هشدار پلیس فتا درباره دانلود نرم افزار از منابع نامعتبر

۱۳۹۴/۱۱/۱۲ - ۰۹:۰۹:۴۴
کد خبر: ۳۶۸۰۷۰
هشدار پلیس فتا درباره دانلود نرم افزار از منابع نامعتبر
سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا هشدار داد: دانلود نرم افزار از منابع نامعتبر تبعات ناخوشایندی برای کاربران دارد

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، سرهنگ علیرضا آذردرخش، سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا تصریح کرد: در یکی از جدید ترین پرونده های رسیدگی شده در پلیس فتا، دریافت برنامه و بعضا" کلیپ و تصاویر غیر اخلاقی از سایت‌های نا معتبر و ناشناس زمینه سوءاستفاده از قربانیان را فراهم آورده است.

وی افزود: متاسفانه برخی از افراد سودجو با بیان مطالب اغوا کننده و جذاب در بعضی از سایت‌ها(بعضاً در برخی از سایت های غیر اخلاقی) به دنبال ترغیب کاربر برای انجام هدف مورد نظر خود می باشند؛ این افراد در غالب تصاویر و کلیپ های غیر اخلاقی اقدام به ارسال و نصب بدافزار برای گوشی های هوشمند می کنند.

سرهنگ آذردرخش گفت: افراد سودجو با استفاده از این بدافزار کنترل گوشی تلفن همراه قربانی را در اختیار گرفته و می توانند قابلیت های کلیدی تلفن همراه را در اختیار بگیرند.

وی افزود: یکی از مهترین اقدامات مخرب این بدافزار، در دست گرفتن کنترل اینترنت و تماس با گوشی کاربران است که مجوز اتصال به اینترنت را به صورت کامل را برای فرد مجرم مهیا کرده و امکان خواندن اطلاعات مربوط به خصوصیات دستگاه را فراهم می کند.

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا اضافه کرد: یکی دیگر از دسترسی هایی که به مجرم داده می شود، امکان برقرار تماس تلفنی در شبکه موبایل(با استفاده از سیم کارت درون گوشی) و بدون اطلاع کاربر و تحمیل هزینه های تماس با خارج کشور را در بر داشته باشد که اخیرا" چند مورد در کشور به وقوع پیوسته و در پی شکایت شاکی، پرونده در پلیس فتا در حال رسیدگی است.

وی با اشاره به دسترسی به اطلاعات درون گوشی گفت: این بدافزار قابلیت فعال کردن دوربین را نیز به فرد سودجو می دهد. این مجوز اجازه عکسبرداری و فیلم برداری از طریق این دوربین ها را در هر لحظه و بدون اطلاع و اجازه کاربر را به مجرم می دهد.

سرهنگ آذردرخش جهت پیشگیری از وقوع چنین جرائمی به کاربران گوشی های همراه توصیه کرد:

1. با مراجعه به سایت اپراتور مورد استفاده تلفن همراه، یا ارتباط از  بستر USSD با اپراتور مربوطه و نیز تنظیمات گوشی از قسمت call/ setting/moresetting/ call/ barring/ international calls نسبت به فعال سازی محدودیت تماس بین المللی اقدام نمائید.

2. برای پیکربندی و انجام تنظیمات گوشی هوشمند خود از ایمیلی استفاده کنید که برای بانک و دانشگاه استفاده نمی کنید و آدرس ایمیل مورد استفاده برای کارهای مهم خود را در اختیار سایت های نامعتبر و افراد ناشناس قرار ندهید.

3. برنامه ها و مطالب مورد نیاز خود را از سایت‌ها و منابع مطمئن دانلود کنید.

4. به صورت دوره ای نرم افزارهای درحال  اجرای گوشی را بررسی و در صورت مشکوک بودن، نرم افزار مربوطه را حذف کنید.

5. حتی الامکان از اینترنت وای فای و فاقد رمز استفاده نکنید.

6. از تنظیم گوشی خود جهت پشتیبان گیری از اطلاعات موجود در حافظه گوشی و ذخیره آن در سرورهای سازنده گوشی خودداری و در صورت نیاز این اطلاعات را در حافظه های جانبی نزد خود ذخیره کنید.

7. از آنتی ویروس مناسب با نوع و مدل گوشی خود استفاده و آن را مرتب به روزرسانی کنید.

8. از نگهداری تصاویر و فیلم های خصوصی در حافظه گوشی های هوشمند خودداری کنید.

9. نرم افزارهای موبایل بانک را از سایت اصلی بانک مربوطه دریافت و نسبت به رمز نگاری آن اقدام کنید و مراقب سایتهای جعلی بانکها باشید.

10. سیستم پیامکی حساب های بانکی خود را فعال تا در صورت انجام هرگونه تراکنش بانکی از آن مطلع شده و بررسی کنید.

11. استفاده از  VPNو فیلتر شکن ها موجب دسترسی سازنده آن به اطلاعات موجود در حافظه تلفن همراه  و نهایتاً سوءاستفاده از آنها خواهد شد.

12. طراحان سایت‌های غیراخلاقی با هدف اغفال، سوءاستفاده و اخاذی اقدام به راه اندازی این سایت‌ها می کنند. بنابراین از بازدید کردن این گونه سایت ها خودداری کنید.

13. برای اطلاع از وضعیت آب و هوا نیازی به روشن کردن gps نبوده چرا که علاوه بر کاهش شارژ باطری امکان سوءاستفاده احتمالی از موقعیت مکانی شما برای طراح فراهم می کند.

14. هنگام استراحت و عدم استفاده از گوشی به خصوص شب ها اینترنت گوشی و سایر تجهیزات به اینترنت را قطع و آن را خاموش کنید و به اتاق خواب نبرید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز