق کشور در داخل تامین می شود
وزیر نیرو در آیین اختتامییه ششمین همایش نیرو گاه های حرارتی در دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: کشور ایران با تامین بیش از 90 درصد برق مورد نیاز خود در داخل، یکی از هفت کشور برتر جهان از این لحاظ است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، حمید چیت چیان، وزیر نیرو، اظهار داشت: امروز ایران اسلامی در کنار کشورهایی همچون ژاپن، چین، ایتالیا، آلمان، فرانسه و آمریکا، بیش از 90 درصد نیازهای برقی خود را در داخل کشور تامین می کند.

وزیر نیرو افزود: نزدیک به 25 سال پیش پیش بجز برخی واحدهای دیزلی که در تبریز ساخته می شد، همه نیروگاه های کشور به دست خارجی ها ساخت و نصب و حتی تعمیر و نگهداری می شد.

چیت چیان گفت: رقابت پذیری در سطح جهانی، انجام کار تخصصی و ارتقای بازده نیروگاه ها همگام با جهان، از راهکارهای ادامه روند کنونی توفیق صنعت برق است.

وی توجه به فاینانس (تامین مالی) پروژه ها، تعبیه همزمان خنک سازهای کمپروسور و توربین ها (به دلیل شرایط گرم و خشک هوای ایران)، طراحی توربین هایی متناسب با بخش های مرتفع کشور، تمرکز بر طراحی توربین هایی با ظرفیت پایین تر و میکروتوربین ها به صورت CHP (تولید همزمان برق و حرارت) و توجه ویژه به مسائل اقتصادی صنعت نیروگاهی را خواستار شد.

وزیر نیرو اضافه کرد: دستیابی به اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب در این عرصه با جلب مشارکت هر چه بیشتر مردم، درونزایی و برونگرایی صنعت نیروگاهی، توسعه صادرات، ارتقای بهره وری و توجه به اقتصاد دانش بنیان میسر می شود.

وی هشدار داد: صنعت نیروگاهی در صورت دور شدن از دانشگاه ها و مراکز علمی- تحقیقاتی و پژوهشی، سقوط خود را رقم می زند.

این مقام مسئول یادآوری کرد: مجموع ظرفیت نصب شده نیروگاه های کشور 73 هزار و 744 مگاوات است که بیش از 85 درصد این ظرفیت را نیروگاه های حرارتی (شامل نیروگاه های گازی، سیکل ترکیب، بخاری و دیزلی) تشکیل می دهند.

وی درباره برنامه های آتی وزارت نیرو گفت: در 10 سال آینده به 47 هزار تا 50 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی تازه نیاز داریم که فقط 26 هزار مگاوات آن باید در برنامه ششم توسعه محقق شود.

به گفته چیت چیان، بازده نیروگاه ها نیز در این مدت باید از 37.3 درصد کنونی به بیش از 41 درصد در پایان برنامه ششم توسعه افزایش یابد و همچنین پیش بینی شده است 4700 مگاوات از مجموع ظرفیت اضافه شونده از انرژی های تجدیدپذیر باشد.

وی تصریح کرد: سالیانه به ورود چهار هزار مگاوات نیروگاه تازه به مدار نیازمندیم که این مهم به سرمایه گذاری زیادی وابسته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز