با توجه به توافقات صورت گرفته با صندوق نوآوری و شکوفایی؛

شرایط اعطای تسهیلات به شرکت‌های فعال در حوزه سلول‌های بنیادی آسان می‌شود

۱۳۹۴/۱۱/۱۱ - ۱۱:۳۶:۲۰
کد خبر: ۳۶۷۷۵۳
شرایط اعطای تسهیلات به شرکت‌های فعال در حوزه سلول‌های بنیادی آسان می‌شود
با توجه به توافقات صورت گرفته میان ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی، اعطای تسهیلات به شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه سلول های بنیادی تسهیل می یابد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، امیرعلی حمیدیه دبیر ستادتوسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی درباره تسهیلات شرکت های دانش بنیان اظهار کرد: در نشست مشترکی که با حضور مسوولان ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی تشکیل شد تمامی شرایط اعطای تسهیلات به شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه سلول های بنیادی بررسی و مقرر شد تا این شرایط تسهیل یابد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به تغییرات ایجاد شده در شرایط اعطای وام به شرکت های دانش بنیان قرار شد تا در صورت تایید ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی از این پس میزان تنفس بازپرداخت تسهیلات شرکت های دانش بنیان از یکسال به سه سال افزایش یابد و این بازپرداخت با سود 14 درصد به شرکت های متقاضی پرداخت شود.

حمیدیه در این نشست به تشریح وظایف، عملکرد و اهداف سه حوزه مدیریتی آموزش، پژوهش و توسعه منابع انسانی، توسعه تجاری سازی و بازار و توسعه مراکز سلول درمانی ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی پرداخت و افزود: با توجه به اینکه این ستاد فاقد برنامه راهبردی بود اقدام به تدوین برنامه راهبردی کردیم همچنین در ابتدای سال جاری تنها یک شرکت در حوزه سلول های بنیادی وجود داشت که این تعداد بعد از گذشت حدود 10 ماه با تلاش های مستمر این ستاد در حوزه سلول های بنیادی به 50 مورد رسیده است.

وی یادآور شد: موضوع علمی روز دنیا در حال حاضر سلول های بنیادی و پزشکی بازساختیاست که در این ارتباط شرکت های بزرگ مثل ال جی، سامسونگ و چندین شرکت بزرگ دیگر همچنین کشورهای منطقه اقدام به سرمایه گذاری کلان کرده اند.

حمیدیه افزود: با توجه به اینکه سلامت و امنیت دو رکن اصلی جامعه را تشکیل می دهد و کشور ما نیز به علوم پایه سلول های بنیادی دست یافته است سرمایه گذاری در این حوزه جهت جلوگیری از وابستگی علمی به کشورهای پیشرو و به ویژه کشورهای منطقه از ضروریات انکار ناپذیر می باشد.در این حوزه جهت پیشبرد اهداف اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی شرکت های دانش بنیان نیز توسط این ستاد شده است و همچنین با توجه به پتانسیل شرکت های داروسازی برای سرمایه گذاری در این حوزه از شرکت های داروسازی دعوت به همکاری و سرمایه گذاری در این حوزه به عمل آمده است.

دبیر ستاد سلول های بنیادی همچنین برگزاری المپیاد دانش آموزی و دانشجویی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی را در جهت ترویج و فرهنگ سازی این حوزه از اقدامات صورت گرفته برشمرد و اظهار داشت: ستاد سلول های بنیادی اقدام به راه اندازی 27 کارگروه تخصصی در حوزه های مختلف با همکاری گروه علوم پایه و بالینی نموده است. با توجه به عدم قوانین و ضوابط مورد نیاز در این حوزه با تلاش های مستمر این ستاد آیین نامه مواد بیولوژیک بافت، ژن و سلول درمانی در تیرماه ابلاغ گردید و همچنین مسئولین ذیربط مدیریت ارایه خدمات سلول درمانی نیز در جهت تلاش برای تصویب آیین نامه توسعه ارایه مراکز خدمات سلول درمانی هستیم.

حمیدیه همچنین از پیوند سلول های بنیادی خونساز به عنوان یکی از حوزه های موفق سلول های بنیادی یاد کرد و افزود: در برخی رشته های دیگر این علم ترجمه شده و در برخی دیگر پژوهشگران در تلاش برای ترجمه می باشند.

 

حمیدیه یکی از ویژگی های بارز ستاد سلول های بنیادی را همکاری علوم پایه و بالینی برشمرد و خاطر نشان کردساخت: با توجه به این که در کشور مزرعه حیوانات وجود نداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دانشگاه شهید باهنر و سه شرکت دانش بنیان دیگر از کرمان به صورت کنسرسیوم موفق به اخذ مجوز برای احداث مزرعه حیوانات شدند.

وی یادآورشد: طرح دیگری که اقدامات لازم جهت کسب مجوز از معاونت علمی و فناوری برای راه اندازی آن در دست پیگیری است اولین انستیتو سلولی گیاهی است که این طرح توسط جهاد کشاورزی، دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشگاه صنعتی سهند تبریز به صورت کنسرسیوم ارایه شده است.

در ادامه بهزاد سطانی، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن ابراز خرسندی از فعالیت های صورت پذیرفته در حوزه سلول های بنیادی به تشریح ساختار صندوق نوآوری و شکوفایی پرداخت و گفت: این صندوق از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مستقل است.

وی همچنین نحوه پرداخت تسهیلات به مجریان، شرکت ها و موسساتی که تحت حمایت این صندوق قرار می گیرند پرداخت و گفت: پرداخت تسهیلات به صورت پلکانی بوده البته در زمینه حمایت از طرحهایی که به این صندوق فرستاده می شود طی نامه ای از ستاد مربوطه طرح در جهت ارزیابی علمی و توجیه اقتصادی این طرح درخواست همکاری می شود و در صورت تایید ستاد مربوطه عقد قرار داد بین صندوق نوآوری و شکوفایی و مجری طرح صورت می گیرد. با توجه به عقد قرار داد صورت گرفته و با رعایت تمامی قوانین و شرایط این صندوق توسط مجریان صندوق ملزم به پرداخت تسهیلات در نظر گرفته شده می شود.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین خاطر نشان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات بلا عوض پرداخت نمی کند. بازپرداخت وام ها در برخی حوزه ها با سود 14 درصد است و در برخی حیطه های دیگر از 14 تا 22 درصد متغیر است و بازپرداخت وام ها نیز متناسب با طرح بوده به طور مثال بعضی طرح های بازپرداخت حداکثر 5 ساله دارند و بعضی دیگر در صورت مشارکت بانک نیز 7 ساله است.

وی همچنین تاکید کرد: در برخی زمینه ها طبق ارزیابی صورت گرفته به جای اعطای وام، از مجریان یا شرکت ها در جهت سرمایه گذاری مشترک حمایت به عمل می آید که نیاز به هیچ نوع تضامینی ندارد و درصورت بروز مشکل نیز بازپرداخت نخواهد داشت. البته در این زمینه ارزیابی لازم از طرح جهت سرمایه گذاری صورت می گیرد به گونه ای که باید افق آن مشخص و شفاف باشد. همچنین ارزش گذاری دانش فنی نیز از ضروریات انکارناپذیر این مورد به شمار می آید.

وی همچنین به بحث پیرامون صندوق پژوهش و فناوری غیر استانی و تخصصی پرداخت و گفت: در تلاش برای راه اندازی این صندوق در حوزه های مختلف هستیم که برای استفاده از تسهیلات این بخش باید 51 درصد سهام شرکت خصوصی و حداکثر 49 درصد دیگر سهام دولتی باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز