ترکیبات شیمیایی تهدید کننده جنین در دوران بارداری

۱۳۹۴/۱۱/۱۰ - ۱۰:۵۲:۵۸
کد خبر: ۳۶۷۲۷۴
ترکیبات شیمیایی تهدید کننده جنین در دوران بارداری
بحرانی ترین زندگی زنان باردار در ماه های نخست بارداری است زیرا در ماه های اولیه اعضای حیاتی جنین مانند مغز و نخاع در حال تشکیل است از این رو متخصصان همواره هشدارهای لازم نسبت به پرهیز از برخی آلاینده ها را گوشزد می کنند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، محققان در بررسی های به عمل آمده در ترکیبات مواد شیمیایی به این نتیجه دست یافته اند که آفت کش ها یکی از مضرترین مواد شیمیایی برای زنان باردار است.با توجه به اینکه آفت کش در محصولات کشاورزی قابل استفاده است مواد خطرناکی مانند پستی سایدها در آنها وجود دارد که برای بدن انسان به خصوص زنان باردار مضر برشمرده شده است.

پژوهش های مختلف نیز نشان داده است تجمع این نوع مواد شیمیایی در بدن زنان باردار احتمال سقط جنین را بالا می برد و احتمال بدخیم شدن سلول های مغزی را افزایش می دهد.

*آلاینده های خطرناک

در تحقیقی دیگر محققان به دوری از آلاینده ها در دوران بارداری اشاره کرده اند.مصرف لوازم آرایشی نیز یکی از خطرناک ترین مواد در این دوران به شمار می رود که به نوعی برای زنان باردار آلاینده محسوب می شود.در طول این دوران زنان باید از مصرف مواد شیمیایی که نمی شناسند اجتناب کنند.همچنین برخی متخصصان بر این باورند که حتی در دوران بارداری نباید هوای خانه را با خوشبو کننده های شیمیایی آلوده کنند. انواع شمع های معطر،اسپری های خوشبو کننده وذرات ناشی از فرشو انواع چسب ها نوعی آلاینده مضر به شمار می روند و این مواد سمی به راحتی در بدن نفوذ می کنند.

تحقیقات زیادی حاکی از آن است مشتقات صنعتی مانند پرکلرایت از دسته مواد شیمیایی است که کاربرد فراوانی در صنعت سوخت و خودروسازی دارد و در محیط اطراف به راحتی پراکنده می شود. این ماده شیمیایی به راحتی در آب قابل حل است و در آب هایی که تصفیه نشده اند وجود دارد این ماده در اثر تماس در بدن تجمع پیدا می کند و بر عملکرد غده تیروئید تاثیرات منفی می گذاردبا توجه به اینکه ترشحات این غده در تکامل سیستم عصبی جنین تاثیر گذار است قرار گرفتن در معرض این مشتقات صنعتی مشکلات جدی برای نوزادان متولد شده به همراه دارد.مواد شیمیایی فتالات در فرآورده های پلاستیکی وجود دارد و استفاده طولانی مدت زنان باردار از فرآورده های پلاستیکی خطر جدی محسوب می شود زیرا این مواد باعث نقایص جنینی می شود.

منبع: شبکه مجازی آستان-شایگان

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز