مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت:

خوابگاه‌های دانشجویی اعتبارسنجی می‌شوند

۱۳۹۴/۱۱/۱۴ - ۰۸:۲۹:۵۸
کد خبر: ۳۶۹۰۱۵
مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت از رتبه‌بندی خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد و گفت: این خوابگاه‌ها از نظر اصول شهرسازی، استقامت در برابر زلزله، مدیریت درمانی،‌ فضاهای فرهنگی، ‌آموزشی و ورزشی، مشاوره، سلامت روانی و سایر موارد اعتبار‌سنجی می‌شوند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، جلال‌ نژادجواد مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه رفاهی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: هدف ما در حوزه رفاهی ارتقای سطح معیشت دانشجویان و کیفی‌سازی آن است. در این راستا درگام اول از سال گذشته کارگروهی برای ارزیابی شاخصه‌های خوابگاه دانشجویی مطلوب و استاندارد تشکیل شد که پس از برگزاری جلسات مکرر و کارشناسی‌های انجام شده، سندخوابگاه استاندارد تدوین شد. با ارائه این طرح به وزیر بهداشت، نقشه و سند خوابگاه استاندارد برای اجرا در فاز یک مورد تأیید قرار گرفت و در حال حاضر فاز دوم این طرح جهت ساخت 20 خوابگاه دانشجویی استاندارد در 20 دانشگاه، در حال انجام و پیگیری است.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت با ارائه آماری در خصوص سرانه استاندارد خوابگاهی و سرانه موجود، بیان داشت: سرانه فیزیکی خوابگاه استاندارد پنج و نیم متر مربع مفید است که در حال حاضر ما سرانه چهار مترمربع با مشاعات را در اختیار داریم، در حالی‌که سرانه استاندارد خوابگاه با مشاعات 17 مترمربع است.

دکتر نژادجواد رقم کل فضای فیزیکی موجود خوابگاه در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را 700 هزارمترمربع اعلام کرد و گفت: 25 درصد فضای خوابگاهی، اجاره‌ای و 25 درصد دیگر نیز بناهای فرسوده محسوب می‌شوند،‌ در عمل 50 درصد از فضای فیزیکی موجود خوابگاه‌ها قابل استفاده است، از این رو اگر تعداد دانشجویان را برای سال‌های آینده ثابت بدانیم با 350 هزار مترمربع کمبود فضای فیزیکی خوابگاهی روبه رو هستیم.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت ابراز امیدواری کرد با اجرای طرح فعلی ساخت خوابگاه‌های دانشجویی تا سه سال دیگر، 160 هزار متر مربع از کمبود فضای خوابگاهی آنهم با کیفیت استاندارد و مطلوب جبران می‌شود و مصمم هستیم میزان ساخت خوابگاه را افزایش دهیم، تا کسری فضای خوابگاهی جبران شود.

وی اعتبار سنجی خوابگاه‌ها را از دیگر برنامه‌های در دست اقدام اعلام کرد و توضیح داد: دانشگاه‌ها باید شاخصه‌هایی را در ساخت خوابگاه‌ها رعایت کنند، که در این زمینه 77 مورد شاخصه کیفی‌سازی خوابگاه‌را از نظر اصول شهرسازی، استقامت در برابر زلزله، مدیریت درمانی،‌ فضاهای فرهنگی، ‌آموزشی و ورزشی، مشاوره، سلامت روانی و سایر موارد اعتبار سنجی می‌شوند، که تاکنون 70 تا 80 درصد کار آیین‌نامه آن انجام شده  و به زودی تدوین و ابلاغ می‌شود.

دکتر نژادجواد از تشکیل تیم‌های ارزیابی در وزارت بهداشت، برای نظارت و اعتبار سنجی امور رفاهی و خوابگاهی دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و اظهار داشت: تیم‌های ارزیابی در دانشگاه‌های مختلف حضور می یابند و کار ارزیابی را بر اساس کیفیت کار و رعایت شاخصه‌های استاندارد، انجام می‌دهند، در واقع نمره می دهند، سپس دانشگاه‌ها بر مبنای نمره‌های کسب کرده، رتبه‌بندی می‌شوند، تا رتبه هر دانشگاه در مقایسه با دانشگاه‌های دیگر مشخص شود؛ در این صورت دانشگاه‌های دارای رتبه پایین‌تر باید تلاش کنند تا وضعیت خود را ارتقا دهند و با رعایت شاخص‌های استاندارد و اصول فنی به رتبه‌های بالاتر نائل آیند.

وی در تشریح شرایط استاندارد و کیفیت خوابگاه‌های در حال ساخت گفت: این خوابگاه‌ها به صورت سوئیت با دو اتاق به همراه سرویس بهداشتی و امکانات رفاهی ساخته می‌شوند و در هر اتاق، سه نفر دانشجو اسکان می‌یابند و تمام امکانات مورد نیاز برای آشیزی، مطالعه‏، تعویض لباس‏‌، کمد،‌ جا لباسی و موارد ضروری رفاهی را دارند.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت در خصوص وضعیت فعلی ساخت خوابگاه بیان داشت: کار ساخت در برخی دانشگاه‌ها آغاز شد؛ به عنوان مثال: در دانشگاه مازندران کار ساخت خوابگاه حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است،‌که امیدوار هستیم زودتر از موعد مقرر به بهره برداری برسد.

وی در پایان افزود: چند دانشگاه برای شروع ساخت خوابگاه اعلام آمادگی کرده‌اند که امیدواریم در ایام دهه فجر امسال کار ساخت چند خوابگاه‌‌ دیگر نیز آغاز شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز